Hej!

Jag om min sambo håller på och kikar på en fastighet utanför detaljplanerat område söder om Stockholm. Vi har sökt med ljus och lykta i flera år efter en tomt som tillåter att man bygger ett garage i vettig storlek (+60m2), men fram tills nu gått bet.

Fastigheten vi kikar på i fråga ligger mitt i en grupp om 4 fastigheter som enligt uppgift styckades av från en större jordbruksfastighet 2008. Vad jag kunde se på plats har mäklarens skyltar suttit uppe länge utan att tomterna blivit sålda. 2 av fastigheterna är enligt uppgift från mäklaren sålda och jag kunde se på plats att brunn/avloppsanläggning var färdigställda på de 2 tomterna, dock inga hus.

Detta fick mig att börja fundera lite så jag kontaktade kommunen i fråga. Nedan följer svaret:
"Förhandsbesked beviljades 2008, men då inget
bygglov ansöktes inom 2 år från det beslutet upphörde det att gälla. Man kan
söka förhandsbesked igen ,eller gå på bygglov direkt vilket skulle vara
lämpligt. Det är inte nödvändigt med ett till förhandsbesked då nämnden redan
sagt ja till bebyggelse där tidigare"

Enligt protokollet från nämndemötet ang. förhandsbeskedet som jag fick ta del av från kommunen finns att läsa att grannar motsatt sig exploateringen och att ett flertal nämndemän motsatt sig exploateringen med motiveringen att området skulle detaljplaneras.

Nu till själva frågeställningen:
Vågar vi köpa tomten?

Risken vi tillskapar oss själva att att vi köper en tomt som framöver inte får bebyggas, i alla fall med det vi ämnar uppföra. Det har ju gått ett gäng år sedan detta var på tal, men å andra sidan har inga byggnader uppförts sedan dess. Att hamna i en juridisk karusell med överklaganden till höger och vänster som potentiellt kan pågå flera år känns lagom spännande.

Tacksam för tips/råd!

Med tanke på att det varit motstånd mot byggplaner så skulle jag iallafall inte köpa utan att det finns ett giltigt förhandsbesked. Om de som vill ha detaljplan får igång en diskussion om det så brukar man införa ett totalt byggstopp i väntan på att detaljplanen blir färdig.

Ett sådant stopp skall inte pågå längre än några år (osäker på om det är 2 eller 3 år), men det finns exempel på 10 - 20 års byggstopp också. men 2 eller 3 års stopp är nog illa nog.

Det är också så att bara för att det tidigare beviljats förhandsbesked så kan omständigheterna förändras, inte bara i form av detaljplaneambitioner. Det kan ha dykt upp verksamheter som stoppar bostadsbyggande, inte alltid så uppenbart.

Vad jag undrar är varför det är svårt att få bygga 60 kvm garage?
Häromkring är det mängder med garage på både 60, 80 och 100 kvm.

Tack för svaren.

Vad vi kan se så har tomterna legat ute i 4 år utan att ha blivit sålda, skumt är bara förnamnet. Precis som du säger "Hempularen" så är min tanke att skriva en avsiktsförklaring eller motsv med säljaren att denne söker förhandsbesked/bygglov. Blir loven beviljade förbinder vi oss att köpa fastigheten. Skall träffa mäklaren/säljaren under morgondagen och ställa lite svettiga frågor till dessa 2.

@Haavard
Jadu,.. Stockholmare hatar tydligen garage, motorsport och allt med en förbränningsmotor. I ärlighetens namn har vi letat tomt/hus i 3 år utan att hitta någonting som motsvarar våra krav på ett vettigt garage. I princip alla garage större än 50m2 är svartbyggen i våra trakter. Nästintill samtliga detaljplaner tillåter garagebygge om max 40m2, vilket i min värld är ett skjul, inte ett garage i dess rätta bemärkelse.

Jo, men nu snackar du om detaljplaner, där har vi också många begränsningar.

panzaa skrev:
Nästintill samtliga detaljplaner tillåter garagebygge om max 40m2, vilket i min värld är ett skjul, inte ett garage i dess rätta bemärkelse.
Jag tror man helt enkelt inte vill han en massa störande verksamhet i bostadsområden, såsom tex verkstadsarbeten och motorprovning. Större garage, större risk.

haavard skrev:
Vad jag undrar är varför det är svårt att få bygga 60 kvm garage?
Jag skulle väl inte bli överlycklig om grannen byggde ett garage på 60 m2. Inte för att jag har något emot garage i sig ,men folk har ju en tendens att fylla dem med saker. Fyrhjulingar, motocrosscyklar, motorcyklar, jänkare och traktorer.

Jag har iofs inget emot dem heller. Men jag gillar inte buller.

Kanske du inte blir lycklig, men det är svårt att neka någon att bygga en komplementbyggnad om den underordnar sig bostadshuset. Har då din granne ett tvåvåningshus på 150 kvm får han troligtvis bygglov för ett 1-plans-100 kvm-garage.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.