Vi köpte hus förra sommaren och det finns ett nybyggt hus som granne. Då grannen fyllde ut/planade ut sin tomt för andra eller tredje gången efter vi flyttat dit så kollade jag med kommunen vad som fanns i bygglovet och hur grannens tomt ska se ut. Då visade sig väldigt många saker.

Det ska också sägas att allt är enligt gamla PBL.

1. Slutbeviset var utfärdat i Juni, han har fyllt ut efter det. Svartbygge? Den sista gången han fyllde ut rasade det även ner på våran tomt samt att det inte finns någon hinder för avrinning mot oss. Tomten ligger nog 3-4 meter över våran tomtgräns. Den ligger mest på sidan av oss, men det ändrar trycket en hel del.

2. De hade börjat bygga tomt och hus utan att kommunen fått in någon reviderad nybyggnadskarta trots att detta stod som ett vilkor i bygglovet. Även slutbevis utan att nybyggnadskarta finns.

3. På bygglovet syns hur marken lutar längs huset och att det på "nedersidan" av huset är en nivå skillnad då man ser en sockel på ritningarna samt att en altanbyggnad finns. Trots att denna markskillnad inte stämmer överens med verkligheten där allt är plant runt huset och ingen altan finns så har Byggherren, KA samt Byggnadsinpektören skrivit på och ett slutbevis finns. Utan att en nybygnadskarta finns.

Vad ska jag göra?
Jag har hört med kommunen och de ska dit i veckan och kolla, men det känns som de har felat ganska grovt också och jag vet inte om de kommer ställa sig på tvären. Men mitt problem är att jag fick 3 veckor på mig att överklaga beslut till länsstyrelsen. Ska jag överklaga? Vad ska jag överklaga? Jag antar att det är slutbeviset som går att överklaga. Innebär det någon kostnad för mig? Om jag istället väntar ut kommunen, kan de köra över mig och låtsas som att allt är enligt planerna.

Åker grannen på kostnaden eller kommunen om det måste åtgärdas?

Varför ska du överklaga? Är det inte bättre att reda ut saken direkt med din granne?

Jo, absolut. Men tidsgränsen 3 veckor tillåter inte riktigt det.

Sen tror jag inte han har lust att prata om detta då han inte tagit sig tid att komma ner och berätta att han ska upp med grävskopa på vår tomtgräns och flytta jord i tomtgräns. Han verkar köra sitt race och bryr sig inte så mycket. Men visst borde ju kollat med honom. Problemet var att jag begärde ut bygglovet för att jag var intresserad att se hur mycket han skulle fylla ut. Ville inte verka vara en störig granne som går och ifrågasätter. Men istället blev det värre då kommunen inte verkar ha koll. Och jag blir någon sorts ordningspolis. Samtidigt vill man ju att allt ska vara i ordning den dagen det säljs.

Du kan begära förlängd tid med att få komma in med överklagan. Om du som skäl anför att du vill komma överens med grannen utan domstolsjuridik vore det konstigt om detta inte beviljades. Du kan också skicka in ett överklagande och dra tillbaka detta senare.

Det kostar inget att överklaga.

mexitegel skrev:
Du kan begära förlängd tid med att få komma in med överklagan. Om du som skäl anför att du vill komma överens med grannen utan domstolsjuridik vore det konstigt om detta inte beviljades. Du kan också skicka in ett överklagande och dra tillbaka detta senare.

Det kostar inget att överklaga.
Vem har den rätten att förlänga? Kommunfolket gick inte med på det.

Det borde ju vara den instans som ska avgöra målet. Anledningen till att du ska skicka din överklagan till kommunen är ju att de sammanställer en akt som de skickar för att processen ska bli lite effektivare. Men om de har rätt att avgöra frågan om förlängd responstid är intressant.De borde ju också vara intresserade av att slippa en rättsprocess?

Så Länsrätten med andra ord? Kanske ska höra med dem.

Hur drabbar det dig som granne?

Enk Projektet skrev:
Hur drabbar det dig som granne?
På kort sikt är det väl inget jätte störigt, lite jord som rasat ner på tomten samt lite blöt i tomtkanten. På längre sikt om det kommer stora vatten massor kan ju i princip vad som helst hända. Vattentryck ner på våran tomt, sättningar i huset. Sen är det ju inte så naturskönt att ha en 3-4 meter hög jordhög/ogrässlänt att stirra på. Men det jag är orolig för är att inga undersökningar verkar ha gjorts då man forslat stora massor. Som jag förstått det står allt på Lera som står på berg. Så det drabbar mig att när 100 års regnet kommer så flyter vi iväg utan att kommunen tar ansvar. Vill bara veta att allt har gjorts enligt regelrätt så att vi står på det torra när vi säljer.

Sen sa kommunen när jag bad att få ut handlingar som handlade om bygglovet och överklaganden att detta förstörs när slutbeviset godkänts. Läste på forumet här att slutbevis inte var så viktigt, utan mer en kvalitetsstämpel. Stämmer detta?

Har du anmält detta till kommunen så är dom tvungna att reda ut detta gissar jag...

Att något förstörs har jag ingen aning om men det låter konstigt i mina öron....

Låter inte alls konstigt att kommunen förstör arbetsmaterial (som grannehöranden mm) i ett bygglovärende när ärendet är avslutat, och bara sparar ritningar, beslut, kontrollplan etc. Arkivutrymmen är dyra och kan inte växa hur som helst, och att skanna in varenda dokument och lagra det i ett sökbart digitalt arkiv är alldeles för dyrt för de flesta kommuner.

Borde de spara loggar på vad och när saker förstörs? och av vem?

Pingar här lite. Tror vi struntar i en överklagan. Ringer kommunen och går och pratar med grannen. Men vi får se.

Har svårt vad man ska säga.

Kommunen var ute och kollade på markhöjderna, men sa att det stämmer med bygglovet där det inte finns några markhöjder. Enligt mig så skiljer det nog 3-4 meter i markhöjd mot vad som borde varit rimligt. Men det är det ingen som vet när inga markhöjder/nybyggnadskarta finns.

Måste kommunen säga att det stämmer med bygglov efter att de utfärdat slutbevis? Kan de bli skadeståndsskyldiga annars?

Joojje skrev:
Kommunen var ute och kollade på markhöjderna, men sa att det stämmer med bygglovet där det inte finns några markhöjder. Enligt mig så skiljer det nog 3-4 meter i markhöjd mot vad som borde varit rimligt. Men det är det ingen som vet när inga markhöjder/nybyggnadskarta finns.

Måste kommunen säga att det stämmer med bygglov efter att de utfärdat slutbevis? Kan de bli skadeståndsskyldiga annars?
Det är KA:s roll att vidimera att byggnaden stämmer mot bygglovet, detta verkar dock vara en svår situation då kommunen förefaller vara på jordhögsgrannens sida.

Tomten borde dock vara inmätt någon gång, kontrollera om situationsplaner finns, eller Lantmäteriet de borde ha tomtkartor/grundkartor över fastigheten som visar plushöjder.

Grannsämjan blir dock inte så bra om du lyckas tvinga grannen att schakta bort 4 meter markutfyllnad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.