1 973 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Försvinner igenväxt bygglov?
Hej!
Jag har ett bygglov på en förändring av min tomtplannering. Den visar en breddning av infarten samt att det blir fler parkeringsplatser.
Den är dock från 1972, gäller den fortfarande?
Kan jag hävda att breddningen infördes, men att den lite senare försvann när en häck bredde ut sig (planterades). Då borde ju bygglovet vara utnyttjat, men försvinner det sen bara för att "det växer igen"?
Jag har ett bygglov på en förändring av min tomtplannering. Den visar en breddning av infarten samt att det blir fler parkeringsplatser.
Den är dock från 1972, gäller den fortfarande?
Kan jag hävda att breddningen infördes, men att den lite senare försvann när en häck bredde ut sig (planterades). Då borde ju bygglovet vara utnyttjat, men försvinner det sen bara för att "det växer igen"?
Situationsplanen kan väl säkert vara en del av bygglovet.
Men jag tror att det inte krävs bygglov för att bredda infarten och/eller anlägga fler parkeringsplatser.
Så det är antagligen grönt att göra detta nu utan något nytt bygglov, såhär 40 år senare .
Mig veterligen får du anlägga parkeringsplats på hela tomten om du vill, men du får däremot inte ändra "markanvändningen" så anledningen till att göra parkeringsplats av hela tomten kan däremot stöta på patrull.
Du får alltså t.ex. antagligen inte anlägga kommersiell parkering, för då andrar du fastighetens avsedda användningsområde.
Men jag tror att det inte krävs bygglov för att bredda infarten och/eller anlägga fler parkeringsplatser.
Så det är antagligen grönt att göra detta nu utan något nytt bygglov, såhär 40 år senare .
Mig veterligen får du anlägga parkeringsplats på hela tomten om du vill, men du får däremot inte ändra "markanvändningen" så anledningen till att göra parkeringsplats av hela tomten kan däremot stöta på patrull.
Du får alltså t.ex. antagligen inte anlägga kommersiell parkering, för då andrar du fastighetens avsedda användningsområde.
Googlade lite och det verkar som att situationsplanen är en bilaga till bygglovet, och beskriver hur tomten ska se ut.
Det jag vill ha den till är att hävda en infartsväg som nu är blockerad av kommunen och elverket. Om nu situationsplanen är hur det är tänkt att det ska se ut så borde jag kunna hävda att de ska flytta på blockeringen.
Det jag vill ha den till är att hävda en infartsväg som nu är blockerad av kommunen och elverket. Om nu situationsplanen är hur det är tänkt att det ska se ut så borde jag kunna hävda att de ska flytta på blockeringen.
Situationsplanen visar bl.a. vår infarten till fastigheten är/ska vara. Titta på detaljplanen, där är markerat var infarten ska vara placerad. Har fastigheter gräns mot flera vägar brukar det finnas en linje/markering som betyder att utfart inte är tillåten mot ena vägen.
Det vore inte första gången om kommunens detaljplan säger en sak och sedan elverket gör en annan. Verket såg förvisso ingen infart eftersom den inte fysiskt fanns, men de har fortfarande en skyldighet att kolla planer innan de gräver.
Det vore inte första gången om kommunens detaljplan säger en sak och sedan elverket gör en annan. Verket såg förvisso ingen infart eftersom den inte fysiskt fanns, men de har fortfarande en skyldighet att kolla planer innan de gräver.
Ok låter ju bra!Hemmakatten skrev:
Vet du om de ha skyldighet att följa vad detaljplan/situationsplan visar, även i efterhand så att säga?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Om d.p visar att du har en utfart där elverket har placerat ett kabelskåp då måste de flytta skåpet. Jag skulle kontakta kommunen och försöka få deras hjälp då elbolagen inte är lätta att tampas med.
Hej!MathiasS skrev:
Hur menar du med klarmarkerats och aldrig hänt? Menar du att bygglovet inte utnyttjats och därmed har situationsplanen förfallit, eller att om bygglovet klarmarkerats så har man rätt till en infart där?
Tack för tipset!Villa vista skrev:
Jag har kollat på d.p. från 1945 men de visar ingen infart speciell, ska se om det finns en senare d.p. som är lite tydligare. Situationsplanen från 1972 däremot är solklar.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Det finns bara en gällande d.p.
Om det inte framgår på d.p då kan du ej göra gällande att utfart skall kunna ske där kableskåpet är placerat.
En situationsplan gäller ej som underlag för att kräva att elbolaget skall flytta anläggningen.
Om det inte framgår på d.p då kan du ej göra gällande att utfart skall kunna ske där kableskåpet är placerat.
En situationsplan gäller ej som underlag för att kräva att elbolaget skall flytta anläggningen.
Ett bygglov är bara giltigt i ett visst antal år, därefter är lovet att bygga förverkat och du får börja om igen. Det räcker inte med att påbörja byggandet, du behöver avsluta det också. När man är klar anmäler man ju bygget som klart vilket också måste ske inom en viss tid.
Klicka här för att svara