1 972 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Elektricitet i hus från 1969 - koppla in lamputtag
L latinofreaks skrev:Vad är det värsta som kan hända om jag kopplar in en lampkabel med jord? 🤔 Kan det bli riktigt fel? Eller går jordfelsbrytaren?
Elpennan piper på följande färger:
- vit (konstant pip)
- blå (verkar vara kopplat till lampknapp)
- grön som kopplats till gul (konstant pip)
- röd (har ingen spänning)
- svart (har ingen spänning)
Jag tror det, eftersom jordfelsbrytaren har slagit ifrån i just vardagsrummet där jag är.J Josth skrev:
Har testat att slå av jordfelsbrytaren/grupp säkringarna och sett att det stänger av just i vardagsrummet.
Du ska nog med tanke på byggår och det som syns på bilderna utgå från att du inte har jord och inte heller ska ansluta den till uttag eller lampor där. Däremot pekar det sammantaget mot att du kan koppla lampan mellan svart och blå.L latinofreaks skrev:Vad är det värsta som kan hända om jag kopplar in en lampkabel med jord? 🤔 Kan det bli riktigt fel? Eller går jordfelsbrytaren?
Elpennan piper på följande färger:
- vit (konstant pip)
- blå (verkar vara kopplat till lampknapp)
- grön som kopplats till gul (konstant pip)
- röd (har ingen spänning)
- svart (har ingen spänning)
Det händer inget farligt om du testar så antingen fungerar det eller kommer den inte lysa alls eller konstant. Men som sagt bör du undersöka lite mer tex lossa brytaren och kolla vad du har där och om det finns ev dosor på vägen. Du kan rycka lite i trådarna och lyssna eller se om det rör sig där det bör.
Att mäta. Det är det enda sättet att v ta hur det förhåller sig. Om man inte kan följa ledningarna, men det utgår jag från att det inte går här.L latinofreaks skrev:
Klicka här för att svara