Hej!

Jag har köpt en ny lampa som jag ska koppla in i ett uttag i taket.

Uttaget ser ut som på bilden. Har en stickpropp med en brun och blå kabel som jag kopplar in i lampan på L och N (enligt bild). Är detta rätt eller behöver jag ett jordat uttag?
 
  • Takuttag med två skruvar och en krok för upphängning, visas ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anslutningsbox med två guldfärgade pinnar och tre kablar, varav två är anslutna till L och N terminaler på lampan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara "sätt i, slå på."
 
  • Gilla
rickapp
  • Laddar…
Walle85
Ser ut som att du ska ha skyddsjord kopplad också (gulgrön ledare) på den kopplingen mellan fas och nolla.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ska man vara petnoga så ska sladden och kontakten till den lampan vara med jordledare om den kanske senare flyttas till ett jordat rum. Men just här förändrar det inget i sak.
[länk]
Tack! Men det funkar att använda den lamppropp med sladd som jag har utan jord?
 
Jo det fungerar som det är nu i ditt rum men om någon i framtiden flyttar lampan till ett jordad rum blir det väldigt fel.
 
  • Gilla
Mats Lindgren4 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.