Köpt ett hus färdigt från husleverantör som nu ska byggas.
Då markarbetet nu snart drar igång och grunden ska läggas så behöver de veta om jag ska ha extra tomrör för elen och vart de isåfall ska sitta.
Då jag i princip inte kan något om det så är jag tacksam för all hjälp och tips som jag kan få.

Jag har knåpat ihop en ritning, gick dock tyvärr inte att bifoga så jag laddade upp istället:
http://www.ladda-upp.com/bilder/53787/ritning
OBS: Det är nog bäst att klicka på bilden för att kunna se hyfsat tydligt.

Förklaring till ritningen:
Området som jag ringat in med gult/orange är plattlagd yta.
Den lilla röda ringen till höger om entrén är fasadmätarskåpet.
De blå prickarna som jag ritat in vid sidan av den plattlagda entrégången är pollare som jag tänkt sätta dit.

Läget idag:
Till fasadmätarskåpet finns idag 5st rör, 3st är upptagna och 2st är lediga varpå jag kan disponera dessa.
I övrigt så får jag komma med önskemål om jag vill ha fler tomrör så fixar dom det till en liten peng.

Problemet är att jag inte vet hur jag ska tänka eller hur jag ska ha det.
Mina planer hittills innefattar att ha pollare längs entrégången som synes på ritningen.
Sedan att ha en del belysning på tomten på framsidan, belysa några planterade träd tex.
Planen är även att hitta på något på baksidan.
Det som ingår som standard i beslyningsväg ären fasadlampa utanför entrén och en fasadlampa utanför altandörren på baksidan.

Men som sagt, hur ska jag tänka? Tips och råd mottages tacksamt d^_^b

Två konkreta frågor som jag har direkt:
1. De lediga rören i skåpet kan jag använda till vad jag vill antar jag? Tex att dra el till baksidan?

2. Är det begränsat till en tändning per rör eller vad avgör det?
Tex om jag vill ha en brytare till fasadbelysning på framsidan och en brytare till pollarna på framsidan, måste jag då ha 2 separata rör till dessa?

Det absolut enklaste är ju att ta ritningen och visa din elektriker för jag tror nog att han/hon vill ha insyn och något att säga redan från början. Finns inget värre än när någon annan "tänkt till" och sen ska man in och påta i det hela.

1. Om det är lediga rör som inte ska ha inkommande ström, tele, gå vidare till garage eller annat så kan du disponera dom som du vill.

2. Du ska inte gå från fasadmätarskåpet till diverse belysningar och liknande, det gör man från gruppcentralen. Annars så kan du peta i en massa trådar för olika tändningar i samma rör så länge de tar fasen från samma säkring. Dvs en grupp (1-fas, 2-fas eller 3-fas). Men som sagt, detta tar man ut från gruppcentralen så ta ett snack med din elektriker.

Glufsglufs skrev:
Det absolut enklaste är ju att ta ritningen och visa din elektriker för jag tror nog att han/hon vill ha insyn och något att säga redan från början. Finns inget värre än när någon annan "tänkt till" och sen ska man in och påta i det hela.
Helt rätt! Dock så har elektrikern tyvärr ingen möjlighet att träffa mig förrän om några månader.

Glufsglufs skrev:
1. Om det är lediga rör som inte ska ha inkommande ström, tele, gå vidare till garage eller annat så kan du disponera dom som du vill.
Bra, 1 eller 2 lediga rör verkar finns.

Glufsglufs skrev:
2. Du ska inte gå från fasadmätarskåpet till diverse belysningar och liknande, det gör man från gruppcentralen. Annars så kan du peta i en massa trådar för olika tändningar i samma rör så länge de tar fasen från samma säkring. Dvs en grupp (1-fas, 2-fas eller 3-fas). Men som sagt, detta tar man ut från gruppcentralen så ta ett snack med din elektriker.
Säker på att man inte ska gå från fasadmätarskåpet? Det är vad byggledaren har sagt och även elektrikern när jag pratade med honom, han sa att jag skulle be markentreprenören att sätta in extra tomrör vid fasadmätarskåpet (i utrymmet nedanför skåpet). Han nämnde något om "gul 50-slang" vad det nu innebär?

