2 943 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Dimbar takskena?
Hej!
Jag behöver en bra lösning för belysning av mina köksbänkar (har inga överskåp).
Först tänkte jag belysa med LED-downlights, men börjar nu få kalla fötter då jag är osäker på om ljusstyrka och ljuskvalite blir bra. Tanken är då att istället sätta en takskena med spottar vars ljuskälla kan bytas ut till LED när dessa blivit bättre och billigare.
Skulle helst vilja ha belysningen dimbar och koppla in skenan i ett vanligt lamputtag.
Vad tycks? Hur skulle ni gjort? För och nackdelar? Är det 12v halogen som gäller eller vad?
Tacksam för svar.
/Jake
Jag behöver en bra lösning för belysning av mina köksbänkar (har inga överskåp).
Först tänkte jag belysa med LED-downlights, men börjar nu få kalla fötter då jag är osäker på om ljusstyrka och ljuskvalite blir bra. Tanken är då att istället sätta en takskena med spottar vars ljuskälla kan bytas ut till LED när dessa blivit bättre och billigare.
Skulle helst vilja ha belysningen dimbar och koppla in skenan i ett vanligt lamputtag.
Vad tycks? Hur skulle ni gjort? För och nackdelar? Är det 12v halogen som gäller eller vad?
Tacksam för svar.
/Jake
Har du taket öppet så du kommer åt att dra i slang eller? Isåfall hade jag dragit ut till ett par nerpendlade armaturer.
Men om taket är färdigt så funkar ju en skena bra också. Hemma har jag satt en skena över köksbordet, där brukar vi byta ut armaturerna ibland. På julen hänger vi tex en stor adventsstjärna där.
12v skenor kan klabba med ledlampor. Till led måste man ha en transformator som klarar den låga belastningen. Har du tänkt byta ut halogen till led i framtiden hade jag hellre satsat på 230v.
Men om taket är färdigt så funkar ju en skena bra också. Hemma har jag satt en skena över köksbordet, där brukar vi byta ut armaturerna ibland. På julen hänger vi tex en stor adventsstjärna där.
12v skenor kan klabba med ledlampor. Till led måste man ha en transformator som klarar den låga belastningen. Har du tänkt byta ut halogen till led i framtiden hade jag hellre satsat på 230v.
Medlem
· stockholm
· 41 inlägg
Håller med föregående talare, led-ljuskällorna (med sockel för att ersätta 230V halogenlampor) blir bättre och bättre för varje månad som går. Jag hade monterat armaturer, spottar eller downlights för 230v halogen, och så fort led lamporna är tillräckligt bra ersätta med led lampor.
Jag har gjort så själv, monterade in led lampor som igentligen inte lanseras förens till vintern, det blev ett bra varmvitt sken och fullt dimmerbar med standard dimmer.
Jag har gjort så själv, monterade in led lampor som igentligen inte lanseras förens till vintern, det blev ett bra varmvitt sken och fullt dimmerbar med standard dimmer.
ska du köra halogen är det 12v som gäller. planerar du på att vänta på led så kör gu10 (dvs 230v)
nu har LED kommit så pass långt att det går att ersätta vanliga halogenljuskällor.
Däremot så kan man väldigt genrellt säga "you get what you pay for" när det gäller LED. sen finns det alltid pirater som tar ockerpriser.
att köra vanliga 230v halogen i 1 år till förlorar du inte speciellt mycket på, jämtemot att köra 12v.
dessutom kan du enkelt dimmra en gu10-led(som är dimmbar förståss) med vanliga dimmers. Ofta är det även så att en vanlig eljo 315w eller elko 315GL funkar bäst och dom dyrare triac-dimmrarna inte funkar lika bra. Det skiljer sig dock ibland mellan ljuskälla och ljuskälla. man får testa sig fram.
jag håller på med ett projekt där vi ska fylla hela huset med LED och det kommer bli kalas =)
Det är ju givetvis 230v-ljuskällor.
Men i stort brukar jag rekommendera kunder så här: har du råd, kör led, känner du att det är lite för mycket så kör 12v i några år till.
nu har LED kommit så pass långt att det går att ersätta vanliga halogenljuskällor.
Däremot så kan man väldigt genrellt säga "you get what you pay for" när det gäller LED. sen finns det alltid pirater som tar ockerpriser.
att köra vanliga 230v halogen i 1 år till förlorar du inte speciellt mycket på, jämtemot att köra 12v.
dessutom kan du enkelt dimmra en gu10-led(som är dimmbar förståss) med vanliga dimmers. Ofta är det även så att en vanlig eljo 315w eller elko 315GL funkar bäst och dom dyrare triac-dimmrarna inte funkar lika bra. Det skiljer sig dock ibland mellan ljuskälla och ljuskälla. man får testa sig fram.
jag håller på med ett projekt där vi ska fylla hela huset med LED och det kommer bli kalas =)
Det är ju givetvis 230v-ljuskällor.
Men i stort brukar jag rekommendera kunder så här: har du råd, kör led, känner du att det är lite för mycket så kör 12v i några år till.
Klicka här för att svara