Belysning
Micat 68: Ursakta mig,jag skrev fel :blushing: jag menar forstas paralellkoppla dem....jag satt nog och tankte pa annat :rolleyes: !!!
Dr Fozz: Hittade en lampa på Hornbach för under 400kr, inte jättesnygg och i plast men den får duga så länge.
Timor: Fast, bort man inte kunna "boxa" lamporna för att få samma effekt. Lite mer jobb, men säkert billigare.
Timor: Möbelspot - hidealite med gu4, man kan byta själva lampan till en led. Men då måste man ju ha en trafo som kan dimmra leds. själva möbelspoten är ju billig, runt 80-90 kr/st.
eviljava: Vad skall du ha i utrymmet i hörnet (under diskbänken) samt hur kommer du åt detta? Det finns hörnskåp som gör att man kommer åt detta utrymme enklare. Det vore ju tråkigt om detta bara blev ett "dött" utrymme, eftersom det trots allt är en ganska stor volym. Diskbänken kanske kan flyttas ett snäpp åt höger istället? Sedan undrar jag om du har tänkt på passbitarna? Jag ser t.ex.
Patrik_N: Hur har det gått "bjogul". Har du hittat någon skena? Hur är den i så fall? Står själv inför samma situation. Har tittat på skenan från XeroLight som länkas ovan och sen ev. komplettera med dimbar 230v LED-lampa. Är dock lite fundersam på om LED räcker till mer än (kall?) mysbelysning, om dom inte skall kosta mer än själva armaturen. Gjorde ett ytterst ovetenskapligt test i morse
Picke: TACK så väldigt mycket. Tänk att det fanns en hel del ändå. Nu blir det att försöka hitta lite priser.
Avemo: Jag tror att LED-belysning oftast har aningen lägre ljusutbyte än lysrörslampor. Går du under 10W lär det inte bli speciellt ljust i alla fall. Det finns enheter som kombinerar skymningsrelä och rörelsesensor. Dock vet jag inte om det finns för 12V. Om den bara tänds i några minuter varje gång någon passerar börjar det bli rimligt för batteriet att hålla det igång. Erik
@home: Vi kör med Schneider Connect. Precis som JagarBosse skriver bygger det på ZWave och det finns därför nästan oändliga möjligheter att styra belysningen. Hos oss har vi en server med HomeSeer och kan med hjälp av den bland annat styra belysningen via iPhone / iPad. Det som vi ogillar med Connect är att väggdimmrarna dimmrar upp/ned varannan gång man håller in knappen och inte upp när
Patrik_Hed: [citat] Fast köper man LED från Jula så får man en LED-konverter med stickkontakt och kablarna till LED:n har en viss längd och med gjutna kontakter. Mycket sämre valmöjlighet med vart man kan gömma det hela plus att man behöver ett uttag. Och finns det dimmer så är det ett reglage på drivdonet och inte att man kan sätta en dimmer vid de vanliga strömställarna. :) Men jag kan
andersmc: Du kan byta din befintliga brytare till en kronbrýtare, alltså en med två knappar.
Jacro: Allt är väl dyrt i Sverige jämfört med Kina???
Jagarbosse: på sätt och vis så spelar det ingen roll hur många spottar du har, utan det är belastningen på tråden som bestämmer, men även spänningsfallet. iom att 12v är så liten spänning, så blir strömmen så mycket större, och därmed bör/måste man även dimensionera upp tråden. jag skulle försöka göra som du säger att sätta några fler trafos så nära ljuskällorna som möjligt.
JanneSjo: det såg ut som en intressant variant - hittade också denna samt några intressanta länkar http://support.elot.se/forum/hide-lite/799-touchdimmer-i-koek.html http://www.byggahus.se/forum/el/127485-2-trafos-1-dimmer.html
Originalet: Tändtråd? Går bara tre kablar in till sensorn och tre ut. Fas, nolla och jord. Finns ingen strömbrytare innan skymningsrelät. Men efter att ha mätt fel med multimetern i sensorn så det sköt lite gnistor, och byte av propp och säkring i sensorn så funkar det som det ska. Underligt!
greebfighter: borde finnas hos de större elgrossisterna, tex ahlsell eller selga men nackdelen är att det är nästan omöjligt att köpa där som privatperson.
