M
Minzzan: Tack för svaren! Hittade faktiskt en väldigt snygg nu som vi köpte. Hoppas på leverans i veckan så kommer foto upp oxå. Var 72mm på dom så får använda kniven lite för att göra större hål =) (tur det är gips)
8 svar · 1,7k läst
D
dell4: Och ha 2m i takhöjd? :P
11 svar · 1,2k läst
D
A
alvbacken: Skiss vore smidigt som sagt. Med lite planering behövs inte jättemånga. Går ju att välja ljuskällor med olika spridningsvinkel tex. Sen beror det på om man vill belysa något speciellt, om man vill att ljuset skall falla på väggarna eller bara som allmänbelysning. Sen beror det till stor del på ljusförhållandet i rummet, färg på golv och väggar. Svårt att sätta en uppskattning
2 svar · 803 läst
magnusrx7
magnusrx7: Dom som sitter på garaget är ganska neutrala. Inte varken blå eller gröna. Kortet är taget med ganska lång slutartid så det ljuger nog lite. Men det är rätt gott drag om man är där ute på natten. Köpte några till att ha i köket och dom var lite åt det gröna hållet. Detta märktes ganska väl om man satte två från olika sändningar sida vid sida. Satte jag bara "nya" så
10 svar · 2,5k läst
·
B
bovfre: Hej! Håller just nu på att renovera en gård från 1829 och ska bygga till en uthus länga för garage och förråd. Man vill ju inte vara sämre än att garaget också görs i trogen gammal stil motsvarande garage/stall från ca 1910 när bilar börjar komma osv. Därför letar jag dels inspiration (bilder mm) på tillbyggnader från den tiden eller är det någon som gjort det jag tänker
0 svar · 1,9k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Svart ska in på L och vit och brun på en av pilarna med en sinuskurva. Det är på grund av att det är krontändning i taket som det är två tändtrådar, tidigare satt det en strömställare med två vippor. Man kan kalla den funktionen för föregångaren till dimmern. Funkade så att på kristallkronor kunde man tända två sektioner med lampor separat för att få lite mindre eller mycket
1 svar · 5,8k läst
R
R_Strandberg: Lättast är att klyva en 45x45 t ex och måla husets färg, skruva upp de på varsin sida om gaveln och sen kan du välja vilken armatur du vill till både gavlarna och övriga huset. Till de flesta större fabrikaten kan man även oftast köpa lösa hörnfästen till armaturerna.
1 svar · 4,0k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Hur ska ni göra med spottarna om ni bara tänkt spackla taket? Fräs in (behörighetskrävande) pottor i taket och sedan gipsa på 13 mm. //Patrik
2 svar · 4,4k läst
Lamp-Magnus
Lamp-Magnus: Snyggt med både en lång spotskena som med infällda i taket. Precis som Minzzan säger så är ledstripes under skåpen riktigt snyggt och tillsammans med en eller fler takpendlar över matbordet så är jag säker på att du får ett riktigt bra ljus. Fördelen med flera ljuskällor är att du kan skapa bra förutsättningar oavsett om det är arbetsbelysning du vill ha eller om du vill skapa
4 svar · 3,3k läst
PHermansson
PHermansson: Kan nog bli snyggt, så ser det ut i vårt nya Siemenskyl. Vitrinskåpet däremot har trähyllor, där har jag monterat lösa lysdioder, två under var hylla. Har använt RGB-dioder och kopplat så att blå+grön lyser, ger ett rätt häftigt ljus. För vem säger att man måste ha rätt färgtemperatur i vitrinskåpet?
