Belysning
Tommty: om det lyser till efter du har knackat på dem så kan det vara en lödning som börjar bli dålig. Beroende på mått kan det isåfall vara värt och se om de går att fixa. vissa spottar har väldigt udda mått vilket gör det svårt att hitta passande till hålet.
Josth: En komplettering: När armaturen har en lös anslutningsledning måste den också förses med en dragavlastning för ledningen, t.ex. https://www.elbutik.se/product.html/dragavlastning/plintfaste-t-kopplingsdosa-utanpa-u-56-p-vit Denna sätts vid införingshålet på armaturen och håller emot om någon drar i sladden så att anslutningarna vid "sockerbiten" inte ska påverkas. Vid anslutningarna
vrolse: [citat] Tack för snabbt svar. Fick ihop det för en stund sedan 😄
Krilleman: Strömbrytaren ser ut som ABB Jussi. Hade den serien i hela huset som numera är sålt sedan några år tillbaka. https://www.proffsmagasinet.se/el-belysning/strombrytare-och-vagguttag/strombrytare/abb-1061u4-strombrytare-infallt-ip20-utan-klor-1-polig-3023052?channable=00a9e8736b75003330323330353278&VAT=1&gclid=EAIaIQobChMI-5-rhv6igAMVF5RoCR0WWQgTEAQYAiABEgI9_PD_BwE [bild]
Totte_S: Röd på plus från batteriet, svart från minus på batteriet. Troligen de som redan är skarvade rött/svart. Ser nu att den bryter svart idag, så det är bra att dubbelkolla. Särskilt eftersom det ser ut att sitta ett USB-uttag i den nya armaturen.
Christoba11: [citat] Hej, Sent men fortfarande intressant. Fråga - vad har du för lister som täcker ledbylysningen? Vad är det för material och vart har du köpt dem? Håller med om att det är väldigt smalt med information kring lösningar och innehåll för ämnet. Tack för att du delar med dig. /Christoffer
Denan353: Hultsfreds hus 64, uttag är få, och hel drös med blockade vp rör. Reste vägg till dotterns rum, blir infälld i installationslagret. Jag brottas med hur egentligen lägga det bäst. Layouten av våning för öh sovrum är då återställd men någon brytare till det rummet hittade jag inte . Verkar ha varit på hallens slinga, via kronomkastaren i hallen, tv. Th är det bara vägglampor. Med
Leif i Skåne: Har inte kollat på E14 men GU10 har jag testat många olika och en variant från RUSTA med 10 LED i en cirkel går att dimma ner till 0% helt mjukt, lika så OSRAM DimToWarm funkar bra, den är också bättre vid start, där många led behöver ett högre startvärde typ 10-15%
Daniel 109: Här har någon frågat om samma brytare. https://www.byggahus.se/forum/threads/tem-dubbeltrappbrytare-hur-koppla.429153/ Jag tycker märkningarna är rätt tydliga.
Bo.Siltberg: Den informationen säger ingenting, möjligen säger den att du kommer att få problem med att dimra detta. Om nu spottarna har egna drivdon så ska de dels vara dimbara och så ska du hitta en dimmer som fungerar. Vilken typ av dimmer vill du ha? En med ratt eller en dosdimmer som styrs med återfjädrande strömbrytare? Med lite Plejdpuckar går det att få till med en gemensam tvåvägs
Müssli: [citat] Min personliga uppfattning är att 2700K passar bäst i hall, sovrum och vardagsrum. I badrum/toalett tycker jag 3000K passar bättre för att få en bättre färgåtergivning vid sminkning t. ex. 3000K kan också uppfattas som "fräschare". Det är väldigt individuellt vad man uppfattar som bäst, du borde nog försöka testa själv innan du bestämmer dig.
Josth: Kontrollera att det finns jordfelsbrytare i huset som även skyddar badrummet. Lamporna måste vara i dubbelisolerat utförande så att de inte kräver någon jord, likaså fläkten.
Workingclasshero: Hehe, krångla inte till det, gör som tidigare förslag. /W
sblixten: [citat] Du skriver inte hur stora hål du har idag. De du länkar till verkar vara gjorda för 32mm hål. Jag tror det går att hitta i alla möjliga olika storlekar. Här är ett exempel för 40mm hål: https://www.ledgrossisten.se/belysning-c-85/utomhusbelysning-c-86/decklights-altanbelysning-c-146/decklight-6-pack-3000k-p-1973
Tommty: missade helt att det var kablen som gjorde en loop i lampan, trodde detta var en metallkrok med ögla.... då saknas fästanordningen till lampan.
useless: Eller en lampa med inbyggd rörelsesensor? Men det kräver ju såklart att det funkar med befintlig armatur... Enklast är nog att helt enkelt byta armaturen som sagt var. Tycker man att sensorn reagerar inom för stort område så kan man ju alltid skärma av den med lämpliga "väggar".
Höghus: [citat] Det blev riktigt bra med gott om ljus. Armaturerna väger inte mycket så jag har satt varje med 2 korta remsor dubbelhäftande tejp. Det medföljer en kort adapter och en kort sladd så man kan sätta dom tätt intill eller med en bit emellan. Här blev det lagom med 2 korta sladdar. På andra sidan köket skall det upp 3 armaturer. /Höghus [bild] [bild]
macnus: [citat] Jag lyckades skruva loss överdelen (den del som ljuskällan skruvas in i) från sockeln och då kunde jag mata in sladden och dra ut sockelns basdel ur mässingsröret. Dock hade alla ledningar kontakt med sockeln. Efter mätningar med multimeter och växelspännings-indikator hittade jag felet och det var ett avbrott i en av ledarna i sladden. Avbrottet låg i höjd med toppen av den
ricebridge: [citat] Aha. Då låter det som typiskt 50 Hz-flimmer, dvs i transformatorn har de snålat. Förenklat fungerar det såhär: LED vill ha likström, så efter transformatorn sitter en likriktare. Men nöjer sig tillverkaren med det får man bara pulserande likström, inte en rak och jämn sådan. För att undvika flimmer ska det även sitta en eller ett par kondensatorer som kortsluter mellan
Thomas_Blekinge: [citat] Varför är du så stöddig? Det här är inte flashback. Ta ett glas vin och chilla.
jogu007: @he [citat] Från botten av mitt hjärta stort tack för din hjälp. Allting fungerar och jag har lärt mig mycket tack vare dig. Ha en underbar sommar
etompau: Så länge lamporna ansluts med stickkontakt kan du göra din installation i princip hur du vill. Se till att du avlastar och fixerar kablarna ordentligt så att de av misstag inte kan lossna.
_KirderF_: [citat] Menade funktion före utseende 🤣 givetvis så är nog relät trasigt.
daddydj: Sräng av elen och skruva upp de två skruvarna och lossa hela brytaren. Ta bild på hur kablarna sitter fast så är det enkelt att sätta ihop igen när du är klar med rengöringen.