Belysning
Johan Gunverth: [citat] Om man kan kalla elfirmor och lampaffärer för "sidor" så funkar dom. ;)
trendig: Generalagenten för Hella i Sverige är KG Knutsson 08-92 30 00
Enk Projektet: Vad ska du ha garaget till? Är det bara för att hämta och lämna bilen skulle jag aldrig sätta in lysrörsarmaturer...
ordain: Jag installerade en 8W dimbar LED på prov i förra veckan (Verbatim v52006, finns numera hos deltaco, så den börjar dyka upp lite varstanns. Jag gav 260 kronor för den, men bestämmer jag mig för att köpa fler försöker jag nog hitta bättre pris). Den är helt ok hittills. Den dimrar bra och är betydligt mer varmvit och har bättre spridningsvinkel än de LED-spottar jag provat tidigare.
hempularen: Angivelsen i deras monteringsanvsining gäller om jag tolkar den rätt att själva skivan i taket får vara av brännbart material. Det står att inbyggnadsmåttet skall vara min 200x200x100. Dvs. det skall vara fritt 20 cm i sidled åt alla håll, och 10 cm uppåt.
johanirr: Jag har inte testat och utverderat de du skriver om. Men generellt kan man säga att LED lyser sina 30000 timmar som de säger. Frågan är med hur mycket efter den tiden? Själva LEDn kommer lysa efter 12000 timmar också men med betydligt mindre styrka. Så de 30000 timmar är antagligen beräknat utifrån 70% av ljusflödet kvar av ursprungsvärdet. Sen är det som med all elektronik, den kan
johanirr: Ställ dig frågan om du måste ha något i taket. Finns det alternativa placeriningar och riktningar? Det är inget självändamål att ha ljus i taket. Så är det trångt där eller man vill ha ett rent tak, tänk om och gör annorlunda. Vill du ha ljus i taket med liknande prinsip som lysrör så kan ju en hel del led i dag vara värt att titta på. Hide a lite har några sådana system, ljus
Jacro: De känns rätt dyra de där speglarna. Herstal har bland annat en del, men det är ju lite andra mått. Men annars tycker jag de är snygga, http://www.lampgallerian.se/list_varugrupp.asp?t=V%E4gg&varugrupp=181&lang=sv
Marive: Jag snubblade över systemexpo här när jag letade ljusslingor: http://www.lysman.com/1/sv/products/system-expo.php
emwgrni: Hej, Kolla in liton,se Ska du led så är minst 5-6W ett minium. Har själv valt candelux evoled i mitt badrum. I köket så har vi NS 9W dimbara spottar. Det går utmärkt att dimmra led spottar, hänger på convertern, och ledden. mvh emwgrni
Farkie: Är det gips eller trävägg så blir det förmodligen billigare för dig att sätta en senildosa under din nuvarande strömbrytare och montera en dimmer till.
Farkie: [citat] Nja, då tar du bort CE märkningen och alla eventuella garantier på armaturen.
mandg: Hmmm skall kolla på de andra alternativen som du gav mig.... Jag jag skulle kört med livingColors så hade jag tänkt montera den på de balkar som är synliga ca: 2 meter ifrån mark upp till innertaket är det sedan ca: 1,5 m. då vi har två rum på ovanvåningen så behöver ljuset endast räcka till 4,5 meter sedan kommer en avgränsning.....
Danne1: Jag provade med att olika trådar till varandra och till slut funkade det:) inte helt bra att göra så men fick det att funka till slut utan att något hände. Lampan funkar inte men det var fläkten jag var ute efter. Vill sprida värmen från kaminen med den. Får se om det funkar. Tack för svar. Danne
Tyresö: Vi har några utomhusarmaturer från Konstsmide och jag anser att dom har väldigt hög kvalité på sina saker. Ett företag som satsar på kvalitetsprodukter, brukar göra det med allt - det brukar vara en röd tråd som går igenom hela utbudet från företaget - precis som lågbudgetfabrikat. Vi har även handlat billiga ljusslingor - gissa hur många lampor som fortfarande fungerar när
Johan Gunverth: [citat] "Varmvitt" som märkning innebär oftast 3000K, vilket är blåare än vanlig hemmabelysning. Kolla efter Kelvin-värdet som bör vara 2700K om du vill ha det som vanliga lampor.
se38005: Vi har fyra dubbla uttag i varje rum. Vi har bott i huset i många år, men när vi flyttade in, så kändes det tilltaget med råge. Idag är det ständigt så att man letar efter ett ledigt uttag. Myslampor, alla dessa små elapparater, och framför allt dessa laddare kräver mer och fler uttag. Skulle jag bygga nytt idag, blev det betydligt fler uttag, kanske upp mot åtta dubbla i varje rum.
