3 457 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Dimmer, kvalitet och funktion?
Någon som har kunskap om detta -
Om jag har en lampa som jag vill dimma - vi säger för enkelhetens skull en vanlig konventionell glödlampa.
Den lägsta nivån där lampan lyser som allra svagast, vad är det som styr den nivån, jag tycker det skiljer sig från dimmer till dimmer - hur långt man kommer ned så att säga?
Är det kvaliteten på dimmern, en inställning, en teknisk detalj som man kan utläsa av dimmerns tekniska specifikationer redan när man köper den eller styrs det av glödlampan?
Vad är er åsikt om olika fabrikat och funktion kontra pris - de dyra "märkes"-systemen, handlar det mest om att det är just system med många funktioner, varianter och utbyggnadsmöjligheter, generösa garantier och god byggkvalitet eller kan vi tala om effekter som påverkar ljuset? Talar nu om dimmers.
Om jag har en lampa som jag vill dimma - vi säger för enkelhetens skull en vanlig konventionell glödlampa.
Den lägsta nivån där lampan lyser som allra svagast, vad är det som styr den nivån, jag tycker det skiljer sig från dimmer till dimmer - hur långt man kommer ned så att säga?
Är det kvaliteten på dimmern, en inställning, en teknisk detalj som man kan utläsa av dimmerns tekniska specifikationer redan när man köper den eller styrs det av glödlampan?
Vad är er åsikt om olika fabrikat och funktion kontra pris - de dyra "märkes"-systemen, handlar det mest om att det är just system med många funktioner, varianter och utbyggnadsmöjligheter, generösa garantier och god byggkvalitet eller kan vi tala om effekter som påverkar ljuset? Talar nu om dimmers.
Har du varit med att någon eller hört om någon dimmer gått sönder pga att du ställt min-värdet för lågt? Jag ställer alltid mina väldigt lågt så de endast glöder och har aldrig hört att någon gått sönder nämligen?Bricco skrev:
Hur brukar ni andra ställa in min-värdet?, eller brukar ni inte ändra från fabriksinställningen?
Jag ställer in dom efter vad jag har för ljuskällor, har man tex många spotlights så är det bra att ställa ner på min, men har man tex bara någon eller några enstaka ljuskällor kan det nästa upplevas som om det är släckt på min, men då kan man ställa upp lite......men som sagt allt är en smaksak och enklast att prova sig fram.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag brukar ställa så lågt som möjligt (så att det syns att det är på, men inte mer). Då får man ett brett område att dimra på.
//Patrik
//Patrik
Känner lite samma som dig patrik att det finns ingen anledning att inte ställa till "minsta" för man behöver inte dimmra ner helt.
Kan tycka att en EljoTrend/Exxact eller ElkoRS/Plus -dimmer ska hålla att belastas under normala förhållanden. Elkos 1000Wattare har blivit riktigt varm på något ställe och det är väl isåfall en sån gång en dålig lödning eller liknande kan ta stryk.
Kan tycka att en EljoTrend/Exxact eller ElkoRS/Plus -dimmer ska hålla att belastas under normala förhållanden. Elkos 1000Wattare har blivit riktigt varm på något ställe och det är väl isåfall en sån gång en dålig lödning eller liknande kan ta stryk.
Den inställningsmöjligheten har jag missat eller så har de dimmers jag köpt inte haft det...
Rekommendationer på fabrikat?
Jag har ett takuttag i hallen och en dimmer innanför dörren som styr ansluten armatur - nu skulle jag vilja dra kablage i befintligt rör upp till takkontakten och ansluta en halogenspot där och styra med en krondimmer - så heter det när man styr två oberoende ljuskällor ifrån samma dimmer eller? Är det någon som vet om det finns krondimmers som kan styra olika typer av laster, halogen och glödljus?
Rekommendationer på fabrikat?
