3 989 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Strålkasate med sensor
Hej!
Hade tänkt mig att montera en strålkastare som tänds vid rörelse. Garage uppfarten är mörk, och där står min fina pärla.. Så köpte en strålkastare med rörelsesensor/skymningsrelä på Clas Ohlson. Upptäckte dock att om man ställde in den på mörkaste läget så var klockan bara 21 när den började tända för rörelse. Så lämnade tillbaka den och köpte en på Jula. Samma sak där.
Ganska värdelöst att den tänder på mig själv när jag går där när det är ljust ute..
Har ni tips på någon BRA strålkastare med rörelse/skymnings sensor som fattar när det är mörkt? Ett alternativ är ju att göra om elen, byta ut kopplingsdosan mot ett vägguttag, sätta på en stickpropp och sedan en timer mellan så att den först får ström mot sena kvällen. Dock kommer den ju tändas så fort den får ström, vilket kanske kommer irritera andra i onödan. Och det är bra mycket lättare att koppla ur, för den som vill.
//Markus
Hade tänkt mig att montera en strålkastare som tänds vid rörelse. Garage uppfarten är mörk, och där står min fina pärla.. Så köpte en strålkastare med rörelsesensor/skymningsrelä på Clas Ohlson. Upptäckte dock att om man ställde in den på mörkaste läget så var klockan bara 21 när den började tända för rörelse. Så lämnade tillbaka den och köpte en på Jula. Samma sak där.
Ganska värdelöst att den tänder på mig själv när jag går där när det är ljust ute..
Har ni tips på någon BRA strålkastare med rörelse/skymnings sensor som fattar när det är mörkt? Ett alternativ är ju att göra om elen, byta ut kopplingsdosan mot ett vägguttag, sätta på en stickpropp och sedan en timer mellan så att den först får ström mot sena kvällen. Dock kommer den ju tändas så fort den får ström, vilket kanske kommer irritera andra i onödan. Och det är bra mycket lättare att koppla ur, för den som vill.
//Markus
Då har du ställt inte den fel.RPM2006 skrev:Hej!
Hade tänkt mig att montera en strålkastare som tänds vid rörelse. Garage uppfarten är mörk, och där står min fina pärla.. Så köpte en strålkastare med rörelsesensor/skymningsrelä på Clas Ohlson. Upptäckte dock att om man ställde in den på mörkaste läget så var klockan bara 21 när den började tända för rörelse. Så lämnade tillbaka den och köpte en på Jula. Samma sak där.
Ganska värdelöst att den tänder på mig själv när jag går där när det är ljust ute..
Har ni tips på någon BRA strålkastare med rörelse/skymnings sensor som fattar när det är mörkt? Ett alternativ är ju att göra om elen, byta ut kopplingsdosan mot ett vägguttag, sätta på en stickpropp och sedan en timer mellan så att den först får ström mot sena kvällen. Dock kommer den ju tändas så fort den får ström, vilket kanske kommer irritera andra i onödan. Och det är bra mycket lättare att koppla ur, för den som vill.
//Markus
Min från Jula funkar som den ska.
Hur mycket fel kan jag ha gjort om pilen är inställd på månen?wanegardh skrev:
Vart hittar man dom? Googlat lite men verkar inte vara ett så stort märke i sverige?Kingston skrev:
Min erfarenhet av utomhusbelysning med inbyggt rörelsesensor/skymningsrelä är att det inte fungerar. Tänds och släcks lite då och då oberoende av inställningar.
Utomhusbelysning med separat rörelsesensor/skymningsrelä fungerar så gott som alltid. Kommer aldrig att köpa fler kombinerade.
Utomhusbelysning med separat rörelsesensor/skymningsrelä fungerar så gott som alltid. Kommer aldrig att köpa fler kombinerade.
Har ett inbyggt rörelsesensor/skymningsrelä i armaturen utanför garagedörren, fabr Steinel. Den fungerar helt ok och tänder inte förrens det är mörkt. Dock tänder den lampan även för bl.a. katter, harar, rävar och rådjur också som gärna går förbi mitt garage eller vill sova vid verandan. Trodde ljuset skulle skrämma bort dem men i alla fall hararna och rådjuren stannar gärna kvar och förundras.
Går det inte att ställa in känsligheten?Josth skrev:Har ett inbyggt rörelsesensor/skymningsrelä i armaturen utanför garagedörren, fabr Steinel. Den fungerar helt ok och tänder inte förrens det är mörkt. Dock tänder den lampan även för bl.a. katter, harar, rävar och rådjur också som gärna går förbi mitt garage eller vill sova vid verandan. Trodde ljuset skulle skrämma bort dem men i alla fall hararna och rådjuren stannar gärna kvar och förundras.
Går tyvärr inte att ställa känsligheten på rörelsesensorn annat än genom att skärma av vissa sektorer med en plastbit likt jalusi som förljer med. Efter några år har dock UV-ljuset brutit ner denna plastbit och den ramlar bort. På vissa modeller kan vinkeln på rörelsesensorn justeras som man tycker och det hjälper en del.
Klicka här för att svara
