8 266 läst ·
54 svar
8k läst
54 svar
Behov av råd gällande självbehärskning!!
Jag tror inte stadsarkitektens motiv har med rörliga friluftslivet att göra. Om skiftesraden är stängselomgärdad och i ena kortsidan sluten av bebyggelse skulle man ju behöva löpa hinderbana för att komma någon vart. Däremot en sådan ägobild av långa smala skiften med stenmurar antyder en vacker landskapsbild. Där kan jag faktiskt se ett skäl till att behålla skiftena ner mot åkern så fria från bebyggelse som möjligt.Tindan skrev:
Att förhandla är inte att leta efter motpartens sämsta argument, utan efter hans bästa.
Helt korrekt, Mikael. Visserligen är detta en smula OT utifrån trådens grundfråga. Men i förbigående förtjänar det ända att påpekas att den markägare som avvisar besökande allmänhet utanför hemfridzonen själv riskerar åtal. Nämligen för ofredande eller ännu grövre rubrik beroende på det våld man använder.Mikael_L skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det räcker att sätta upp ett elstängsel och göra tomten till beteshage för hästar, kor eller får.
Det avskräcker de flesta från att använda tomten som "strövområde".
Det avskräcker de flesta från att använda tomten som "strövområde".
Är det några särskilda "saker och regler" du har i åtanke?Mikael_L skrev:
Var snäll och visa en länk till denna regel. Den borde väl finnas hos boverket?haavard skrev:
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
http://www.byggahus.se/forum/bygglov/200912-avstand-mellan-friggebod-huvudbyggnad.htmlKnockOnWood skrev:
Här har det diskuterats tidigare.
I omedelbar närhet av bostadshuset är det som gäller.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack!cem77 skrev:
Då är det bara att bestämma vad som är omedelbar närhet.
1 m, 10 m, 50 m eller 100 m? Någon som vet?
10 meter är långt bort i ett tättpackat radhusområde, 100 meter är omedelbar närhet i Sareks-trakten.
I det här fallet, med en 30x200 m2 tomt, kan jag tänka mig att det är 25 meter.
Nu tror jag förstås inte att Tindan tänker bygga friggebodar över hela tomten, utan snarare odla potatis, morötter, kryddor och annat. Kanske ha ett par ponnier, några får och lite höns.
Som jag förstår det är det gamla odlingsmarker med urgamla åkrar. Låter lite som s.k. fornåkrar från järnåldern.
Nåde den som gick och trampade i rågåkern förr!
Typisk svensk lagstiftning! Omedelbar närhet :wow:
Politikerna har inte en aning om vad de vill, så de överlåter åt andra (HD) att försöka ta reda på vad riksdagen egentligen beslutade.
Hur gick det i dag????
Det finns ingen fast gräns. Läs speciellt kommentarerna:KnockOnWood skrev:
http://www.boverket.se/Vagledningar...od-far-inte-sta-for-langt-ifran-bostadshuset/
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack, bra letat!haavard skrev:
31,2 meter var alltså att ta i, men min bedömning om 25 meter borde väl vara rimlig.
Men frågan har alltså inte varit uppe i högsta instans.
Eftersom tomten i det aktuella fallet är 30 m bred så ger 2x 25 meter tomt en yta om strax under 2000 m2, vilket väl måste anses vara en rimlig "hemfridszon" ute på landet.
Men det skulle naturligtvis vara intressant att få ett hum om vad Tindans projekt kan vara.
Hoppas att vi hålls uppdaterade!
Lite djurhållning och hobbyodling gissar jag på
Kanske det blir ett redskapsskjul eller en ligghall i bortre änden av tomten också.
Jag har själv vart med om att få tålamodet hårt prövat då vi sökte bygglov för två år sedan.
Vi köpte och rev ett gammalt hus i ett bostadsområde uppfört på 30,40-talet och hamnade ganska snart i diskussioner med tjänstemännen angående utformningen och planlösningen på vårt tilltänkta bygge.
Efter flera telefonsamtal och två möten med både vår handläggare samt stadsarkitekten så fick jag muntligt besked att vi skulle få vårt bygglov. Därför damp deras beslut om att yrka på avslag som en mindre chock. Beslutet skulle därför tas av politikerna i byggnadsnämnden. Jag kände mig rätt less och uppgiven när jag efter 5 mån fick detta besked och tog helt sonika och ringde upp högsta hönset på kommunen. Jag förklarade läget och sa att vi var högutbildade, nyinflyttade, hade barn och hade tänkt stanna livet ut i kommunen, men att vi nu övervägde att flytta eftersom vi inte kunde så bygglov. Den typen av argument biter tydligen bra på politiker i mindre kommuner och hon lovade att be byggnadsnämndens ordförande att titta igenom det hela ordentligt. Vi fick skriva ett eget yrkande för att bemöta tjänstemännens yrkande på avslag.
Byggnadsnämnden valde att gå på vår linje och vi fick efter 6 mån tjafs vårt bygglov.
Nu vet jag inte om det är politikerna eller tjänstemännen som ska ta nästa beslut i ert fall, men mitt tips är i vilket fall att gå på politikerna och "lobba". Även om de kan vara lika insnöade som tjänstemännen så vill de oftast ha inflyttning och nybyggnation i kommunen.
Vi köpte och rev ett gammalt hus i ett bostadsområde uppfört på 30,40-talet och hamnade ganska snart i diskussioner med tjänstemännen angående utformningen och planlösningen på vårt tilltänkta bygge.
Efter flera telefonsamtal och två möten med både vår handläggare samt stadsarkitekten så fick jag muntligt besked att vi skulle få vårt bygglov. Därför damp deras beslut om att yrka på avslag som en mindre chock. Beslutet skulle därför tas av politikerna i byggnadsnämnden. Jag kände mig rätt less och uppgiven när jag efter 5 mån fick detta besked och tog helt sonika och ringde upp högsta hönset på kommunen. Jag förklarade läget och sa att vi var högutbildade, nyinflyttade, hade barn och hade tänkt stanna livet ut i kommunen, men att vi nu övervägde att flytta eftersom vi inte kunde så bygglov. Den typen av argument biter tydligen bra på politiker i mindre kommuner och hon lovade att be byggnadsnämndens ordförande att titta igenom det hela ordentligt. Vi fick skriva ett eget yrkande för att bemöta tjänstemännens yrkande på avslag.
Byggnadsnämnden valde att gå på vår linje och vi fick efter 6 mån tjafs vårt bygglov.
Nu vet jag inte om det är politikerna eller tjänstemännen som ska ta nästa beslut i ert fall, men mitt tips är i vilket fall att gå på politikerna och "lobba". Även om de kan vara lika insnöade som tjänstemännen så vill de oftast ha inflyttning och nybyggnation i kommunen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden