Belysning
Kattmatte2: [citat] Ja, det verkar vara en riktig trend, det som möjligtvis kan vara lite kul är om man bor i hus nr 6. Och det såg jag för övrigt för mycket länge sedan, säkert 25 år sen. Så min dåvarande gympakompis måste ha anat trenden redan då :-)
snaggletooth: Ryck trådarna ur dimmern helt och hållet och koppla ihop med en sockerbit/toppklämma är nog det enklaste... Men finns nolla framdraget oxå kan den sitta kvar.
patrikjepp: okej jo det är sant. Har du lust att lägga upp bild beckstern?:D
Fooo: Smidigaste är väl att dra den åt nåt håll så den är släckt och sen när det blir tillräckligt mörkt för du tycker att den skall tändas dra den långsamt mot andra hållet till den tänds. Sent from my Nexus One using Tapatalk
Josth: Går tyvärr inte att ställa känsligheten på rörelsesensorn annat än genom att skärma av vissa sektorer med en plastbit likt jalusi som förljer med. Efter några år har dock UV-ljuset brutit ner denna plastbit och den ramlar bort. På vissa modeller kan vinkeln på rörelsesensorn justeras som man tycker och det hjälper en del.
trojlee: Precis. Byt elcentral och bygg in den hela vägen längs avställningsytan som går ner i trappen, då kan du ju dölja all el innanför. Sen dit med typ något sånt här: http://www.elbutik.se/product.html/frame-curve-tak-och-vaggspotlight-75x75-mm?category_id=851 riktat neråt, några st... eller som tidigare sagts en led-list innanför en bräda... // M
sir_daniel: vi har detta kit: http://www.upplyst.se/product_info.php?products_id=305&osCsid=837039cf0011a9638ac4aafed9e9508e där var kablarna för korta för vårat behov, så tog helt enkelt o förlängde varje kabel med 2-3m lödde skarvarna o satte på krympslang, märker ingen skillnad i ljus med den extra som jag har o de jag har förlängt.
sir_daniel: vi har 3W LED spotttar i taket på vårat badrum (IP65 klassade) http://www.upplyst.se/product_info.php?products_id=305&osCsid=837039cf0011a9638ac4aafed9e9508e vi är riktigt nöjda med hur starkt de lyser, samt att de drar lite ström :) tog o förlängde kablarna och lödde ihop dem o satte på krympslang för att få det tätt o bra kontakt. trafon sitter i väggen utanför badrummet
hempularen: Med stor sannolikhet så är lampan dubbelisolerad. Då skall inte jord anslutas till lampan. Det skall finnas en symbol om dubbeisolering, 2 kvadrater i varandra. I så fall lämmnar du bara jordtråden oansluten, helst skall man sätta någon isolering på änden av den, men det är inte kritiskt så länge den hålls långt ifrån anslutningarna i lampan.
tjena: är ute efter några mr16 här...3w ska ju motsvara 20w vanliga den hos dealextreme står inget att den är dimmbar.... men gick tydligen ändå...
Storalyan: Japp som kamic :-) mailat dem för återförsäljare - tack!
Patrik_Hed: Du får gärna posta en bild över hur det ser ut vid armaturen för utan så är det omöjligt att säga hur du ska göra. Åtminståne för mig. //Patrik
shadowfire: Hmm, mkt intressant räkneexempel. Nu fick jag något att bita i. :D Tackar för vettig input! Ska sätta mig i helgen o planera om. Vad jag har hört så är det 50cm från väggen som första spotten ska sitta och sedan 1m mellan (1 spot mer m2). Antar att det gäller oavsett det är 30W Halogen eller 3W LED?
Dvärsätt: Japp, du tänker helt rätt. Jag beskriver situationen lite bättre; I hallen nere sitter en "trapp-brytare" där två ledare (eller egentligen fyra eftersom vanliga hallbelysningen går dit) går till takdosan i samma hall. Från takdosan går sedan ett tomrör upp till övervåningen. Min gissning var att de två ledare som är tänkt till trappbelysningen skulle sluta där i takdosan i hallen
Glufsglufs: Ja, antingen så kräver du att du får rör ut till belysningen från centralen och att det läggs in ett rör per "område" som ska belysas. Dvs vare sig det dras från centralen eller fasadskåpet till de "områdena" så behöver du ju förbindning mellan central och fasadskåp med rör som är tillräckligt för det antal trådar som krävs av styrningarna. med områden menar jag tex att du
snaggletooth: [citat] Glödlampan är en rent resistiv låg-ohmig belastning som tar ner tändtråden till 0-potential när belysningen är frånslagen.
gmanhem: Efter ytterligare letande hittade jag denna, http://shop.textalk.se/se/article.php?id=3460&art=7650990 Temp: 2850-3000K Styrka: 5W (540 lumen) Temp: 60-70C Denna dimmer var rekommenderad med den lampan, http://www.elonline.se/elko-rs-transistordimmer-315-gle/3435-0
Dalmas-73: Hade tänkt mig 230V, då elen är framdragen. - markspotlight (belysa förrådsväggen + planteringar) eller - spolights med jordfäste som är flyttbar. Har ni några foton så man ser du det kan tänkas se ut
Kingston: Tjena Det finns en hel del varmvita led nu som verkligen är varmvita. Det brukar inte bli riktigt samma ljuse som med glödljus men väldigt nära. Välj inget under 3w om du vill ha ljus från spoten. Här har du ett par alternativ: wattvolt.se Ledhandel.se Hidealite.se
cullberg: Beslagdesign.se har ju både 20w halogen med distans som går att sätta i 16mm baldakin samt att dom har vettiga Led spotlights. Jag anser att led har blivit mycket bättre dom senaste åren.
Glufsglufs: I det här fallet så behöver du säkerligen inte sätta "lådor" men det är fabrikantens anvisningar som bestämmer hur det ska monteras i förhållande till annat runt omkring. Så det bästa är att bestämma sig för modellen av spotar först och se vad instruktionerna sägar.
Patrik_Hed: Ah, smart.. :) Detta ska jag nog lägga bakom örat. //Patrik
Patrik_Hed: För att förtydliga det "glufsen" menar så saxar jag in detta som jag skrivit förut. "Ett tips när man räknar ut avståndet mellan belysningspunkter/armaturer/spottar är att mäta avståndet från vägg till vägg. Ska man ha 2 stycken spottar så tar man och delar det totala avståndet med 4 istället för 3. Ex: Avståndet är 2 m och vi ska ha 2 spottar. Vi delar med 4 och får
R_Strandberg: Är det touch dimmern du menar som bara är som en liten knopp? Vet att kvick levererar med sånna och har inte hört att det varit några bekymmer där iaf. Finns transformatorer att köpa löst med touchfunktion och sen kan du välja vilken metallbit som helst som du ska beröra för att tända/släcka/dimmra. Vad jag vet finns det inte touchdimmrar för 12DC ännu om det är ledlist du ska
johanirr: Klart det finns, http://www.designlight.nu har det Bild på hur enkelt det funkar här!