6 svar · 5,6k läst
K
Kingston: Nej det blir ju inga problem då. Det finns ju en hel del roliga downligt för det ändamålet
3 svar · 2,8k läst
K
Kingston: Hidealite 4200 kostar inte så mycket och behöver 10cm till brännbart. Finns i olika färger och är ej vinklingsbar
26 svar · 2,9k läst
M
Minzzan: Något i denna stilen kanske kan fungera? http://www.candelux.se/index.php?id=105&backPID=105&tt_products=297
1 svar · 3,6k läst
Rrrrr
Rrrrr: Mja.. Beror på hur man räknar. Är det med eller utan förlusterna i armaturen? Med eller utan förlusterna i drivdonet? Vissa LED-tillverkare anger lumen som de fått fram från själva ljuskällan i labb. De större tillverkarna (hide-a-lite, maxel, philips osv osv) anger mer "riktigt" ljusflöde från då LED-chipet sitter i armaturen. Svårt att jämföra mao.. Samma med livslängd. Vad
5 svar · 2,7k läst
Majgårdarna
Majgårdarna: Ohej vad den skulle bli varm. 18w standby???
26 svar · 7,3k läst
B
Blockhammar: Finns gott om Spotlights som man skruvar fast, sen är det bara att sätta dit en stickkontakt.
1 svar · 2,4k läst
·
Tippen
Tippen: [citat] Jag tycker att det ser riktigt fint ut! Blir nog ännu snyggare när spegeln kommer på plats också... :D
13 svar · 10,1k läst
·
F
frohike: vet inte hur stora du letar efter, men här hittade jag lite exempel på upp till 6 mm http://www.exacta-sweden.com/group.asp?group=120
4 svar · 2,7k läst
M
mollelolle: Kakling blir lite för dyrt för mig men jag ska nog ta och ringa Tarkett få höra vad de säger. Och ta en sväng förbi färgaffären. :-) Tack för alla tips!
31 svar · 3,3k läst
P
petersson79: Tack för tipset, men vi köpte vanliga runda trafos och ska strax börja sätta ut vp-rör för matningarna.
50 svar · 19,4k läst
L
LillaMini: Om du inte redan hittat så har Clas Ohlssons en med uttag http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136481230
3 svar · 1,1k läst
E
Ezcobar: Du kan kolla på denna sidan http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/vaggarmaturer.html. Tror dom har vad du söker!
1 svar · 2,3k läst
johanirr
johanirr: lm står för lumen en halogenlampa ger ca 15lm / W. Alltså en 50 W halogen ger ca 750lumen. Det beror ju lite på vilken halogen du använder men i medeltal.
7 svar · 3,0k läst
·
S
SFFS: Tack snälla för alla länkar, vad glad jag blir! De på elbutik var ju verkligen sådana vi letar efter, men ska kolla närmare på alla sidor! Tack!
4 svar · 1,2k läst
Joens
Joens: Jag är skitnöjd med mina spottar med GU10 fattning som ska hålla 2700-3200 beroende på batch. Hur goa som helst. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130407700740&ssPageName=STRK:MEWNX:IT#ht_3510wt_1012 Dem köpte jag, såg nu att priset är $22 men jag köpte 6st för $13.80 så de verkar ha höjt det.... Nu har jag bara kört dem i några dagar så vet inte hur länge de
12 svar · 4,3k läst
N
no_brakes: Jo det vet jag. Detta gällde främst halogen.
4 svar · 4,3k läst
M
mozze: [citat] Det där får jag inte ihop, ska jag göra väggen bredare så jag kan sätta något under som ska lysa ner på... glaset? :S Ah, tanken är i dagsläget att jag kör med 2st planglasskivor, som jag sen får stripade med vit dekor som släpper genom ljus, och att jag gör ett fack uppåt inne i väggen där jag har ett enkelt 230v uttag o plats för 12v omvandlare, och att rutan in mot WC
11 svar · 3,7k läst
·
T
tomping: Jag har installerat en Grafik Eye QS. Mina erfarenheter är följande: Enkel att installera och använda. Mycket bra funktioner. Den kan styras via fjärrkontroll eller mha styrsystem såsom Crestron, RTI, AMX mfl. Kör själv RTI. Fungerar klockrent. Det finns en PC-programvara från Lutron där du kan programmera dina scener och mycket annat. Enkel men med gammaldags gränssnitt. Det finns ett
2 svar · 1,7k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: lånar oxå tråden om det är OK....mitt problem är att hitta en lampa så man inte blir bländad när man går upp eller ned. se här: http://www.styleroom.se/album/23687
8 svar · 13,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.