Har ett mått på en detaljplan som de kallar för "max husliv".(?)
Exakt vad menar dem där?
Är det samma sak som byggnadshöjd? eller exakt var mäts det på den tänkta kåken?

Ett husliv mäts väl horisontellt, precis som ditt eget liv, eller "midjemått". Så kan det vara ett mått på omkrets, längd eller bredd kanske?

Tror att det som avses är väggliv, höjden på väggen från mark till den punkt där väggen i sin förlängning skär taket. Men jag kan ha fel.

/woodchuck

woodchuck skrev:
Tror att det som avses är väggliv, höjden på väggen från mark till den punkt där väggen i sin förlängning skär taket. Men jag kan ha fel.

/woodchuck
Det står faktiskt husliv 3,2 m (?)

För mig är huslivet väggen ja.. det är därför det verkar så konstigt.

Det där med att förlängningen skär taket är det jag kallar bygghöjd... får helt enkelt ringa byggnadsinspektören på måndag och fråga vad de menar.

Man använder begreppet väggliv i detaljplaner. De fall jag har sett ordet så brukar det stå om förhöjt väggliv.

Då betyder det (ungefär) att man har ett 1,5 planshus, där mellanbjälklaget inte ligger i skärning mellan tak icg vägg. Utan där väggen går upp, ibland en halv våning, innan taket ansluter.

Det är ett mått som ofta specificeras för att förhindra att man bygger ett "nästan 2 planshus" där planen bara tillåter enplanshus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.