Byggahus.se

Isolera in ett inbyggt uterum

1. C
    Medlem · 137 inlägg

calle_d

Medlem
    Vi har ett uterum som är inbyggt i själva huskroppen med tak och allt vad det innebär. Nu ska vi isolera rummet och installera ett kök där.

Någon som man bör söka bygglov för?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 946 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Isolera in ett inbyggt uterum

Ja det bör väl räknas som "ändrad användning" av ytan. Dessutom så ökar du ju boytan (som jag har för mig att man också måste ha bygglov för).

Allra minst så måste du göra en bygganmälan efterssom du kommer att dra om VVS.

3. Faidros
    Medlem · 1 499 inlägg

Faidros

Medlem

Jag tror inte det behövs något bygglov för att isolera ett uterum. Men möjligen en bygganmälan som hempularen skriver.

Förändringen måste emellertid vara väsentlig t.ex. från garage till lager, från bostad till kontor, från fabrik till butik, från ladugård till verkstad.http://www.eda.se/andrad_anvandning.asp

Man brukar väl mäta antingen husets byggarea eller bruttoarea. Oavsett vilket så borde uterummet redan vara inräknat i den ytan.

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 946 inlägg

hempularen

Moderator

Jaa, det är ju byggyta som kan själpa ett bygglov, men jag har för mig att om man utökar boytan så är det bygglovspliktigt.

Att dömma av en del inlägg här så har tydligen dessutom vissa detaljplaner begränsningar på boytan.

Att ändra från "balkong" till kök borde väl rimligen vara en väsentlig förändring?

5. C
    Medlem · 137 inlägg

calle_d

Medlem

Jag har idag skickat in en bygganmälan till samhällsbyggnadskontoret tillsammans med en liten skiss över vad vi håller på med. Jag återkommer med besked.

6. J
    Medlem · Åland · 12 inlägg

jontte28

Medlem
    ingen svar, antar att du inte fick bygglov
    :surprised:

7. S
    Medlem · Stockholm · 1 943 inlägg

Sir Duke

Medlem
    Jag undrar också... går i samma tankar med mitt uterum :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.