B
Blockhammar: Finns säkert hos fler, men här en länk!
5 svar · 2,7k läst
T
trojlee: funnit någon fel:)?
7 svar · 3,0k läst
·
O
Ola-D: Tackar för svaren, på gott och ont
11 svar · 12,5k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: [citat] I så fall har du ju alla möjligheter i världen. Det finns sk uttagsbrunnar som man kan fälla in i golvet så om du sen skulle möblera om lite så lägger man över ett lock (som ser ut som golvet men man ser ju kanterna). Ta ett snack med elektrikern och/eller den som pillar med ritningarna till huset.
8 svar · 1,1k läst
M
MarcusE: Tack för svaret, får kolla med markslöjd helt enkelt. Däremot har jag aldrig hört talas om att använda plåtreglar och gips i ett tak som ska vara utomhus? \\M
2 svar · 3,6k läst
A
Arkitekten2: :) Ok, jag har en del dåliga erfarenheter där det blivit snack om sådant man gjort själv i efterhand så det blir nog att ringa en elektriker - det kan väl inte ta lång tid att fixa det där?
11 svar · 3,5k läst
K
Kingston: Det har kommit led som är betydligt varmare idag. En del är nästan lika bra som vanliga ljuskällor. Ta en på öppet köp och prova hemma, är du inte nöjd är det ju bara och skicka tillbaka.
12 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Har raderat en del reklam och följdinlägg /hempularen
8 svar · 5,5k läst
M
mr_s_d: då hammnar dom nåra kanten?
4 svar · 2,5k läst
imported_jo
imported_jo: kan hålla med ovanstående att billiga led är oftast skräp. Fula dioder oftast! Jag satte Philips 7 w LED 230v i mitt ryggåstak i stugan. Blev riktigt snyggt , lamporna var ganska dyra men satte dom i Malmbergs armaturer för typ 40 kr /st.
12 svar · 1,3k läst
Y
yuphin: Ser att Biltema har fått in några ganska stora spots... http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Ljus-och-Dekoration/Solcellsdriven-markbelysning-2-st/
3 svar · 3,8k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Cotech är väl Classes eget märke? Har satt upp en utanpåliggande Cotech-brytare en gång och det var väl inte så mycket att hänga i granen direkt. Högst troligt gäller samma sak med allt från Cotech. //Patrik
20 svar · 8,6k läst
S
savio: [citat] Så med jollyn så behöver man inga "extragrejer" vilket man behöver med en vadsbo menar du?
11 svar · 1,9k läst
johanirr
johanirr: Alla har en begränsad budget. Sen ser den olika stor ut. Men betänk också att det är ljus som gör att allt det du köper syns när dagen försvinner. Har du en fin tapet, ett vackert golv eller en speciell bänkskiva kan det förhöjas och framträda än bättre med bra belysning. Precis som det kan mattas och förfulas en "dåligt ljus" Och som KingHippo påpekar behöver det inte bli
11 svar · 3,4k läst
prototypen
prototypen: Jodå, det har funnits. Morsan har en armatur med ett enkeluttag i ena och ett dubbelt i andra änden. Men den är gammal. Sätt ett utanpåliggande bredvid / bakom armaturen. Protte
2 svar · 1,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Samt att man har direktverkande el som värmekälla.
18 svar · 11,7k läst
E
eviljava: [citat] Denna lampa har en GU10-sockel. Gillar du lampan är det bara att köpa den och komplettera med GU10-LED (finns nästan överallt där ljuskällor säljs).
1 svar · 2,2k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Hej hänvisar till min nya tråd istället.. http://http://www.byggahus.se/forum/belysning/170260-hall-belysning-med-bl-nexa.html
3 svar · 1,3k läst
Misse
Misse: [citat] Kameran ligger i någon flyttlåda men här finns en skiss på stilen på huset: http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/169517-vilken-faerg-pa-hus-byggt-1927-a.html
3 svar · 5,0k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: Spotar fick du ju ett par förslag på men titta också lite på Hide-a-lite http://www.hidealite.se/svenska/ som har ett stort utbud. Att få till det är möjligt ja, men olika svårt beroende på vad det är för vägg och i övrigt hur det ser ut så klart samt att du får ju räkna med att laga lite i väggen sen.
3 svar · 2,6k läst
tallmilan
tallmilan: Ingen fara, jag sitter själv och gungar i takt med jordbävningarna i Japan, ska inte bygga förrens nästa vecka
8 svar · 1,4k läst
P
patrikjepp: Köpt en armatur ip44 60w lampa men vart lite fundersam över höjden det är 2.40 men ifall man sätter den på den höjden slår den i taket. Vad är det för regler för balkong? Det är ju inte mät från marken som det verkar vara på bilden för armaturen. För övrigt är det krav på jfb? kollat på elsäkerhetsverket och där är det bara en rekomendation. tacksam för svar.;)
0 svar · 2,1k läst
K
kia2: [citat] Jag vill flytta den några cm. Men det kanske blir fult om man ser lamputtaget? Om jag istället gör som du föreslår, och sätter ett lock istället för befintligt uttag. Hur skarvar jag sladdarna. Med sockerbit? Och kan sladden gå ut mellan lock och vägg - finns det plats?
10 svar · 2,6k läst
·
Glufsglufs
Glufsglufs: Om du har dimmer till din armatur så är det inte säkert att alla ljuskällor funkar att dimmras.
2 svar · 7,5k läst
pipewelder
pipewelder: Jag räknade med ungefär 1-1.5 lampa/kvadrat. Takhöjd är ca 2.5 m och ja, de dimmrar väldigt mjukt och fint. Om du har väldigt högt till tak hade jag nog satsat på en lite starkare Led.
3 svar · 2,2k läst
L
LB80: Hej. lm är egentligen inget bra mått att jämföra rundstrålande och riktade ljuskällor med... men det är en annan historia ;) Eftersom du har spegelbelysning (arbetsplatsbelysning) samt ett fönster (naturligt infallande ljus), så skall du rimligtvis klara dig på 4x350lm vad jag misstänker är 4st 3x1W LED armaturer. Stor del i svaret beror på vad du har för vägg/golvmaterial
7 svar · 2,5k läst
L
LB80: Hej. Spridningsvinkel är något som är väldigt viktigt att jobba med och beror precis på vad man önskar använda ljuset till. Vill man ha dramatiska effekter på en vägg etc. är det mycket kontraster man skall jobba med (mörkt/ljust), då lämpar sig smalstråliga armaturer bra. Vill man däremot använda ljuset till att utföra någon uppgift i, t.ex. köksbänksbelysning eftersträvar
12 svar · 5,0k läst
L
LB80: Hej! Om luckan/luckorna inte är helt i glas utan har en massiv ram av något slag rekommenderar jag oftast att placera centrum spot ca 10cm in från framkant skåp. Detta gör att du får en mekanisk avskärmning på ljuset, vilket minimerar bländning. Är hela luckan/luckorna i glas rekommenderar jag oftast att placera centrum spot ca 5-10cm från bakkant skåp. Baksidan av skåpen (beroende
6 svar · 1,6k läst
johanirr
johanirr: eller http://www.thinlight.se/ som också har samma teknik som Light tape men under namnet thin light. De fins desutom i trådar och ark.
5 svar · 3,7k läst
BaggenMath
BaggenMath: Ojoj, perfekt! Tack ska du ha
3 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.