2 963 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Takfotsbelysning -kabelval?
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Hej.
Jag har köpt dessa art: 36-3921 på Clas i sjön http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165468506 men är lite fundersam på vilken sorts kabel som är lämpligast att använda.
I manualen står det bara: "Armaturen är endast gjord för sladdanslutning" vilket inte säger mig så mycket, jag kontaktade kundtjänst vilket inte gjorde mig klokare då dessa bara hänvisar att jag skall ta kontakt med elektriker (vilket jag själv är ...med AB-behörighet).
EKLK är lite för grov och jag undrar om inte EKK är det också, dessutom sitter det en dragavlastning på spotten...
Vad brukar ni som installerar liknande armaturer använda för kabelsort?
Jag har köpt dessa art: 36-3921 på Clas i sjön http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165468506 men är lite fundersam på vilken sorts kabel som är lämpligast att använda.
I manualen står det bara: "Armaturen är endast gjord för sladdanslutning" vilket inte säger mig så mycket, jag kontaktade kundtjänst vilket inte gjorde mig klokare då dessa bara hänvisar att jag skall ta kontakt med elektriker (vilket jag själv är ...med AB-behörighet).
EKLK är lite för grov och jag undrar om inte EKK är det också, dessutom sitter det en dragavlastning på spotten...
Vad brukar ni som installerar liknande armaturer använda för kabelsort?
där det inte är så noga brukar vi köra med ekk. har hänt några gånger att fk har varit involverat, men det brukar se mycket sämre ut mellan reglarna när man tittar upp.
jag hade köra PLS. Enbart för att det är en kanonkabel att använda för just downlights då det är en 2-ledare som numera går att använda ihop med wago(som jag tycker är riktigt dåliga) eller solars kopplingsklämmor eller malmbergs kopplingsklämmor.
men i korta drag hade jag kört med PLS, även om den är snäppet dyrare än övriga.
jag hade köra PLS. Enbart för att det är en kanonkabel att använda för just downlights då det är en 2-ledare som numera går att använda ihop med wago(som jag tycker är riktigt dåliga) eller solars kopplingsklämmor eller malmbergs kopplingsklämmor.
men i korta drag hade jag kört med PLS, även om den är snäppet dyrare än övriga.
Klicka här för att svara