6 055 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Spottar i Lackhylla som sänglampa
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Håller på med ett projekt med liggande väggpanel i sovrummet som fondvägg och har tänkt smacka upp en hylla för inredning (då blir damerna glada), men vill samtidigt ha belysning i den. Inbyggda spottar i en lackhylla som har behandlats i andra trådar känns klockrent, men nu har det ju hänt en del med ledspots osv.
Vilken ljusstyrka är "good enough" som läslampa för en hylla med 2-3 spots strax ovanför huvudet vid sängen?
Ska jag välja LED? vill ha dem dimbara men vettifasiken om typ 1210 Downlight Matt glas är dimbara? Vilken trafo/dimmer ska jag välja isåfall? Hade tänkt bygga in hela skiten i hyllan.
Vilken ljusstyrka är "good enough" som läslampa för en hylla med 2-3 spots strax ovanför huvudet vid sängen?
Ska jag välja LED? vill ha dem dimbara men vettifasiken om typ 1210 Downlight Matt glas är dimbara? Vilken trafo/dimmer ska jag välja isåfall? Hade tänkt bygga in hela skiten i hyllan.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Uppdaterar tråden lite med hur det gick.
Jag köpte 12V-spottar med liten värmeutveckling och byggde in trafon/touchdimmern också i hyllan.
Min byggbeskrivning och inköpslista finns här: http://gladasnickaren.wordpress.com/2011/02/05/byggbeskrivning-
downlights-spots-i-lack-hylla/
Postar bilder på resultatet med.

Jag köpte 12V-spottar med liten värmeutveckling och byggde in trafon/touchdimmern också i hyllan.
Min byggbeskrivning och inköpslista finns här: http://gladasnickaren.wordpress.com/2011/02/05/byggbeskrivning-
downlights-spots-i-lack-hylla/
Postar bilder på resultatet med.

Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Snyggt! Både med hyllan och väggen. Fixade elen under en rust hos en privatperson, där sattes vita brädor upp nästan överallt. Såg rent ut sagt för jäkligt ut. Påminde om ett häststall, mer eller mindre.
Men detta när det var mörkt, det var riktigt snyggt!
//Patrik
Men detta när det var mörkt, det var riktigt snyggt!
//Patrik
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Tackar!Patrik_Hed skrev:
Jag visste inte riktigt vad jag pysslade med, utan experimenterade bara. Såg framför mig en mörk fondvägg med rent "trä" som huvudvägg för sängen. Blev svart lasyr som gjorde sig perfekt och bräderna är vanlig ytterpanel. Satte vindpapp bakom för att säkra att även om trät spricker eller rör sig, så ska väggen upplevas som svart.
Hyllan ville jag ha för att inte förstöra träväggen med någon ful sänglampa eller så. Nu fick jag kombinerad punktbelysning och sänglampa. Spottarna är ledbara och behöver bara leda fram dem lite så är det perfekt läsbelysning d^_^b
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ah, smart..
Detta ska jag nog lägga bakom örat.
//Patrik
//Patrik