7 394 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Varför utlöser proppen när jag tänder lampa
Lampan lyser i annat uttag där jag inte har jordfelsbrytare inkopplad
Fascinerande. Vad fungerar i uttaget??
Något i din felbeskrivning hänger inte ihop känns det som. Om kabeln eller lampa är kortsluten så borde de inte fungera i ett annat uttag.T Trelleborgbyggaren skrev:
Så om lampa + sladd fungerar i ett annat uttag så kan det knappast vara kortslutning i dem. Då återstår fel i själva uttaget, men då borde det inte spela någon roll om det sitter en lampa i sockeln eller det bara är kabeln som sätts i.
Spännande
Glappus Contactus nånstans...🤓 vad fungerar i uttaget, om du sätter i dammsugaren, funkar det då? 🤔
Prova att vrida kontakten 180 grader. Fungerar den då? Slår fortfarande jordfelsbrytaren av ? Om inte - lyser lampan ?
Vad visar detta prov? - jo om sladden är kopplad med ena polen till ett stift och den andra till skyddsjord, kopplas då in skyddsjord och nolla som kan klara jordfelsbrytare om belastningen för övrigt är låg i systemet. Om å andra sidan ena polen till stift + skyddsjord och den andra till stift, så bör säkringen lösa p.g.a. kortslutning.
Bäst och enklast är ju att mäta upp den löst utan att ansluta den till ett vägguttag!
Vad visar detta prov? - jo om sladden är kopplad med ena polen till ett stift och den andra till skyddsjord, kopplas då in skyddsjord och nolla som kan klara jordfelsbrytare om belastningen för övrigt är låg i systemet. Om å andra sidan ena polen till stift + skyddsjord och den andra till stift, så bör säkringen lösa p.g.a. kortslutning.
Bäst och enklast är ju att mäta upp den löst utan att ansluta den till ett vägguttag!
Hade ju varit trevligt för tråden om du faktiskt lagt på minnet vad din elektriker hittade för fel.T Trelleborgbyggaren skrev:Hej
Hade en polare idag i huset som är elektriker
Han kollade elskåpet det var något fel med jordfelsbrytare och det uttag
Nu har jag provat i köket 4 uttag och hallen två, lampan lyser och det är som det ska.
Tack alla ni som gett synpunkter och svar.
Jag vände kontakt om 180 grader och strömmen/ proppen löste inte ut men polaren kollade ändå i proppskåpet.
Ett fel med JFB i elskåpet borde inte orsaka att någon säkring går för att du ansluter en lampa i ett eluttag.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Nej, men om uttaget är felkopplat så nolla och jord är växlade så händer precis det som beskrivs här. Den felkopplingen kan finnas i uttaget eller vid centralen. Man kan änden tänka sig att nollan från det hänt uttaget var kopplad förbi jordfelsbrytaren, skulle ge samma symptom.R RoAd skrev:
Nej, jag kan inte se hur det skulle få en säkring att lösa ut.H hempularen skrev:
Menar du att JFB löser ut och att TS blandat ihop dem? Ja, det skulle väl inte vara första gången i.s.f. men det står ju uttryckligen "jordfelsbrytare och propp går" i första inlägget.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Håller med, hade glömt att han skriver proppen också.
Klicka här för att svara