Hej,
Har lite planer på att montera en lampa ca. 250 meter från närmaste fasta el.
Lampan ska sitta vid infarten till vårt hus och enbart lysa lite för utseendets skull.

Tror ni det skulle vara möjligt att få till dett genom att använda ett bilbatteri?
Om man använder en lågenergilampa på säg ~10W (eller mindre?) borde väl batteriet räcka ganska länge?
Tanken är att lampan ska lysa under dygnets mörka timmar, ganska länge på vintern mao.

Det KAN gå. Tänk dock på att vintertid är det ofta minus grader. Kanske ner till -20-30?
Då sjunker kapaciteten på batteriet mycket. Fundera på LED och solpanell. Med uppladningsbar batteri. En 3 Wattare ger mycket ljus.
Och litium batteri ? Eller gammalt skruvdragare med laddare?

Redigerat:
Ett bilbatteri brukar vara på c:a 60 ah. Teoretiskt skulle det räcka till att hålla en 10W lampa lysande i 72 timmar. Ett bilbatteri är dock gjort för att tåla mycket högt strömuttag under korta perioder och nästan aldrig djupurladdas. Om det håller för 72 timmars lysande så är det inte så många urladdningar innan det är markant sämre. Något bättre för ändamålet är vad som brukar kallas fritidsbatteri. Det är gjort för att sitta som förbrukarbatteri i båtar och husvagnar. Om du skall få det att fungera tror jag att du måste snåla med både effekten och antalet timmar det lyser. Dessutom bör du vara noga med att ladda upp det innan det tagit slut helt. Det borde gå att ha någon form av timer som ser till att det lyser ett par timmar på kvällen och ett par timmar på morgonen men är släckt på natten när man ändå sover.

Erik

Bra idéer.
Lägre wattantal borde ju vara en enkel match med dagens LED.
Dessutom skulle det faktiskt gå att styra med både timer och rörelsesensor, då man endast ser lampan när man kommer i bilen.
Ska kolla upp det här med fritidsbatteri.

Tack!

Jag tror att LED-belysning oftast har aningen lägre ljusutbyte än lysrörslampor. Går du under 10W lär det inte bli speciellt ljust i alla fall. Det finns enheter som kombinerar skymningsrelä och rörelsesensor. Dock vet jag inte om det finns för 12V. Om den bara tänds i några minuter varje gång någon passerar börjar det bli rimligt för batteriet att hålla det igång.

Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.