10 372 läst ·
34 svar
10k läst
34 svar
Hjälp med grannhörann angående bygglov.
Har lämnat in grannyttrande och väntar på beslut.
Tycker diskussionen som uppkommit är intressant då det verkar som om kommunen kan bevilja bygglov i strid med DP även fast grannar inte vill så.
Då infinner sig genast en fråga för mig.
Varför har kommunen upprättat en DP om den inte behöver följas?
När man köper en fastighet så grundar ju sig en del av fastighetens potential även i hur den och angränsande fastigheter kan bebyggas.
Alltså grundar sig en del av fastighetens värde i hur detaljplanen ser ut för området.
Därför så vilseleder ju kommunen om de upprättar en DP men sedan väljer att inte följa densamma.
Så åter till ursprungsfrågan.
Varför upprättar kommunen en DP för att sedan välja att inte följa densamma? Vilken funktion har då DP?
Tycker diskussionen som uppkommit är intressant då det verkar som om kommunen kan bevilja bygglov i strid med DP även fast grannar inte vill så.
Då infinner sig genast en fråga för mig.
Varför har kommunen upprättat en DP om den inte behöver följas?
När man köper en fastighet så grundar ju sig en del av fastighetens potential även i hur den och angränsande fastigheter kan bebyggas.
Alltså grundar sig en del av fastighetens värde i hur detaljplanen ser ut för området.
Därför så vilseleder ju kommunen om de upprättar en DP men sedan väljer att inte följa densamma.
Så åter till ursprungsfrågan.
Varför upprättar kommunen en DP för att sedan välja att inte följa densamma? Vilken funktion har då DP?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Bra fråga
Dock skall tilläggas att normalfallet är att DP skall följas men att små avvikelser kan tillåtas tex 110 % av byggarean får bebyggas. Sen finns det många gamla DP kvar som ibland bedöms som obsoleta pga att BBR och PBL samt samhället har utvecklats under åren och dp inte längre "lirar" med bygglagstiftningen etc då kan det vara lättare att få göra avsteg.
Sen är kommunalpolitiker bara människor som ibland tillåter mer än vad som skall tillåts och då finns ju rättigheten att överklaga.
Att ha ett system som är totalt oflexibelt och aldrig ge fastighetsägare rätt till avsteg mot dp kan ju också vara till sin nackdel.
I ditt fall borde BN gå på ditt yttrande om ej då kan du överklaga vidare.
Sen är kommunalpolitiker bara människor som ibland tillåter mer än vad som skall tillåts och då finns ju rättigheten att överklaga.
Att ha ett system som är totalt oflexibelt och aldrig ge fastighetsägare rätt till avsteg mot dp kan ju också vara till sin nackdel.
I ditt fall borde BN gå på ditt yttrande om ej då kan du överklaga vidare.
Någon som vet hur lång tid det brukar ta efter att tidfristen för grannyttrande gått ut innan BN kommer fram till ett beslut?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det är väl så att BN skall ge besked till den som söker inom 10 veckor, det inkluderar tiden för grannehörande. Men i många fall håller inte BN tidsramen, antingen av interna skäl, eller för att det finns brister i materialet från den sökande.
Numera med senaste PBL, så skall du som granne informeras genom brev när bygglovet är beslutat. När du fått brevet så har jag för mig att du har 3 veckor på dig att överklaga.
Om jag är mycket angelägen att kunna överklaga, så skulle jag inte lita på att beskedet kommer, jag skulle med jämna mellanrum förhöra mig om beslutsläget.
Numera med senaste PBL, så skall du som granne informeras genom brev när bygglovet är beslutat. När du fått brevet så har jag för mig att du har 3 veckor på dig att överklaga.
Om jag är mycket angelägen att kunna överklaga, så skulle jag inte lita på att beskedet kommer, jag skulle med jämna mellanrum förhöra mig om beslutsläget.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Efter det att SBK har fått in grannhöran då skriver bygglovshandläggaren en tjänsteskrivelse till BN som normalt har sammanträde 1 ggr per månad. ca 3 - 4 veckor innan BM-sammanträdet skall de ha tjänsteskrivelsen. så beroende på när BN sammanträder kan det ta 1 - 2 månader tills BN ger sitt beslut. Om det är BN som beslutar i ärendet vilket det normalt är vid avvikelser mot DP.
Klicka här för att svara