3 258 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Vad gör en trafo dimmbar för LED ?
Jag köpte en sån här LED-lampa http://www.dealextreme.com/p/mr16-3...n-ceiling-led-light-bulb-warm-white-12v-44173 för att testa och se om dem var dimmbara och nått att ha. Tog med den hem till farsan som är pensionerad elektriker och koppla upp den på hans transformator från -70talet och ställde in spänningen på 12v och den lyste perfekt. Sänkte även spänningen ner till 0V och den dimmra ner hur fint som helst.
Farsan undrade då varför man bör ha speciella dimmers (PWM?) till dessa som jag läst här o var? Hans transformator från -70 lär ju inte ha nån LED-teknik direkt.
Farsan undrade då varför man bör ha speciella dimmers (PWM?) till dessa som jag läst här o var? Hans transformator från -70 lär ju inte ha nån LED-teknik direkt.
En lysdiod styrs mer av ström än av spänning... Kanske låter motsägande eftersom ström är spänningsberoende.
En PWM funkar ju så att man kör full ström under en kort intervall.. och på det viset "blinkar" lysdioden men man upplever det som om den lyser svagare och ser ej "blinket"
En PWM är också effektivare och det är ju en av orsakerna att man byter från "glöd"-lampa
det är ju att effektivisera.
En vanlig lysdiod är ju inte på 12V utan för att få till spänningen så seriekopplar man ett gäng dioder och lägger även ett motstånd i serie för att strömbegränsa.. Detta är ju inte så effektivt eftersom man bränner ju en massa effekt i motståndet som bara blir värme.. då kan man i stället lägga in nån form av aktiv strömbegränsning och för att den skall funka behövs nog i det närmaste full spänning... Detta med aktiv strömbegränsning vet jag inte om det förekommer.. "blir ju lite dyrare" Men jag kan tänka mig att man lätt knäcker en högeffekts LED vid spännings toppar om man inte har en strömbegränsning. PWM:en innehåller nog nån form av begränsning så man ej knäcker LED:arna
Sen vad du menar med transformator från 70talet är ju inte helt givet. Eftersom många felsägningar äger rum här... Eftersom ni ställde in 12v så förmodar jag att det är nån form av stabiliserat nätaggregat som det handlar om. Och på 70:talet fanns knappast annat än vanlig seriereglering och då bränner man effekten i effekttrissan knappast speciellt ekonomiskt. Vad är max spänning har får ut..?? ta det -12 * strömmen så får du effekten som bränns bort i aggregatet... ja sen tillkommer naturligtvis drivströmmar mm.. men dom värdena är inte så höga. Men en "vanlig" dimmer ser ju lite anorlunda ut än ett stabiliserat aggregat där sitter ju en triac som mer styr vågformen på 50Hz:en och det funkar nog inte så bra till en LED (men det blir ju nån form av PWM även det)
Hur låter det här kan det vara ett svar på frågan ???:wow:
En PWM funkar ju så att man kör full ström under en kort intervall.. och på det viset "blinkar" lysdioden men man upplever det som om den lyser svagare och ser ej "blinket"
En PWM är också effektivare och det är ju en av orsakerna att man byter från "glöd"-lampa
det är ju att effektivisera.
En vanlig lysdiod är ju inte på 12V utan för att få till spänningen så seriekopplar man ett gäng dioder och lägger även ett motstånd i serie för att strömbegränsa.. Detta är ju inte så effektivt eftersom man bränner ju en massa effekt i motståndet som bara blir värme.. då kan man i stället lägga in nån form av aktiv strömbegränsning och för att den skall funka behövs nog i det närmaste full spänning... Detta med aktiv strömbegränsning vet jag inte om det förekommer.. "blir ju lite dyrare" Men jag kan tänka mig att man lätt knäcker en högeffekts LED vid spännings toppar om man inte har en strömbegränsning. PWM:en innehåller nog nån form av begränsning så man ej knäcker LED:arna
Sen vad du menar med transformator från 70talet är ju inte helt givet. Eftersom många felsägningar äger rum här... Eftersom ni ställde in 12v så förmodar jag att det är nån form av stabiliserat nätaggregat som det handlar om. Och på 70:talet fanns knappast annat än vanlig seriereglering och då bränner man effekten i effekttrissan knappast speciellt ekonomiskt. Vad är max spänning har får ut..?? ta det -12 * strömmen så får du effekten som bränns bort i aggregatet... ja sen tillkommer naturligtvis drivströmmar mm.. men dom värdena är inte så höga. Men en "vanlig" dimmer ser ju lite anorlunda ut än ett stabiliserat aggregat där sitter ju en triac som mer styr vågformen på 50Hz:en och det funkar nog inte så bra till en LED (men det blir ju nån form av PWM även det)
Hur låter det här kan det vara ett svar på frågan ???:wow:
Redigerat:
Det var säkert ett svar på frågan ! Men jag fatta inget iaf
Då återstår frågan, iomed att min kina-LED-lampa dimmrades så fint utan några fancy LED-drivers och dimmbara LED-trafos.. kan jag använda en hederlig vanlig trafo och en helt vanlig dimmer att dimmra mina LEDs med? Eller är det livslängd/energiåtgång och så som påverkas istället?
Mvh Robban
Mvh Robban
Det finns alltid en minimum belastning för transformator. Om du kommer under den, vilket du gör med 1 ledlampa, kan det hända lite olika saker beroende på trafo, lampa och dimmer. Alla elektroniska transformatorer jag har testat mot har börjat brumma och lampan har blinkat vid dimring eller inte tänts alls. Men med Järnkärnetranformator har det fungerat bättre. Men med olika resultat med olika sorters ledlampor.
Det jag har kommit fram till är att man inte vet om det fungerar med just den ledlampan mot den transformatorn förrän man provat. Jag undrar också om transformator tar stryk av att minimumbelastningen inte uppnås. Vid brum känns det ju som att den får stryk iallafall.
Det jag har kommit fram till är att man inte vet om det fungerar med just den ledlampan mot den transformatorn förrän man provat. Jag undrar också om transformator tar stryk av att minimumbelastningen inte uppnås. Vid brum känns det ju som att den får stryk iallafall.
Klicka här för att svara