Hej,

Jag har köpt en lampa som jag nu ska montera. Vid närmare inspektion av lampan och dess upphängning blir jag lite fundersam på hur jag ska lösa det hela.

Själva lampans instruktioner är enligt nedan.

Illustration av monteringsinstruktioner för en lampa: steg för steg guide med bilder och text om att fästa fästet och koppla sladdar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är att jag har takrosetter där själva sladden sitter och hade initialt tänkt att montera på en stickpropp för att möta honan som sitter i taket:
Vit takrosett med en röd sladd och en vit koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga är, kan jag montera fästet i takrosetten eller är det för sprött för att hålla upp lampan?

Jag ska sätta upp en krok i taket för att få lampan att hänga där jag vill sen.

Tyvärr finns det inget utsågat i takfästet från lampan som gör att man kan låta takfästet sitta någon annan stans än där elen är.

Tack på förhand.

Takrosetten är väl bra i gips? Skaffa en ny lampa som passar i Sverige och sätts upp på traditionellt sätt på en krok i taket. En välsorterad lampaffär med verkstad kan kanske bygga om den du köpt till krokmontage?

BirgitS
B Bowsi skrev:
Tyvärr finns det inget utsågat i takfästet från lampan som gör att man kan låta takfästet sitta någon annan stans än där elen är.
Du får göra en utsågning själv.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Ett typiskt fäste för kontinentala lampinstallationer.

Som andra har skrivit, fila eller borra upp ett hål i kanten av det nya takfästet, led ut kabeln och koppla ihop med bef. grejor.
Montera det nya takfästet en bit från bef. takrosett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.