Belysning
etompau: För att tända och släcka belysningen fungerar en CTR-01. Vill du dimma ljuset måste du kolla upp dina bef. grejor hur de ev. kan dimmas.
Bo.Siltberg: Ja, fast det brukar rekommendera en logaritmisk pot för att dimringen ska uppfattas som linjär.
Bowman: Tack gubbar, det funkade :) Alltid bättre att fråga, om det inte riktigt ser likadant ut :)
DE73: Jag hade likadana problem med en identisk Hue lampa. Helt plötsligt så blev det något fel på lampan så att säkringen gick. Provade flera armaturer och det var själva lampan det var fel på.
Daniel 109: Det kan fortfarande vara kopplat till taket också. Vi vet ju inte.
VidarH: Drosseln har väl ett spann den arbetar i så watten på röret är väl korrekt förbrukning att utgå ifrån?
prototypen: Har du som etompau satt in en likriktare mellan om transformator ger växelström. Sätter man en kondensator efter likriktaren så stiger spänningen. Protte
Plupp 507596: [citat] Hittade samma lampa, ska försöka få loss plast fästena på de nya o sätta på de gamla, bör nog funka 😁
BirgitS: [citat] Här verkar vara en Ikea t90c med utbytt glasskärm: https://auktion.se/objekt/197221/ikea-taklampa-t90c-a282
Dilato: [citat] Därför att sådana här artiklars mest grundläggande egenskaper normalt inte beskrivs. Man måste gissa sig till hur dom fungerar.. Patetiskt.
Bo.Siltberg: Standarden är inte jättetydlig här men 1-10 V i sitt lägsta läge innebär att lampan får lysa med "minimum" ljusstyrka. Här kan det nog variera mellan olika fabrikat på drivdon.
stefanvahlgren: [citat] Fixat med en släkting som har koll på el :) Det blev bra men mycket tråd blev det. Det är ju en speciell rråd just för av och på som leder strömmen. Nu är allt inmurat i väggen och det funkar. Kopplingsdosa finns för inspektion om det skulle behövas
tommib: Har aldrig stött på en IP-klassad ljuskälla. Jag kan inte ens se vad det skulle vara för sockel på en sådan. Det betyder för all del inte att det inte finns, bara att det rimligen är extremt ovanligt. Om armaturen är klassad så räcker det bra så.
mrd2023: [citat] Okej ja jag tror jag förstår, tack.
BirgitS: Om det är tillåtet med ett vägguttag där belysningen ska vara och det finns en jordfelsbrytare så kan en elektriker montera dit ett vägguttag så att det går att använda belysningens kontakt. Om du föredrar det.
etompau: [citat] Det kunde vara ett problem med äldre grejor med huskod, de är sedan länge utfasade och istället används system med över 60 miljoner koder. Risken för kollisioner är nu liten eller obefintligt skulle jag säga.
peterdiedrichs: Jag fick samma problem som ditt, med att lampan tonade upp, slocknade, tonade upp slocknade osv. Flyttade sladden i strömbrytaren, som föreslås här, och då fungerar allt som det ska.
monica19: Har testat att vrida på ringen men den sitter fast. Har för mig att vi var tvungna att ta ut den uppifrån genom att lyfta på takskivan.
/David/: Ljusbågar, svetsloppor och ihopsvetsad brytare. Lärorikt. Tackar för hjälpen! Brytaren har levt i en kallvind under 50 år så det är nog i sin ordning att den var lite trött.
Bo.Siltberg: Du ska leta efter valfritt drivdon ger 350 mA konstant ström och klarar att ge effekten minst 9 x 3.2 = 29 W. Det där med "dimbar" är dock oklart så du får leta efter ett drivdon som kan dimras på det sätt du vill.
daddydj: Jag läste recensioner på Clas Ohlson och det verkar vara lite si och med kvaliteten. Det lär fungera om du byter till en likadan.
jonaserik: Är det Malmbergs så har dom även dimmerpuckar att dimmra med tryckknapp, dom får plats bakom brytaren i dosan
etompau: Det finns många fördelar med att byta från halogen till LED, ex hållbarheten och energiförbrukningen. Halogen är effekthungriga, kanske har du 10 W i armaturerna=90 W, det är i dag mycket för belysning.
Bo.Siltberg: [citat] Med "jordat uttag" antar jag du menar den mellersta plinten på den svarta-vad-det-nu-är-för-något? Hur vet du att denna terminal är skyddsjord? Jag ser ingen märkning på bilden. Finns symbolen för skyddsjord någonstans [bild] , eller bokstaven "E". I vilket fall är det allvarligt fel med en vit och en grön/gul ledare på samma plint. Det behöver undersökas av en fackman och
Fairlane: [citat] För vad? Att förstå trappkopplingen? Börja med att visuellt undersöka var ledarna går, öppna dosor och se hur det är anslutet. Dra lite lätt i ledarna för att se att det stämmer. Kanske byter man färg på en ledare i en dosa? Sen ritar du upp detta så det är tydligt. Vad gäller den nya lampan kan du ju tänka hur du skulle göra om det inte fanns en strömbrytare på plats
etompau: OK, då ser det ut som det är GU4-ljuskällor, dessa går på 12 V och då finns det en trafo/nätdel i armaturen. Sannolikt har du problemet där. Ta ner armaturen och undersök, ta bilder på grejor/typskyltar för fler råd.