2 551 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Ytterbelysning
Hej!!!Jag ar ny i forumet och jag skriver for att fa bekraftan pa att en installation jag gjort ar ok,sa att jag inte behover va orolig.Jag gor ofta mindre andringar vad galler el i hemmet,da jag varit elektriker praktikant och gott elteknisk linje men det har gatt massor av ar sedan dess.Utomhus har jag hittintills inte gett mig pa men da vi saknar belysning av husets baksida var det da ngt jag bara maste fixa.Pa husets sida fanns en gammal rostig vagglampa som satt dar nar vi kopte stallet,den tands med strombrytare pa vaggen innomhus just innanfor.Jag inforskaffade tre lika dana vagglampor for utomhusbruk och borjade med att byta den gamla lampan pa sidan av huset,denna var endast kopplad med eltejp(!) gammal sadan som jag bytte ut mot en "sockerbit" i vilken jag kopplade nya lampan till den invandiga strombrytaren.Nu ville jag ju ha strom till de bada andra lamporna (alla max 60 W vanliga lampor) som jag under tiden monterat bak pa huset.
Jag kopplade da en lang ledning i isoleringsror fran den forsta lampans sockerbit,upp over taket och bort pa baksidan till en grendosa,i denna ytterliggare en sockerbit fran vilka de andra tva lamporna kopplades.Huset ar forsett med jordfelsbrytare indelad i zoner sedan forra aret och aven den har delen har sin brytare.Bejover veta om installationen med tre lampor paralellt pa en brytare ar ok och aven om delningen over dosan ar bra,eller om det ar battre att lagga de tva bakre lamporna pa en annan brytare vid sidan om forsta lampan.Kan det bli overbelastning? Vill ocksa veta om jordfelsbrytaren fungerar aven pa urtag som inte har jord,da vissa delar av husets urtag saknar jord medan en del ar omjorda sedan vi flyttade in?:x
Jag kopplade da en lang ledning i isoleringsror fran den forsta lampans sockerbit,upp over taket och bort pa baksidan till en grendosa,i denna ytterliggare en sockerbit fran vilka de andra tva lamporna kopplades.Huset ar forsett med jordfelsbrytare indelad i zoner sedan forra aret och aven den har delen har sin brytare.Bejover veta om installationen med tre lampor paralellt pa en brytare ar ok och aven om delningen over dosan ar bra,eller om det ar battre att lagga de tva bakre lamporna pa en annan brytare vid sidan om forsta lampan.Kan det bli overbelastning? Vill ocksa veta om jordfelsbrytaren fungerar aven pa urtag som inte har jord,da vissa delar av husets urtag saknar jord medan en del ar omjorda sedan vi flyttade in?:x
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Hej och välkommen till forumet!
Jag kan säga direkt att för att du ska få några svar så är du tvungen att dela upp texten i stycken, för att det där är en enda stor smet av bokstäver som är för jobbigt för att läsa. Detta gäller framförallt när du saknar å,ö,ä.
//Patrik
Jag kan säga direkt att för att du ska få några svar så är du tvungen att dela upp texten i stycken, för att det där är en enda stor smet av bokstäver som är för jobbigt för att läsa. Detta gäller framförallt när du saknar å,ö,ä.
//Patrik
Jag saknar de svenska bokstaverna da jag bor i Italien,men ska forsoka dela upp det,hur som helst har jag fatt bra svar pa manga av mina fragor genom kommentarer i andra poster.
Hej!!!Jag ar ny i forumet och jag skriver for att fa bekraftan pa att en installation jag gjort ar ok,sa att jag inte behover va orolig.
Jag gor ofta mindre andringar vad galler el i hemmet,da jag varit elektriker praktikant och gott elteknisk linje men det har gatt massor av ar sedan dess.Utomhus har jag hittintills inte gett mig pa men da vi saknar belysning av husets baksida var det da ngt jag bara maste fixa.
Pa husets sida fanns en gammal rostig vagglampa som satt dar nar vi kopte stallet,den tands med strombrytare pa vaggen innomhus just innanfor.Jag inforskaffade tre lika dana vagglampor for utomhusbruk och borjade med att byta den gamla lampan pa sidan av huset,denna var endast kopplad med eltejp(!) gammal sadan som jag bytte ut mot en "sockerbit" i vilken jag kopplade nya lampan till den invandiga strombrytaren.
Nu ville jag ju ha strom till de bada andra lamporna (alla max 60 W vanliga lampor) som jag under tiden monterat bak pa huset.
Jag kopplade da en lang ledning i isoleringsror fran den forsta lampans sockerbit,upp over taket och bort pa baksidan till en grendosa,i denna ytterliggare en sockerbit fran vilka de andra tva lamporna kopplades.
Huset ar forsett med jordfelsbrytare indelad i zoner sedan forra aret och aven den har delen har sin brytare.
