U
Uffe: Ja kolla på LED, finns 9 watts med varmvitt ljus som är helt OK, lite dyrare dock.
6 svar · 1,7k läst
prototypen
prototypen: Det har att göra med att "elektroniska" lampor har en kondensator på ingången. Gamla hederliga dimmers (troligen den TS har) väntar en stund av växelströmmens halvperiod och värst blir det om dimmern väntar en halv halvperiod, då är spänningen momentant ca 325 volt och kopplar man då in en kondensator så blir strömmen teoretiskt oändlig, i praktiken blir strömmen lika med
2 svar · 5,1k läst
Joaquin
Joaquin: På en vägg har vi ett klassiskt takuttag (runt med 3 hål) som vi kan styra via dimmer på en annan vägg. Nu tänkte vi skruva upp en hylla på väggen och sätta spottar i den. Helst skulle vi ju vilja kunna utnyttja kontakten som finns och därmed kunna styra den från väggbrytaren. Men är det möjligt och hur gör vi enklast/bäst ? Det lutar åt att det blir IKEAs "Inreda" eller
0 svar · 1,5k läst
S
storkarp: Jag köpte en uppsättning som test och jag tycker de ger väldigt mycket ljus.Men de drar 8 watt totalt och det är ju ganska mycket. Vi har vanliga 3W lågenergilampor på många ställen och de ger tillräckligt med ljus. Tveksamt om dessa LED skulle ge lika mycket ljus som (nästan) 3 st LE-lampor. Jacro. Eftersom de tydligen kostat det dubbla och det är IKEA är det väl inte helt
3 svar · 1,7k läst
F
f_s_81: Clas Ohlson har ett paket för 1800kr. Dock bara 80punkter och ingen glim funktion
1 svar · 926 läst
J
joob: Formulerar om min fråga: Generellt sett, är 10-15 mm att betrakta som tillräckligt med luft ovanför 20W möbelspottar monterade i ett isolerat tak? Enligt instruktion får de inte packas in i isolering. Men det kanske de inte kan anses vara i detta fallet då lite luft ju kan cirkulera omkring?
1 svar · 1,3k läst
saturnus
saturnus: Ja dom är kanon, kan placeras varsomhelst, under köksskåp bakom TV o s v , finns i olika längder, upp till 1 m
2 svar · 4,4k läst
johanirr
johanirr: Ett till tips för alla som vill ha ideér om hemmabelysning Ljusskolan Och så kan jag tipsa om boken Ljussätt ditt hem Till sist: Köp lampor på öppet köp. Det är först när du testar armaturen i ditt hem som du märker om den ger det ljus du vill ha.
0 svar · 1,1k läst
T
Tummen123: Hej Jag har en antik lampa som har tre blå sladdar. Från taket har jag: 1. Vit sladd (förre ägare har satt en plugg på den sladden) 2. Brun sladd 3. Blå sladd 4. Gröngul (jordad) Hur ska jag koppla för att få lampan att lysa? Har kopplat nu men fick bara 3 av 5 lampor att lysa. Strömbrytare - en knapp samt dimmer. Tacksam för svar
0 svar · 1,3k läst
T
Timppa63: Exakt ngt sånt är jag ute efter, tack för tipset!
3 svar · 1,4k läst
Jojx81
Jojx81: [citat] Vi håller på att sätta spotar i smygarna (men då är elen dragen i väggen redan) så här ser det ut i alla fall (just nu) Dosan till vänster innehåller transformatorn. http://lh4.ggpht.com/_QYC9xLn0D2E/TUmnJg_Ie9I/AAAAAAAAAdg/kFe4bJ4FoEE/IMAG0886.jpg
9 svar · 1,3k läst
P
petersson79: Håller på och bygger ut och snickarna håller som bäst på med att isolera taket som kommer att var öppet till nocken (ryggåstak?) Ska ju ett lager 45mm isolerin på med, och sen spikar dom väl glesen till gipset antar jag. Ena taket är redan plastat och klart - borde jag då ha bett dom montera pottor redan eller är det bara att skära upp plasten sen när glesen är spikad där jag vill
2 svar · 826 läst
R
R_Strandberg: Välj värmetålig kabel t ex Pls90, FK tål bara 70grader om jag kommer ihåg rätt.
2 svar · 4,1k läst
A
Akzid: Jag tycker inte det är helt fel att sätta GU10, sen har du själv möjlighet att sätta in LED; halogen, kompaktlysrör, eller vad annat som kan tänkas komma.
10 svar · 2,3k läst
H
Holpers: Tjena Jag skall sätta spottar i taket på källarlägenheten. Kan inte riktigt bestämma mig för placering och antal. Använder mig av dimmbara LED spottar med vanlig GU10 infattning Motsvarar väl typ 35W Rummet är avlångt 8x3,7 meter och det är ca 220cm i takhöjd. Gjorde en skiss över rummet. Jag hoppas att kunna klara mig med 9 downlights, men jag vet inte vad säger ni? Är grymt
0 svar · 1,2k läst
·
R
R_Strandberg: De seriösa (läs kvalité) anger lumen på sina armaturer.