Är det inte 3-fas på alla form av belysning då?
Tror du att man klarar sig på ett tomrör till framsidan och ett till baksidan eller ska man skjuta in mer om det går?

Ja, alltså, först beror det ju på vad du vill ha för belysning, sen vill du säkert kunna styra belysningen innefrån huset och brytare i huset matas ju från centralen i huset. Visst kan man dra ut från fasadmätarskåpet men då måste du ju se till att du har förbindning in i huset till centralen om du ska sätta ur och/eller till brytare. Men om elektrikern är med på det så är det ju han/hon som får lösa eventuella problem om de uppstår :)
Personligen så hade jag lagt slang från gruppcentralen ut till första belysning på vardera sida och sen fortsatt med markkabel i slinga mellan de olika ställena som ska ha belysning. Alternativt då om det är försent att utgå från centralen gått från fasadskåpet men sett till att det var förbindning mellan centralen och fasadskåpet så man kan få till vettiga lösningar på styrningen av belysningen. Förhoppningsvis så har ju då elektrikern koll på vad han gör men var noggran med att tala om hur du vill styra belysningen så det blir rätt gjort med rör/slangdragningar.
Tänk på att det är inte kul att mitt i vintern i en storm gå till fasadskåpet och nollställa ett eventuellt ur som hakat sig eller liknande :)

Glufsglufs skrev:
Ja, alltså, först beror det ju på vad du vill ha för belysning, sen vill du säkert kunna styra belysningen innefrån huset och brytare i huset matas ju från centralen i huset. Visst kan man dra ut från fasadmätarskåpet men då måste du ju se till att du har förbindning in i huset till centralen om du ska sätta ur och/eller till brytare. Men om elektrikern är med på det så är det ju han/hon som får lösa eventuella problem om de uppstår :)
Personligen så hade jag lagt slang från gruppcentralen ut till första belysning på vardera sida och sen fortsatt med markkabel i slinga mellan de olika ställena som ska ha belysning. Alternativt då om det är försent att utgå från centralen gått från fasadskåpet men sett till att det var förbindning mellan centralen och fasadskåpet så man kan få till vettiga lösningar på styrningen av belysningen. Förhoppningsvis så har ju då elektrikern koll på vad han gör men var noggran med att tala om hur du vill styra belysningen så det blir rätt gjort med rör/slangdragningar.
Tänk på att det är inte kul att mitt i vintern i en storm gå till fasadskåpet och nollställa ett eventuellt ur som hakat sig eller liknande :)
Jag antar att i det här skedet när inte huset är byggt så är det inga problem att fixa anslutning mellan fasadmätarskåpet och gruppcentralen?

Hur många extra rör rekommenderar du att man drar?

Glufsglufs skrev:
Låter klokt, vad exakt behöver jag göra för att lösa det problemet?

Ja, antingen så kräver du att du får rör ut till belysningen från centralen och att det läggs in ett rör per "område" som ska belysas. Dvs vare sig det dras från centralen eller fasadskåpet till de "områdena" så behöver du ju förbindning mellan central och fasadskåp med rör som är tillräckligt för det antal trådar som krävs av styrningarna.
med områden menar jag tex att du har pållare på rad på ena sidan = ett område, några belysningar på baksidan = ett område, fasadbelysning = ett eller flera områden, ett träd på ett ställe = ett område, kanske två träd på ett annat ställe = ett område...alltså det X antal ljuskällor du vill ska lysa samtidigt på samma sätt blir då ett område och kräver då en egen matning från huset...eller ja, kräver gör det väl inte man kan ju dra till ett ställe och sen vidare till annat och använda olika trådar i kabeln för tändningarna men det fixar ju då elektrikern.
Sen har du ett ur tex i centralen där du kan bestämma när olika områden ska lysa osv....du kanske vill att pollarna släcks några timmar innan fasadbelysningen och så. Du kanske kastar upp ett uttag för motorvärmare och/eller adventsgran den kan du ju också tidsstyra då. Man kan göra mycket bara man har tillräckligt med tråd till centralen eller annat ställe där man vill styra grejerna ifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.