Jag har ett takuttag i hallen och en dimmer innanför dörren som styr ansluten armatur - nu skulle jag vilja dra kablage i befintligt rör upp till takkontakten och ansluta en halogenspot där och styra med en krondimmer - så heter det när man styr två oberoende ljuskällor ifrån samma dimmer eller? Är det någon som vet om det finns krondimmers som kan styra olika typer av laster, halogen och glödljus?
Det beror på lite vad du har för fabrikat idag på befintliga strömbrytare.
EljoTrend
http://elbutik.se/product.html/krondimmer?category_id=313
ElkoPlus
http://elbutik.se/product.html/plus-dimmer-2x200gle/i-kron?category_id=477
Finns andra lösningar såsom att lägga en dosdimmer bakom strömbrytaren och en i takdosan och använda återfjädrande strömbrytare eller försöka få dit en rotdosa bredvid/under den dimmern som sitter där idag och på så vis ha två vanliga dimmrar.
EljoTrend
http://elbutik.se/product.html/krondimmer?category_id=313
ElkoPlus
http://elbutik.se/product.html/plus-dimmer-2x200gle/i-kron?category_id=477
Finns andra lösningar såsom att lägga en dosdimmer bakom strömbrytaren och en i takdosan och använda återfjädrande strömbrytare eller försöka få dit en rotdosa bredvid/under den dimmern som sitter där idag och på så vis ha två vanliga dimmrar.
Detta är en äldre lägenhet och hyresrätt så det finns ingen takdosa utan bara kablar ut ur ett rör och jag vill ju av förklarliga skäl inte göra åverkan på väggen. Så min lösning skulle vara en krondimmer som klarar att dimma båda lasterna.
Hur är det egentligen - montera dimmers och strömbrytare får man ju göra om man vet vad man håller på med inte sant? Själva kablarna gissar jag dock att man inte får göra när man ska in i dosor etc?
Hur är det egentligen - montera dimmers och strömbrytare får man ju göra om man vet vad man håller på med inte sant? Själva kablarna gissar jag dock att man inte får göra när man ska in i dosor etc?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Eljo Trend har en krondimmer som klarar både resistiva och induktiva laster (dock inte på samma utgång/vippa).
Men glödljus och halogen är båda resistiva laster så det är samma sak.
Hänvisar till R_Strandbergs länk.
Detta är enda lösningen för dig, så vida du inte vill fräsa in en rotdosa eller sätta utanpåliggande ram.
Det finns dosdimrar också, men jag har aldrig fått två stycken att passa i samma apparatdosa. Dels pga. av platsbrist, dels pga. begränsad kylning.
(Som R_Strandberg skrev så går det att lägga en i takdosan, men eftersom du saknar takdosa så går ju det naturligtvis bort.)
Och angånde om du får eller inte, du får inte.
Byta strömbrytare mot ny strömbrytare är tillåtet, men inte från strömbrytare till dimmer. Nu hade du en dimmer där redan, men eftersom att du ska byta till en helt annan dimmer som medför att du behöver fler trådar så kan jag garanterat säga att det inte är tillåtet. Tyvärr.
Men som en plåtslagare en gång sa, "får är snälla djur på Gotland". Vet du vad du gör så ska i alla fall inte jag skvallra på dig.
Lycka till!
//Patrik
Men glödljus och halogen är båda resistiva laster så det är samma sak.
Hänvisar till R_Strandbergs länk.
Detta är enda lösningen för dig, så vida du inte vill fräsa in en rotdosa eller sätta utanpåliggande ram.
Det finns dosdimrar också, men jag har aldrig fått två stycken att passa i samma apparatdosa. Dels pga. av platsbrist, dels pga. begränsad kylning.
(Som R_Strandberg skrev så går det att lägga en i takdosan, men eftersom du saknar takdosa så går ju det naturligtvis bort.)
Och angånde om du får eller inte, du får inte.
Men som en plåtslagare en gång sa, "får är snälla djur på Gotland". Vet du vad du gör så ska i alla fall inte jag skvallra på dig.
Lycka till!
//Patrik
Redigerat:
Och kan du inte så fråga hellre 
Klicka här för att svara