K
kimmo_thn: [citat] Det blev sånna där.. 8w:) ångrar inte att jag bytte från 6,5w som planerat till 8 watt.. dessa är nog på gränsen ändå.. Men så vackert ljus det blev på badrummet. dessa 6st 8w ledd + en kallvit ljusrör inbyggd i spegeln gjorde faktist om hela badrummet mer modernt. Kanske ska fälla in 1st led spot under spegeln som lyser på handfatet också:)
13 svar · 2,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: http://www.byggahus.se/forum/el/158620-trappbrytare-som-ger-mig-huvudbry.html Inlägg #8
2 svar · 9,1k läst
R
Räv3n: För några veckor sedan monterade jag ner en ljusslang som varit monterad på en stålwire utomhus. Den hade smält ihop så pass att den gått av på flera ställen. På kvällen kunde man se hur det gnistrade om den. Hade inte varit skoj att ha den mot en husvägg vid det tillfället. Någon annan som varit med om samma sak? Nu är det led-slang uppsatt. :D
0 svar · 1,5k läst
M
Minzzan: Kan vara snyggt att sätta en ledstripes i trappan om det fungerar och får plats. Ger bra spridning och mycket ljus =)
1 svar · 1,6k läst
Elinfo
Elinfo: Eltakos dosdimmer med noll ledare funkar fint med Verbatims ljuskällor. Verbatim själva rekommenderar Eltakos EUD61NPN-UC med E-nr 13 770 65 http://www.eldirekt.se/?artnr=1377065&cat_id=94
8 svar · 3,3k läst
jarlen84
jarlen84: [citat] Jag har 4st 20w hide-a-lite på 4,3kvm. Hide-a-lite rekommenderade 1 per kvadrat.
6 svar · 1,2k läst
B
bossebygg: Ja lite udda kanske, ska ännu fundera lite till. Tack
3 svar · 1,4k läst
J
jessica: Ska själv sätta in LED från Designlight. Lyser riktigt bra och bygger inte mycket.
4 svar · 1,3k läst
T
tjena: går inte att lita på direktinfo från producent ... brukar inte stämma..
3 svar · 921 läst
P
Peter_K: Hade nog tänkt mig något enklare, typ en spott i taket.
2 svar · 1,1k läst
Bricco
Bricco: Bump. Vad för dimmer ansluts med fördel till Ikea grundtal, alltså med transformator? Om varje lampa är på 10w så kan jag väl köra med denna upp till 6 lampor och ansluta i eluttaget bredvid diskbänken? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156265296
5 svar · 6,5k läst
·
D
d_nilsson: Ledlist hade kanske varit ett bra alternativ, men jag snubblade över ett par begagnade tandläkararmaturer med 2x24W resp 2x54W T5 rör i. Ca 2 år gamla, men i mycket bra skick. Tror det lär räcka och bli över till mina arbetsbänkar! Jag köpte dom och tänkte prova med det, det finns ett litet snöre så att dom är lätta att släcka om man ska jobba mycket med bildskärmarna.
11 svar · 4,4k läst
·
johanirr
johanirr: Glömde lägga till att lampkondomen (även kallad Euro Condom) går att beställa från http://www.connox.com/ingo-maurer-lamps.htm
10 svar · 7,7k läst
MathiasS
MathiasS: Ja man kan ju hoppas att dom håller längre om man betalar 1000 spänn för dom. Vis av erfarenheten från lågenergi lampor skulle jag gissa att den praktiska livslängden inte är i närheten av vad reklamen säger... Dessutom kan man inte ha hela skillnaden i förbrukning till godo eftersom du måste ersätta värmeförlusterna från lampan med något annat.....
5 svar · 1,9k läst
kysan
kysan: [citat] Undrar med, skulle vilja byta i köksfläkten men står överallt att man ska byta trafo också har du gjort det?
13 svar · 18,4k läst
R
ramneborg: [citat] För att jag tänker driva det med 24V direkt från elskåpet. Kan inte gömma undan en liten kraftig 3,4v transformator som lämnar 4,2A.
8 svar · 2,3k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Det finns 12 V spottar med Max 50 W. //Patrik
6 svar · 2,3k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Men LED behöver man pottor till. //Patrik
8 svar · 2,0k läst
Misse
Misse: Tack för era svar. Hur gärna jag än vill ha den här lampan så är det bara att inse att det nog inte är en bra idé. Jag har hittat en annan (IP44) som jag skulle kunna tänka mig. Den är inte alls lika snygg men förhoppningsvis säkrare... Om man har en spegel som är 75 cm bred och en annan som är 80 cm, skall man då välja en lampa som är 30 cm eller 60 cm? Vad tror ni blir bäst?
12 svar · 42,5k läst
jarlen84
jarlen84: Det är inte just pengarna jag vill spara utan jag vill göra det själv, när jag känner för det. Från början hade jag tänkt elektriker, men kom på att jag borde få göra det själv. De spottarna du länkar till är bara ip20. Jag kommer ha 2 st i princip över badkaret, sunt förnuft säger då ip44.
15 svar · 5,6k läst
Caspár
Caspár: [citat] Trafon var inte placerad längs bort, den satt ganska precis i mitten. Nu har vi inte kvar dom spottarna med anledning av att vi gjort om köket och tagit bort överskåpen. //C
13 svar · 12,4k läst
·
E
el_richard: IKEA har inga riktiga transformatorer bara skit ...
5 svar · 2,1k läst
E
el_richard: tror att du har fel dimmer, dimmern du beskriver är bara för glödljus.
4 svar · 11,2k läst
E
eviljava: Nja... grejen är ju att de har kostat mycket mer tidigare. (knappt 250:-) Men helst plötsligt säljer teknikmagasinet ut dem för 50:- Andra Aaxsus-återfösäljare har inte haft denna "rea" mig veterligen. Jag gissar således på att prissättningen är ett beslut fattat internt på Teknikmagasinet och inte hos Aaxsus. Men det är bara en gissning som sagt. Det kan bero på att de inte skall
17 svar · 7,5k läst
D
DaaM: Tack, den länken var givande....
2 svar · 29,3k läst
jarlen84
jarlen84: Jag tror dom är i plast. Eventuellt kan det vara kromaterad plast (ja det går att göra) vilket känns som metall. Då brukar det handla om konstruktionsplasten ABS+PC vilket är en av de vanligaste plasterna i bilar och motorutrymmen och är relativt hårt och säkert (till skillnad från PP som är "pulkaplast").
6 svar · 3,3k läst
P
petersson79: [citat] Förvisso... Tåls att tänkas på det.. Ska prata med min elektriker om den...
41 svar · 13,9k läst
·
Sharky58
Sharky58: Den är dimensionerad att klara 60W med tc 80 grader vid ta 50 grader så om man kan garantera ett ta väsentligt lägre än 50 grader så skall den klara 6 stycken. (Om det nu är specat som jag specade saker som konstruktör en gång i tiden) Men jag skulle inte gör det själv. Jag skulle ta en på 80W eller dela på två. Göran
10 svar · 5,1k läst
·
Elinfo
Elinfo: Eltako DIN-dimmer sm du styr med återfjädrande tryckknapp. http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/katalog/eltako_B_universala_tryckknappsdimmrar_sw.pdf Master dimmer E13 770 67 eller E13 770 60 (400W) Slav dimmer E13 770 70 (400W) sen köper man bara fler slavar upp till max 3400W :)
14 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.