Belysning
johanirr: Glömde lägga till att lampkondomen (även kallad Euro Condom) går att beställa från http://www.connox.com/ingo-maurer-lamps.htm
MathiasS: Ja man kan ju hoppas att dom håller längre om man betalar 1000 spänn för dom. Vis av erfarenheten från lågenergi lampor skulle jag gissa att den praktiska livslängden inte är i närheten av vad reklamen säger... Dessutom kan man inte ha hela skillnaden i förbrukning till godo eftersom du måste ersätta värmeförlusterna från lampan med något annat.....
kysan: [citat] Undrar med, skulle vilja byta i köksfläkten men står överallt att man ska byta trafo också har du gjort det?
ramneborg: [citat] För att jag tänker driva det med 24V direkt från elskåpet. Kan inte gömma undan en liten kraftig 3,4v transformator som lämnar 4,2A.
Patrik_Hed: Det finns 12 V spottar med Max 50 W. //Patrik
Patrik_Hed: Men LED behöver man pottor till. //Patrik
Misse: Tack för era svar. Hur gärna jag än vill ha den här lampan så är det bara att inse att det nog inte är en bra idé. Jag har hittat en annan (IP44) som jag skulle kunna tänka mig. Den är inte alls lika snygg men förhoppningsvis säkrare... Om man har en spegel som är 75 cm bred och en annan som är 80 cm, skall man då välja en lampa som är 30 cm eller 60 cm? Vad tror ni blir bäst?
jarlen84: Det är inte just pengarna jag vill spara utan jag vill göra det själv, när jag känner för det. Från början hade jag tänkt elektriker, men kom på att jag borde få göra det själv. De spottarna du länkar till är bara ip20. Jag kommer ha 2 st i princip över badkaret, sunt förnuft säger då ip44.
Caspár: [citat] Trafon var inte placerad längs bort, den satt ganska precis i mitten. Nu har vi inte kvar dom spottarna med anledning av att vi gjort om köket och tagit bort överskåpen. //C
el_richard: tror att du har fel dimmer, dimmern du beskriver är bara för glödljus.
eviljava: Nja... grejen är ju att de har kostat mycket mer tidigare. (knappt 250:-) Men helst plötsligt säljer teknikmagasinet ut dem för 50:- Andra Aaxsus-återfösäljare har inte haft denna "rea" mig veterligen. Jag gissar således på att prissättningen är ett beslut fattat internt på Teknikmagasinet och inte hos Aaxsus. Men det är bara en gissning som sagt. Det kan bero på att de inte skall
jarlen84: Jag tror dom är i plast. Eventuellt kan det vara kromaterad plast (ja det går att göra) vilket känns som metall. Då brukar det handla om konstruktionsplasten ABS+PC vilket är en av de vanligaste plasterna i bilar och motorutrymmen och är relativt hårt och säkert (till skillnad från PP som är "pulkaplast").
Patrik_Hed: [citat] Jag missade att TS skrivit det alternativet. :) //Patrik
petersson79: [citat] Förvisso... Tåls att tänkas på det.. Ska prata med min elektriker om den...
Sharky58: Den är dimensionerad att klara 60W med tc 80 grader vid ta 50 grader så om man kan garantera ett ta väsentligt lägre än 50 grader så skall den klara 6 stycken. (Om det nu är specat som jag specade saker som konstruktör en gång i tiden) Men jag skulle inte gör det själv. Jag skulle ta en på 80W eller dela på två. Göran
Elinfo: Eltako DIN-dimmer sm du styr med återfjädrande tryckknapp. http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/katalog/eltako_B_universala_tryckknappsdimmrar_sw.pdf Master dimmer E13 770 67 eller E13 770 60 (400W) Slav dimmer E13 770 70 (400W) sen köper man bara fler slavar upp till max 3400W :)
Minzzan: Tack för svaren! Hittade faktiskt en väldigt snygg nu som vi köpte. Hoppas på leverans i veckan så kommer foto upp oxå. Var 72mm på dom så får använda kniven lite för att göra större hål =) (tur det är gips)
alvbacken: Skiss vore smidigt som sagt. Med lite planering behövs inte jättemånga. Går ju att välja ljuskällor med olika spridningsvinkel tex. Sen beror det på om man vill belysa något speciellt, om man vill att ljuset skall falla på väggarna eller bara som allmänbelysning. Sen beror det till stor del på ljusförhållandet i rummet, färg på golv och väggar. Svårt att sätta en uppskattning
magnusrx7: Dom som sitter på garaget är ganska neutrala. Inte varken blå eller gröna. Kortet är taget med ganska lång slutartid så det ljuger nog lite. Men det är rätt gott drag om man är där ute på natten. Köpte några till att ha i köket och dom var lite åt det gröna hållet. Detta märktes ganska väl om man satte två från olika sändningar sida vid sida. Satte jag bara "nya" så
bovfre: Hej! Håller just nu på att renovera en gård från 1829 och ska bygga till en uthus länga för garage och förråd. Man vill ju inte vara sämre än att garaget också görs i trogen gammal stil motsvarande garage/stall från ca 1910 när bilar börjar komma osv. Därför letar jag dels inspiration (bilder mm) på tillbyggnader från den tiden eller är det någon som gjort det jag tänker
Patrik_Hed: Svart ska in på L och vit och brun på en av pilarna med en sinuskurva. Det är på grund av att det är krontändning i taket som det är två tändtrådar, tidigare satt det en strömställare med två vippor. Man kan kalla den funktionen för föregångaren till dimmern. Funkade så att på kristallkronor kunde man tända två sektioner med lampor separat för att få lite mindre eller mycket
R_Strandberg: Lättast är att klyva en 45x45 t ex och måla husets färg, skruva upp de på varsin sida om gaveln och sen kan du välja vilken armatur du vill till både gavlarna och övriga huset. Till de flesta större fabrikaten kan man även oftast köpa lösa hörnfästen till armaturerna.
Patrik_Hed: Hur ska ni göra med spottarna om ni bara tänkt spackla taket? Fräs in (behörighetskrävande) pottor i taket och sedan gipsa på 13 mm. //Patrik
Lamp-Magnus: Snyggt med både en lång spotskena som med infällda i taket. Precis som Minzzan säger så är ledstripes under skåpen riktigt snyggt och tillsammans med en eller fler takpendlar över matbordet så är jag säker på att du får ett riktigt bra ljus. Fördelen med flera ljuskällor är att du kan skapa bra förutsättningar oavsett om det är arbetsbelysning du vill ha eller om du vill skapa
PHermansson: Kan nog bli snyggt, så ser det ut i vårt nya Siemenskyl. Vitrinskåpet däremot har trähyllor, där har jag monterat lösa lysdioder, två under var hylla. Har använt RGB-dioder och kopplat så att blå+grön lyser, ger ett rätt häftigt ljus. För vem säger att man måste ha rätt färgtemperatur i vitrinskåpet?
Kingston: Nej det blir ju inga problem då. Det finns ju en hel del roliga downligt för det ändamålet
Kingston: Hidealite 4200 kostar inte så mycket och behöver 10cm till brännbart. Finns i olika färger och är ej vinklingsbar