17 svar · 5,1k läst
G
gurraj71: Ok, ni verkar samstämmiga. Det blir något annat. Kanske halogenspottar tillsvidare, får skaffa en sort som man kan byta till LED efterhand. Förövrigt så är detta en snickare jag litar på generellt, han är kunnig om det mesta, även el, men ni har ju naturligtvis en poäng. Tack för snabba svar!
4 svar · 1,5k läst
Niclas
Niclas: Kanon, tack för alla svar! Jag har inte armaturen tillgänglig (en kund som kom in med lampan) men det verkar ju vara en FML27/65. Nu ska jag bara försöka hitta en svensk leverantör av denna också :)
6 svar · 1,9k läst
·
D09
D09: Jag bytte mina halogen ( redan monterade ) till 1,5 w ledlampor inköpta från ullared för 50 kr st. Syftet var att få en bättre ekonomi och jag hade testat med 1 lampa innan och tyckte att man tappade inte allt för mycket ljus även om det är ett faktum. Jag räknade såhär, 30 lampor, drift 10 tim / dygn. pris 1 kr / kwh mot lamporna 40w / 1,5 w Priset för drift på ledlamporna skulle
2 svar · 13,2k läst
·
B
Bahuba: Jag har köpt kontakter och en trafo. Kabel hade jag hemma. Jag rekomenderar en trafo på minst 25W om du ska driva 5M. Själv har jag en på 30W. Kan/har du lust att löda så behövs inte kontakterna, jag hade ingen lust;) Listen går att klippa var 5:e cm (3 dioder) då kan man använda den som trappbelysning eller vad man vill. Bara din fantasi som sätter gränser. Måste bara tillägga att
8 svar · 2,1k läst
A
Anders Johansson: Problemet är att det måste till en ljuskälla nära väggen bakom handfatet för att man inte ska bli skuggad när man tittar i spegeln. Jag ska köpa ett par puckar och flytta runt på prov.
2 svar · 2,6k läst
A
angelikaj: Behöver hjälp med att hitta en vägglampa för fast installation. Då vägg uttaget sitter nära taket så letar jag efter en vägglampa som tex har en arm nedan så att ljuskällan kommer in bit ner från taket. Men med ljuskälla som sprider ljuset i hela rummet. Har googlat runt en hel del men hittar inget som passar direkt in. Vill unvika att dra en sladd ner på väggen för att ansluta
0 svar · 952 läst
Y
yuphin: Du råkade inte se priset? Jag har Philips SpotOn med sensor i ett skåp och den gick på 99kr inkl batterier.
4 svar · 7,5k läst
johanirr
johanirr: Det är flera faktorer som gör att lågenergilampor blir sämre än lysrör (trots samma princip uppbyggnad) Det fins flera faktorer som bidrar till att de tänder sakta och har lite lägre ljusflöde än lysrör. En är att själva tändanordningen måste tryckas ihop och minimeras i sockeln vilket gör att du får en sämre tändning än med ett externt driv don. (inte lika bra konstruerat)
6 svar · 2,2k läst
BigR
BigR: [citat] Ja det har kommit en del nya modeller. Fast Kjelles 48-ledare har utanpåliggande prismor som ökar totallängden . Har köpt en IKEA Ledare nu. Som vanligt bland billigare LED inte så varmt sken. Passar dock utmärkt i min armatur. Ljusstyrkan är okej för mitt ändamål. Men såklart är gamla 35W halogen både varmare och ljusstarkare.
13 svar · 6,2k läst
·
S
Saterborn: Dom ser identiska ut med mina och då är dom köpta på www.nseffektivareenergi.se titta under downlightpaket.
2 svar · 1,5k läst
H
Henrikd75: @el_richard: Jag provar med största hinken på marknaden och hoppas på det bästa :-) 45 grader är gränsen enligt instruktionerna. En annan fråga. På trafon står det "Max 8A" vid anslutningarna på primärsidan, vilket väl ska tydas så att man behöver proppa ned den fasen? Eller betyder det att det sitter en 8A-säkring inbyggd i trafon?
5 svar · 1,1k läst
E
El-Tommy: Om det inte känns rätt tycker jag att du skall ta dit en ytterliggare elfirma och jämföra och se vad dom säger/tycker. Vet elektriker som glider runt och sätter möbelpuckar för att det är enklare och går snabbare och därmed i slutändan billigare för den snåle, men bättre nej...
5 svar · 1,3k läst
E
El-Tommy: Ja du, hoppas du lär dig att slå av öppna elapparater nästa gång. Som övriga skribenter meddelar läckte väl inte strömmen tillräckligt etc etc. Gör så att ring närmsta elfirma som kommer över och kör in testinstrument i ett uttag så får du alla siffror på papper och svar på dina frågor.
4 svar · 715 läst
W
willep1969: vi har också ett liknande kopplingsur. Det som förvirrar mig är vad skiljer sig den gröna med den röda ryttaren? Jämför man med varandra så ser dem inte likadana ut. Jag antar att den ena stoppar och den andra startar!
2 svar · 10,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.