1 673 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Spotlights i trädgården inkoppling?
Hej
Vi funderar på att sätta några spotlights i trädgården som lyser upp några träd underifrån modell Markslöjd Björken.
Hur ansluter man lättast dessa mot elcentralen?
Man behöver ju skarva kabeln som följer med i marken för att sen gå in i huset eller hur gör man detta lättast?
Tanken var att man kunde byta kabeln upp i armaturen och då få en obruten kabel innefrån men då kan man ju inte koppla vidare till nästa lampa. Tänker man sig några år framåt så har man ju fler och fler belysningspunkter ute och man vill ju inte att vart och en av punkterna har en egen kabel in i huset och därmed fler hål i väggarna hur löser man detta lättast.
Mvh
Thomas
Vi funderar på att sätta några spotlights i trädgården som lyser upp några träd underifrån modell Markslöjd Björken.
Hur ansluter man lättast dessa mot elcentralen?
Man behöver ju skarva kabeln som följer med i marken för att sen gå in i huset eller hur gör man detta lättast?
Tanken var att man kunde byta kabeln upp i armaturen och då få en obruten kabel innefrån men då kan man ju inte koppla vidare till nästa lampa. Tänker man sig några år framåt så har man ju fler och fler belysningspunkter ute och man vill ju inte att vart och en av punkterna har en egen kabel in i huset och därmed fler hål i väggarna hur löser man detta lättast.
Mvh
Thomas
hmm men det blir ju inge snyggt vill ju ha det dolt så långt det går. funderade ett tag på att sätta ett kabelskåp längs huset och mata allt därifrån men de är väl svindyra skulle jag tro.
Finns det några som är 230v som liknar denna?
Finns det några som är 230v som liknar denna?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Om du tänker dig nedgrävda skarvar så är de svindyra. Det finns s.k gjutskarvar (skarven gjuts in i epoxi), krympskarvar (skarven skyddas av en krympslang med lim som smälter invändigt samtidigt som slangen krymper ihop runt kopplingen) och några fler varianter. Men du får räkna med 150 - 1000 kr per skarv.
Som jag ser det så bör du välja armaturer med inbyggd kopplingsbox där du kan gå vidare med en kabel till nästa armatur osv. Har själv ingen koll på marknaden för utomhus armaturer.
Som jag ser det så bör du välja armaturer med inbyggd kopplingsbox där du kan gå vidare med en kabel till nästa armatur osv. Har själv ingen koll på marknaden för utomhus armaturer.
Hej!
Ingen expert men kan berätta om mina erfarenheter.
Har själv 2st 12v system med 3 spottar i varje.
Olika fabrikat men ändå uppbyggda lika och antar att ditt borde vara liknande.
Det är en trafo som monteras inomhus, sen gär en lång typ 7-10m lång 12v kabel ut ifrån den.. och på den kan man sen var man vill "skarva" på sina spottar. Varje spot har en 0,5m kabel med en "skarvdosa" på som man klämmer fast på den långa kabeln där man vill ha den. Känns lite ostabilt kanske men det lär ju vara godkänt för att ha det så. Jag har lagt mina kablar med skarvar på under lite singel bara och det har iaf funkat så här långt. C:a 1 år.
MVH
Ingen expert men kan berätta om mina erfarenheter.
Har själv 2st 12v system med 3 spottar i varje.
Olika fabrikat men ändå uppbyggda lika och antar att ditt borde vara liknande.
Det är en trafo som monteras inomhus, sen gär en lång typ 7-10m lång 12v kabel ut ifrån den.. och på den kan man sen var man vill "skarva" på sina spottar. Varje spot har en 0,5m kabel med en "skarvdosa" på som man klämmer fast på den långa kabeln där man vill ha den. Känns lite ostabilt kanske men det lär ju vara godkänt för att ha det så. Jag har lagt mina kablar med skarvar på under lite singel bara och det har iaf funkat så här långt. C:a 1 år.
MVH
Klicka här för att svara