Belysning
martinbyggare: Hej, tack för svaren samtliga. Bra då går jag på det, blev förvirrad av att blå tolkar jag som nolla.
PappasHammare: Ser ut som att det har gipsat eller så har man lagt till ett lager puts Det behövs en ny ring (den gula) som är gjord för djupare vägg
mattias1343: [citat] Lådan på bild är gjord för att sitta på hörnet på knuten och omsluta den, syns på bilden, kabeln från huset går in i botten på den till plinten via en gummitätad genomföring som skruvas in i dosan, där skruvas kablarna fast tillsammans med de ut till lampan. Från mark ca 3m upp, krävs stege för att nå den och i köket kan kabeln ej nås heller utan att ha trappstege.
peterlunda: Denna modell funkar kanon https://www.elbutik.se/product.html/spardosa med detta borr https://www.elbutik.se/product.html/dosfras-for-lattbetong kör 50 mm djup för extra plats om väggtjockleken medger
fsn: Jag skulle önska förslag på bra transformator och dimmer för montering i potta. Det måste gå att fixa allt med en fjädrande knapp. Och kanske bra men jävligt prisvärda ljuskällor. Den minsta ”gruppen” är två spottar och den största är 7 st.
S T: [citat] Stämmer väl efter att ha kopplat in lampor och provat, 3 brytare till två uttag. Stort tack för hjälpen Plutus!
etompau: [citat] 12 V 350 mA, låter spontant som du har ett konstantspänningsdrivdon. Ta en bild på drivdonets typskylt. Det bör sitta fler än 3 dioder i spegeln, samma sak här, lite bilder kan ge fler ledtrådar.
TheGame: Jag har hide a lite spottar i taket i badrummet 2700k jag ttcker dom ger bra ljus.
nikasp: Nu hann vi prata igenom rätt grundligt. Nöjer mig med dubbelt VU på ena sidan och ett uttag med USB-A och USB-C så man kan ladda padda eller telefon på tänkt hållare på väggen. Fick veta att jag också kan byta den fula gula och blekta kapslingen till centralen utan att byta hela centralen vilket jag trott i någon månad nu 🙂 De var väldigt glada åt att jag rivit och städat så
Meizter: [citat] Tack! Va lite inne på samma och att dom tejpade va en krets misstänkte jag med. Ska testa :)
sergiomjr: Hej, Jag bor i en lägenhet (hyresrätt) och tänkte ha någon belysning på balkongen. Jag har ingen erfarenhet med utomhusbelysning så jag ber er om lite hjälp. Balkongen är öppen och plannen är att ha en ljusslinga runt räcken året runt. På balkongen så har vi ett uttag som kopplas till en strömbryttare inomhus och vi brukar använda den till grillen. Annars har vi uttag inomhus. Jag
Jonatan79: borra hålet för skruven med plugg utanför området och dra kabeln vidare/skarva.
Markarbetaren: Jag monterade dessa (som jag länkade till i tidigare inlägg) på mitt poolhus 2015. Första året körde jag skymmningssensor från Nexa, trådlöst. Men när sedan batterierna tog slut så går dom dygnet runt istället då det i princip är samma kostnad att byta batteri i skymningssensorn (4st AAA) som att låta dom lysa dygnet runt. Inne på 9'e året nu, aldrig bytt lamporna. [bild]
Unikt namn: [citat] Då har jag tyvärr slut på idéer, tycker att det borde funka. Möjligen kan du starta om telefonen och hue-bryggan, men det borde inte spela någon roll.
Patrik_Hed: [citat] Ja, nätdelen/strömförsörjningen för KNX-bussen är en väsentlig del för en KNX-anläggning. Det finns dock möjlighet att sektionera upp en anläggning på flera strömförsörjningar och linjekopplare på samma sätt som man kan göra med jordfelsbrytare för att inte hela huset ska tappa funktionalitet. Många KNX-apparater kan även manövreras manuellt i elcentralerna även om
BosseHansson: https://www.byggahus.se/forum/threads/belysning-i-nybyggt-garage.188745/ Gammal klassisk tråd om led.
tommib: Kraften i vajerns infästningar blir väldigt stor om du tänker dig att den inte får slacka pga en lampa som hänger mitt på. Dvs tänker du dig en helt horisontal (eller nästan) vajer tvärs rummet och sedan en vertikalt hängande lampa så kommer du få spänna rejält. Mer än vad ikeas fästen klarar misstänker jag. Om du istället hänger lampan med en vajer till vardera sidan rummet
etompau: [citat] Nej den blir inte strömförande. Jordningen finns där för att skydda mot något felfall där fasledaren skulle gå emot någon plåtdetalj på armaturen, då sker en kortslutning mot jord och säkringen löser ut.
Denniis: Har ett par liknande som ska sättas upp till helgen. Bifogar bild på baksidan på dom ifall det kan hjälpa till. [bild]
newbee: En liten uppdatering: Spegeln är nu utbytt. Spottarna i taket fungerar som tidigare. Led-belysningen i spegeln lyser, men det går ej att dimma den. Å andra sidan förväntade jag mig inte att det skulle fungera. Men det är i alla fall inget burr från dimmer, driver eller transformator. Led-belysningen lyser med ett fast sken utan något flimmer.
Daniel3: [citat] Tack så mycket för hjälpen! Jag har nu fått ut lampan genom att dra ut den försiktigt och precis som du sa så fanns det två fjädrar som höll den på plats 😊
Josth: Ja det finns många LED-lysrörsarmaturer som är dubbelisolerade och har platt stickpropp. De passar nog bra för många. Men man måste ju att ett skåp eller bokhylla man kan fästa det i/under. De håller många många timmar men till slut får man byta hela armaturen. Ingen risk för stötar som med lösa lysrör. Har du ett vägguttag med bara ett uttag så får du själv byta till ett
Bo.Siltberg: Du har troligen G4-sockel på dina armaturer, och dessa är kända för att glappa med tiden. Försök rengör kontaktytorna i sockeln med t.ex en smal rundfil för att se om det hjälper. Det är dock bara konstgjord andning för stunden. De kommer att glappa igen.
villasuperstar: [citat] Geni! Att jag inte tänkte på det 🤦♂️, tack!
Anders4531: [citat] https://www.thomann.de/se/led_utomhus_stralkastare.html Det finns en del, men ska du nå 10-15 meter så är det inte de billigare varianterna du skall titta på.
Anders4531: [citat] https://www.biltema.se/bygg/belysning/inomhusbelysning/led-lister/ Finns olika varianter lite överallt. Enklare blir det inte,
Radhussemlan: Ikea har väl nån golvlampa med tre spottar på man kan rikta olika har jag för mig kollat på, två tre såna helt enkelt å laborera med. :)