Hej,
jag undrar om någon vet om man kan få ett tilfälligt flerårigt slutbesked för en nybyggd villa när den inte försumbara bristen är att den gamla villan på samma tomt inte är riven enligt rivningskrav i bygglovet för den nya villan?

mvh/Framtand

Det enda säkra svaret kan du få från kommunens byggnadsinspektör. Jag antar dock att ni kan få ett interimistiskt slutbesked om inte rivhuset används.

Tack Villa vista - men jag frågar för att en granne har fått ett 3-årigt sådant för att kunna hyra ut rivningsvillan och slutbesked är tydligen bara överklagningsbara för byggherren. Jag ifrågasätter om det är lagligt enl. PBL.
Vet du något om det?

C
Du kanske kan klaga om du har ett eget intresse,alltså förslagsvis ett ekonomiskt sådant eller dyligt.Inte bara för att du är intresserad...

Nix- enligt både Länsstyrelsen och Tingsrätten angår det inte mig som varken granne eller sakägare utan bara byggherren.

C
Även om du har ett men p.g.a. den "kvarlämnade" orivna byggnaden....t.ex. om du är granne och godkände bygglovet på den nya byggnaden.Ett bygglov där man förutsatte att den gamla byggnaden skulle rivas för att beviljas bygglov?

Det hela låter felhandlagt. Om kravet för bygglovet tex pga d.p. Innefattar rivning av bef huvudbyggnad då skulle det ha gjorts innan/meddans uppförandet av ny byggnad. Nu finns det om jag förstår det rätt två huvudbyggnader och det kan strida mot d.p. Att detta godkännes under tre år är fel enligt mig. Men det finns troligen inget att göra. Kanske förvaltningsrätten kan ta det som felaktigt tjänsteutövning.

C
Kanske byggrätten,antal m2 överskridits?

Japp - det står förstås klart och tydligt i bygglovet att slutbesked för den nya villan inte kan ges förrän den gamla är riven. Men det står inget om tillfälligt slutbesked. Det tycks då heller inte finnas något hinder för fler 3-åriga slutbesked.

Alla instanser håller med om att d.p. medger bara en av villorna men svarar oxå att det tillfälliga slutbeskedet tar över den planbestämmelsen. Jag börjar tro att det är en lucka i lagen.

C
Moment 22, men så illa skall det väl inte vara.

Det besked du fått är förhoppningsvis "bara" muntligt. Om jag vore du skulle jag begära skriftligt. Det är omöjligt att klaga på ett beslut som är lämnat på telefon. Det kanske dessutom är lämnat av någon som du upplevde hade ställningsfullmakt men som möjligen inte har/hade det. Alltså maila ( för fortgångens skull) o fråga o be att de svarar med brev inte mail. Be också att de bekräftar att de fått ditt mail och registrerat det(offentlig handling).Då är du en bit på väg....Det är oskäligt att du skall behöva stå ut med ytterligare tidsutdräkt....

Nja, syftet med interimistiska slutbesked är att det normal är omöjligt att få slutbevis när bygget är klart. Man måste vänta 1-2 år på radonmätningar och energianvändning. Man skall kunna nyttja byggnad innan dessa mätdata är klara. I ditt fall verkar tjänstemannen ha hjärnsläpp eller är bara olämplig som byyinspektör.

Det finns skriftligt på allt sedan ett år tillbaka. Jag verkar ha kommit till vägs ände. Det här är ett sorts är ett nödrop!

Jag tror att det handlar om pengar. Hyresintäkten för en ok villa i Sthlms-trakten i tre år torde vara bortåt en halv milj:-

C
Av det svar du fått "måste" framgå på vilket sätt du kan klaga på beslutet och vad de stödjer sig på angvit lagrum,citat etc. Berätta o mörka fastighetsbeteckning ägare etc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.