Håller på att totalrenovera entréplan och försöker räkna/beräkna lite på belysningszoner med spotlights.

Efter högra och övre väggen kommer väggarmaturer att sitta och belysa så "hall-delen" är redan belyst. Resten av planet funderar jag på att dela in i 3 zoner. En zon upptill över hemmabion, där man kanske vill ha mer dämpad belysning (soffgrupp mm hamnar nertill). Det är dimmer1-zonen.

Dimmer2-zonen ska vara mer allmänbelysning över soffgrupp samt över kök (öppen planlösning, inga överskåp över köksö).

Dimmer3-zonen är tänkt att vara en belysningsboost över själva köket och ffa köksön.

1) Vad tror ni om ZON-indelningen? Crap? Kan fonka?

2) Har någon tips på spotlights och dimmer i bra kombination till ett lågt pris så tipsa gärna. Jag är inte ute efter superkvalitét eller speciella färgspektrum, skiten ska fungera och inte fladdra bara.

3) Är det 12V Halogen som gäller för bästa pris? Hur gör man med räckvidden på kablar? Drar tändtråd från dimmern till trafon som man sätter i en takdosa nära spottarna?

4) Vad bör köksboostbelysningen bestå av? Räcker 12V 35W Halogen?

byggplan_belysning.jpg

Hej

1. Zon indelningen kan väl funka, men placeringen av spottarna tycker jag känns lite underlig. Du ska nog försöka få ett mer sammanhängande system över hela taket istället för att bara kasta ut dom lite här och där.
Jag hade inte gjort det jämtfördelat utan belyst längs med väggar och kök.

2. Det finns rätt bra ledspottar som fungerar till vanliga dimmrar.

3. Om du inte vill ha led så är det billigast i drift med 12v spot. Men dyrare i inköp. Man brukar placera trafon över en spot. Glöm inte pottorna! Det bästa är att satsa på Led-downlights eller 230v spot som du kan byta ut ljuskälla i till Led.

4. Det är snyggt med ljus på olika höjder. Kanske hade passat med nerpendlade armaturer över hela köksön.

Kingston skrev:
Hej

1. Zon indelningen kan väl funka, men placeringen av spottarna tycker jag känns lite underlig. Du ska nog försöka få ett mer sammanhängande system över hela taket istället för att bara kasta ut dom lite här och där.
Jag hade inte gjort det jämtfördelat utan belyst längs med väggar och kök.

2. Det finns rätt bra ledspottar som fungerar till vanliga dimmrar.

3. Om du inte vill ha led så är det billigast i drift med 12v spot. Men dyrare i inköp. Man brukar placera trafon över en spot. Glöm inte pottorna! Det bästa är att satsa på Led-downlights eller 230v spot som du kan byta ut ljuskälla i till Led.

4. Det är snyggt med ljus på olika höjder. Kanske hade passat med nerpendlade armaturer över hela köksön.
Tack för vettig input!
Det är otroligt svårt att bilda sig en uppfattning om hur ljusfördelningen kommer att bli, t.ex. om spottar behövs i mitten av huset eller om det räcker att man går efter väggar t.ex.

Vid köksön kommer det även en takmonterad fläkt med 4 spottar i, men det känns ändå som om det behövs mer power där. Ska fundera på det du sa om ljuskällor på annan höjd.

Angående LED så verkar det bli så kopiöst mkt dyrare än 12V-system. 12V-spottarna går ju på under hundringen, medan LED verkar ligga runt 300 kr. Känns som om payofftiden på LED tar ett par år sett till effekten på elräkningen? Förutsatt att belysningen mest är på under kvällar/helger samt nerdimmade.

Tjena

Nä det är inte helt enkelt att planera ljus. Men hur du än gör så försök att ha något form av system i spottarna. Det är inte snyggt om man bara slänger ut dom lite här och där.

Ja köksfläktbelysningen kommer bara lysa upp hällen, behövs definitivt mer power.

Om du räknar lite på det så lönar det sig hyffsat snabbt med led.
Kopierar ett räkneexempel från http://www.ledhandel.se/gu10/34-istanbul.html

3watts Led ljuskälla som motsvarar 30w halogenljuskälla:
Besparingsexempel:

Led
50000h * 0,003kw * 1,5kr/kwh = 225kr i driftskostnad
Driftkostnad 225kr + 1st ljuskälla 199kr/st inköp = Totalkostnad 424kr

Glödlampa
50000h * 0,03kw * 1,5kr/kwh = 2250kr i driftskostnad
Driftkostnad 2250kr + 25st ljuskälla 30kr/st inköp = Totalkostnad 3000kr

Glödljus 3000kr - Led 424kr

Total besparing per ljuskälla = 2576kr

Du sparar alltså (2576kr/50000h) 0,05152kr per timme du har tänt. Har du tänt 6h per dag sparar du (6*365*0,05152) 113kr per år per ljuskälla
På din ritning har du 24st ljuskällor (113*24)

Detta innebär att du kommer att spara 2708kr om året.
Men det är som du säger en högre kostnad vid inköp. Därför kan du ju sätta 230v halogen och byta ut till Led i framtiden. Sätter du 12v halogen behöver du byta transformator också till en som klarar led.

Hmm, mkt intressant räkneexempel. Nu fick jag något att bita i. :D
Tackar för vettig input!

Ska sätta mig i helgen o planera om. Vad jag har hört så är det 50cm från väggen som första spotten ska sitta och sedan 1m mellan (1 spot mer m2). Antar att det gäller oavsett det är 30W Halogen eller 3W LED?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.