Hej! Tänkte koppla in ett lamputtag i taket. Huset har fått elen renoverad av förra ägaren. Vi har en nyinstallerad jordfelsbrytare.

Men hur kopplar jag in ett vanlig eluttag bland alla dessa färger?

kan någon se något som jag inte ser?

Tack på förhand 🙏🏽

• Flera färgade elledningar hänger från ett hål i taket med olika kopplingsdon och socklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Salig blandning av färger. Är det röd eller orange ledning? Går inte att lita på bara färger. Sitter det en lampkrok mitt i takdosan? Mystiskt om tidigare ägare inte satte jordfelsbrytare(?)

J Josth skrev:
Salig blandning av färger. Är det röd eller orange ledning? Går inte att lita på bara färger. Sitter det en lampkrok mitt i takdosan? Mystiskt om tidigare ägare inte satte jordfelsbrytare(?)
Det är en röd tråd. Misstänker det kanske är jord.

Det finns ett skruvhål för att sätta in en lampkrok 🙂

L latinofreaks skrev:
kan någon se något som jag inte ser?
Jag ser en salig sallad av olika trådar.
Varje tråd kan vara precis vadsomhelst.
Börja med att betrakta alla trådar som färglösa, färgen säger dig ingenting.
Mät sedan upp och följ varje tråd, kartlägg installationen, och ta reda på vad som är vad.
Än en gång, färgen säger ingenting i de här sammanhangen.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Såhär ser original utförande ut i ett annat orenoverat rum 🤔 kanske är till någon hjälp.

• Öppning i tak med synliga kablar och en vit lampsockel, i ett orenoverat rum.
    Skapa konto
På 60-talet användes röd som både jord och som tändtråd från strömbrytare. Är det röd ledning vid strömbrytaren som ska styra uttaget? Är det krok med maskingänga eller trägänga som ska dit?

J Josth skrev:
På 60-talet användes röd som både jord och som tändtråd från strömbrytare. Är det röd ledning vid strömbrytaren som ska styra uttaget? Är det krok med maskingänga eller trägänga som ska dit?
Maskingänga skulle jag tro.

Tänkte testa koppla lampan tills att den lyser. Senast testade svärfar, som fick jordfelsbrytaren att gå.

Det känns lite som att röja ett minfält.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Här kommer en till bild. På lampknappen...

• Bild på närbild av en monterad lampknapp, med synliga skruvar och kablar, inuti väggen.
    Skapa konto
Vit och mörkgrön ledningar? Finns det någon kopplingsdosa på väggen upp till takdosan?

• Gilla
latinofreaks
  • Laddar…
Det tycks som att du har vit fas. Då bör svart vara nolla. Men det konstiga är att du har både svart och blå i dosan. Den gröna och gula är sannolikt tändtråd, och då bör röd vara jord. Men det är bara gissningar. Det behöver verifieras att det stämmer.

• Gilla
latinofreaks
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vit och mörkgrön ledningar?
Det stämmer... Finns en svart kabel bakom också. Så blir inget smartare av det här...

Finns det några tips ni kan ge innan jag börjar testar koppla en lampa i "sockerbitarna".

May god be with me... 🙏🏽🙂

D Daniel 109 skrev:
Det tycks som att du har vit fas. Då bör svart vara nolla. Men det konstiga är att du har både svart och blå i dosan. Den gröna och gula är sannolikt tändtråd, och då bör röd vara jord. Men det är bara gissningar. Det behöver verifieras att det stämmer.
Tack! Kan testa mig fram. Givetvis med säkerhet i första hand. Har en elpenna/voltmeter för att kontrollera spänning.

Bästa svaret

Blå kan vara tändtråd i orginalutförandet men det kan ha tillkommit blå nolla någon gång genom historien. Samma sak med svart, nolla från början men kan ha tillkommit som fas vid något tillfälle. Röd kan från början i original vara både jord och tändtråd, i samma dosa. Inte ovanligt. Gul och grön är troligen tändtrådar.
Ingen vet, mät och följ trådar!

• Gilla
latinofreaks
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Blå kan vara tändtråd i orginalutförandet men det kan ha tillkommit blå nolla någon gång genom historien. Samma sak med svart, nolla från början men kan ha tillkommit som fas vid något tillfälle. Röd kan från början i original vara både jord och tändtråd, i samma dosa. Inte ovanligt. Gul och grön är troligen tändtrådar.
Ingen vet, mät och följ trådar!
Vad är det värsta som kan hända om jag kopplar in en lampkabel med jord? 🤔 Kan det bli riktigt fel? Eller går jordfelsbrytaren?

Elpennan piper på följande färger:

- vit (konstant pip)
- blå (verkar vara kopplat till lampknapp - piper med olika intervaller)
- grön som kopplats till gul (konstant pip)

- röd (har ingen spänning/inget pip)
- svart (har ingen spänning/inget pip)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.