H hapazard skrev:
Det är egentligen bara när lampan är igång som den kan avge kviksilverånga, just för att kvicksilvret förångas när lampan startar (kvicksilvergasen ger ljuset, varför det tar en stund innan lampan tänder ordentligt)

En kall lampa innehåller metalliskt kvicksilver och är i princip ofarligt.
Tack för info!
Aha - så om det är fördröjd tändning så kan utgå ifrån att det är kvicksilver då.
 
P Fjedur skrev:
Tack för info!
Aha - så om det är fördröjd tändning så kan utgå ifrån att det är kvicksilver då.
Ja!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.