MasMats: MickeK: Ang stark ljuskälla. Varför inte prova http://www.paleda.se/viewItem.aspx?Extra_8=Hobbyf%C3%A4rger&Extra_9=Porslin%20%26%20Glasf%C3%A4rger&Extra_10=Deka%20Transparent en transparant glasfärg av hög kvalitet. Använde Deka transparant färg i min ungdom för att tona diverse billampor, både glas och plast med bra resultat. Kanske inte optimalt med tanke på slitaget på en gång men
largab: Jag påstår att det inte beror på dimmern. Det beror på hur LED-lampan är konstruerad. Det går linjärstyra en led, men det krävs strömstyrning, ej styrning av matningsspänning. Visst, färgtempen kanske blir lite fel, men det är hur man uppfatta ljuset som är intressant. PWM är bättre men lite mera komplicerat. Nu är ju dock LEDarna inbyggda i någon sorts armatur och så länge man
Mikael_L: Du har nog rätt i att det mycket förmånliga inköpspriset på en 500W halogen kräver rätt många belysningstimmar innan man sparat in skillnaden mot kvicksilver. Du får räkna, 2 timmar lyse = ca 1kr mindre el ...
PetterW: Jag hittar transformatorer för en hundring men en dimmer som funkar på dessa kostar ytterligare 250-400 kr verkar det som [Edit: 129 på Biltema, iofs...]. Och montaget av dylika blir en utmaning jämfört med originalet, som satt i taket och utgjorde hänganordning för lampan... Men jag tar tacksamt emot tips.
Patrik_Hed: Det kan ju vara värt att mäta spänningen för att kunna utesluta den teorin. //Patrik
snaggletooth: Reaktorn kanske håller på att ge upp och har lite läckström som vid start med vanlig tändare skenar lite, medans den elektroniska tändaren är lite skonsammare vid starten. Tändaren med röd knapp är sannolikt en DEOS-tändare och är i stort en vanlig tändare med säkerhetsfunktion som gör att den löser ut vid blinkande rör och förhindrar överhettning av reaktorn.
ToA: Vi satte led-spottar i hela ovanvåningen. det finns gott om olika att välja mellan. Har dock för mig att det finns vissa begränsningar när det gäller hur "långt" dom lyser. Det varierar säkert men är inte helt jämnförbart med Halogen. www.beslagdesign.se här hittade vi inspiration men det finns många andra sidor. /N
Timor: Elektriker kostar väl någonstans mellan 375-400 kr / tim, hälften får ju dras av ROT. Förberedelser inför takbelysning tar nog inte speciellt lång tid om nu elen i övrigt inte behöver åtgärdas. Är det en elektriker som jobbat ett tag så kan han komma med förslag och idéer om hur ni ska sätta spotsen samt vilken armatur som ska användas. Eventuellt om det ska användas potter
Chosen: Eftersom det står max 35W är jag ganska säker på att det är en metallhalogenlampa. brukar ha benämningen HIT-CRI, MT eller MTm
kolvas: [citat] jo, tanken fanns där men vi fastnade inte riktigt för det. [citat] Får kolla lite på Designlights också då. det är ju en jäkla avvägning det där men jag tror att vi ska satsa på kallvit (3000k) i dom där i taket och sedan har vi ju bordslampan med vanlig lågenergi och varmvit under överskåpen, kan bli snygga kontraster. Alternativet är ju varmvit i taket och kallvit under
Brittsbo: [citat] Låter lite underligt... Köper jag en lampa som jag inte kan koppla in själv, och vill leja en elektriker för det, kan han väl inte ta betalt för själva lampan också? Eller höja timpenningen för att han inte får ta ut rövarpriser på materialet? Riktigt ocker i så fall.... När vi lejde för renovering av hall och kök, såg vi på den specifierade räkningen, att alla uttag
lavin: Ett tips är ifös porslinssocklar, fotlamphållare, http://www.ifoelectric.com/laddahem.htm med utanpåliggande el. montera lamputtag på en vägg, koppla el med utanpåliggande kabel, tvinnad, porslinsisolatorer. Nakna glödlampor med tråd. Produkter finns bla på byggfabriken, kleen, gysinge.