Behover veta om installationen med tre lampor paralellt pa en brytare ar ok och aven om delningen over dosan ar bra,eller om det ar battre att lagga de tva bakre lamporna pa en annan brytare vid sidan om forsta lampan.Kan det bli overbelastning?
Vill ocksa veta om jordfelsbrytaren fungerar aven pa urtag som inte har jord,da vissa delar av husets urtag saknar jord medan en del ar omjorda sedan vi flyttade in?:x
Hej!!!Jag ar ny i forumet och jag skriver for att fa bekraftan pa att en installation jag gjort ar ok,sa att jag inte behover va orolig.
Jag gor ofta mindre andringar vad galler el i hemmet,da jag varit elektriker praktikant och gott elteknisk linje men det har gatt massor av ar sedan dess.Utomhus har jag hittintills inte gett mig pa men da vi saknar belysning av husets baksida var det da ngt jag bara maste fixa.
Pa husets sida fanns en gammal rostig vagglampa som satt dar nar vi kopte stallet,den tands med strombrytare pa vaggen innomhus just innanfor.Jag inforskaffade tre lika dana vagglampor for utomhusbruk och borjade med att byta den gamla lampan pa sidan av huset,denna var endast kopplad med eltejp(!) gammal sadan som jag bytte ut mot en "sockerbit" i vilken jag kopplade nya lampan till den invandiga strombrytaren.
Nu ville jag ju ha strom till de bada andra lamporna (alla max 60 W vanliga lampor) som jag under tiden monterat bak pa huset.
Jag kopplade da en lang ledning i isoleringsror fran den forsta lampans sockerbit,upp over taket och bort pa baksidan till en grendosa,i denna ytterliggare en sockerbit fran vilka de andra tva lamporna kopplades.
Huset ar forsett med jordfelsbrytare indelad i zoner sedan forra aret och aven den har delen har sin brytare.
Behover veta om installationen med tre lampor paralellt pa en brytare ar ok och aven om delningen over dosan ar bra,eller om det ar battre att lagga de tva bakre lamporna pa en annan brytare vid sidan om forsta lampan.Kan det bli overbelastning?
Vill ocksa veta om jordfelsbrytaren fungerar aven pa urtag som inte har jord,da vissa delar av husets urtag saknar jord medan en del ar omjorda sedan vi flyttade in?:x
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jo, jag förstod det och nu var det mycket bättre.Micat 68 skrev:Jag saknar de svenska bokstaverna da jag bor i Italien,men ska forsoka dela upp det,hur som helst har jag fatt bra svar pa manga av mina fragor genom kommentarer i andra poster.
Hej!!!Jag ar ny i forumet och jag skriver for att fa bekraftan pa att en installation jag gjort ar ok,sa att jag inte behover va orolig.
Jag gor ofta mindre andringar vad galler el i hemmet,da jag varit elektriker praktikant och gott elteknisk linje men det har gatt massor av ar sedan dess.Utomhus har jag hittintills inte gett mig pa men da vi saknar belysning av husets baksida var det da ngt jag bara maste fixa.
Pa husets sida fanns en gammal rostig vagglampa som satt dar nar vi kopte stallet,den tands med strombrytare pa vaggen innomhus just innanfor.Jag inforskaffade tre lika dana vagglampor for utomhusbruk och borjade med att byta den gamla lampan pa sidan av huset,denna var endast kopplad med eltejp(!) gammal sadan som jag bytte ut mot en "sockerbit" i vilken jag kopplade nya lampan till den invandiga strombrytaren.
Nu ville jag ju ha strom till de bada andra lamporna (alla max 60 W vanliga lampor) som jag under tiden monterat bak pa huset.
Jag kopplade da en lang ledning i isoleringsror fran den forsta lampans sockerbit,upp over taket och bort pa baksidan till en grendosa,i denna ytterliggare en sockerbit fran vilka de andra tva lamporna kopplades.
Huset ar forsett med jordfelsbrytare indelad i zoner sedan forra aret och aven den har delen har sin brytare.
Behover veta om installationen med tre lampor paralellt pa en brytare ar ok och aven om delningen over dosan ar bra,eller om det ar battre att lagga de tva bakre lamporna pa en annan brytare vid sidan om forsta lampan.Kan det bli overbelastning?
Vill ocksa veta om jordfelsbrytaren fungerar aven pa urtag som inte har jord,da vissa delar av husets urtag saknar jord medan en del ar omjorda sedan vi flyttade in?:x
Jag förstår inte riktigt hur det är dragit, men att lägga tre lampor på samma brytare går ju givetvis bra. Du skulle inte vilja ha ljusstyrning på dem, t.ex. astrour?
Ja, JFB funkar även om man har ojordade uttag. Den bryter om strömmen slinker iväg någon annanstans (t.ex. genom dig mot jord).
//Patrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden