Är det jordade vägguttag i rummet? Annars ska lamputtaget vara ojordat.

Om röd är riktig jord och du kopplar in den som nolla till lampan kommer jordfelsbrytaren att lösa ut.

L latinofreaks skrev:
Vad är det värsta som kan hända om jag kopplar in en lampkabel med jord? 🤔 Kan det bli riktigt fel? Eller går jordfelsbrytaren?

Elpennan piper på följande färger:

- vit (konstant pip)
- blå (verkar vara kopplat till lampknapp)
- grön som kopplats till gul (konstant pip)

- röd (har ingen spänning)
- svart (har ingen spänning)
J Josth skrev:
Är det jordade vägguttag i rummet? Annars ska lamputtaget vara ojordat.
Jag tror det, eftersom jordfelsbrytaren har slagit ifrån i just vardagsrummet där jag är.

Har testat att slå av jordfelsbrytaren/grupp säkringarna och sett att det stänger av just i vardagsrummet.

L latinofreaks skrev:
Vad är det värsta som kan hända om jag kopplar in en lampkabel med jord? 🤔 Kan det bli riktigt fel? Eller går jordfelsbrytaren?

Elpennan piper på följande färger:

- vit (konstant pip)
- blå (verkar vara kopplat till lampknapp)
- grön som kopplats till gul (konstant pip)

- röd (har ingen spänning)
- svart (har ingen spänning)
Du ska nog med tanke på byggår och det som syns på bilderna utgå från att du inte har jord och inte heller ska ansluta den till uttag eller lampor där. Däremot pekar det sammantaget mot att du kan koppla lampan mellan svart och blå.

Det händer inget farligt om du testar så antingen fungerar det eller kommer den inte lysa alls eller konstant. Men som sagt bör du undersöka lite mer tex lossa brytaren och kolla vad du har där och om det finns ev dosor på vägen. Du kan rycka lite i trådarna och lyssna eller se om det rör sig där det bör.

• Gilla
latinofreaks
  • Laddar…
Ser du inte säker skillnad på jordade och ojordade vägguttag??

L latinofreaks skrev:
Det stämmer... Finns en svart kabel bakom också. Så blir inget smartare av det här...

Finns det några tips ni kan ge innan jag börjar testar koppla en lampa i "sockerbitarna".

May god be with me... 🙏🏽🙂
Att mäta. Det är det enda sättet att v ta hur det förhåller sig. Om man inte kan följa ledningarna, men det utgår jag från att det inte går här.

• Gilla
latinofreaks
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ser du inte säker skillnad på jordade och ojordade vägguttag??
Vägguttagen i vardagsrummet är ojordade. Köket som är nyrenoverat har jordade uttag.

L latinofreaks skrev:
Tack! Kan testa mig fram. Givetvis med säkerhet i första hand. Har en elpenna/voltmeter för att kontrollera spänning.
Nej, man "testar" sig inte fram sådär 👎

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.