Det är egentligen bara när lampan är igång som den kan avge kviksilverånga, just för att kvicksilvret förångas när lampan startar (kvicksilvergasen ger ljuset, varför det tar en stund innan lampan tänder ordentligt)
En kall lampa innehåller metalliskt kvicksilver och är i princip ofarligt.