Jagarbosse: @byggarätt - jag tycker ditt inlägg var rätt oigenomtänkt.... För att försöka ge svar på tal; Det vanligaste är ju att man sätter vanliga leddownlights för t.ex. 350mA eller 12v och ett drivdon någonstans. Ska du köra 230spottar så är det vanligaste förmodligen att du sätter en downlight först för att sen sätta en gu10-ljuskälla i den. Ska du köra led så kör på gu10 så
Jagarbosse: ska du köra halogen är det 12v som gäller. planerar du på att vänta på led så kör gu10 (dvs 230v) nu har LED kommit så pass långt att det går att ersätta vanliga halogenljuskällor. Däremot så kan man väldigt genrellt säga "you get what you pay for" när det gäller LED. sen finns det alltid pirater som tar ockerpriser. att köra vanliga 230v halogen i 1 år till förlorar du inte
magnus.andersson: Håller på hemma hos mig själv ( för en gångs skull =) och har liknande problem i barnens rum, relativt lågt i tak och dåligt med utrymme för att fälla in spottar. Har bestämt mig för en utanpåliggande strömskena, ca 2 meter lång, med spotlights som riktas mot garderoberna - väggarna. (genom att få ljusa väggar kommer rummet se större ut). För att få ljus rakt ned mot golvet,
Jagarbosse: Vanligast kör man EKLK för sådana installationer. Det är en 'vanlig' elkabel med mantel och fläta runt. Jag skulle Rekomedera att du drar gul markslang till respektive ljuskälla för att sedan även dra i vald kabel(t.ex. 'LK'n) Jag skulle annars faktiskt rekommendera att köra med transformator och löda skarvarna sen på med krympslang eller alt köra med geléskarv godkända för ip68.
svartöra: Jag lånar tråden för en mycket snarlik fråga. Håller också på med ett par låga murar vid uppfart och entré, och funderar på denna: http://www.in-lite.com/se/451-blink-new.html för att få lite ljuspunkter på muren. Det handlar inte om att lysa upp något utan mer markera var mur och trappsteg (ett enda trappsteg) finns. Nu kostar den 750 kr eller något, rena rånet alltså, och
DarrenB: +1 Skulle också vilja veta då även jag lider av regnbågseffekten på DLP-projektet och precis har installerat LED-spottar som "blinkar". //D
collo: Kan du inte ringa eller mejla och fråga vad de har för återförsäljare här?
djaccess: Hej! Ingen expert men kan berätta om mina erfarenheter. Har själv 2st 12v system med 3 spottar i varje. Olika fabrikat men ändå uppbyggda lika och antar att ditt borde vara liknande. Det är en trafo som monteras inomhus, sen gär en lång typ 7-10m lång 12v kabel ut ifrån den.. och på den kan man sen var man vill "skarva" på sina spottar. Varje spot har en 0,5m kabel med en "skarvdosa"
Patrik_Hed: http://elbutik.se/product.html?product_id=222329&category_id=114 Denna Merten-dimmer har jag uppfattat som är touch på något sätt, men vågar inte svara helt säkert. Någon vet säkert. //Patrik
mozze: Missade ju ett lager gammaldags gips/porös skiva... Totalt från råsponten (djupast jag kan komma) till ytterkanten på kortplanket blir alltså 54mm Så själva ljuskällan kommer från 4.75cm ifrån ytterkanten. Hade inte tänkt göra springan mer än 13mm + U profilen, vilket kanske bygger 2-3mm extra totalt, så glipan kommer ju inte vara jättestor.... All el i rummet kommer dras upp på
Jacro: Så här ligger det till, Easyform tillverkar inte Focus. Det är LK Design som är tillverkaren. LK Design kommer ifrån Norge och har ett avtal med Easyform, Easyforms uppgift är att sälja LKs produkter till elgrossisterna. Det är billigare att köpa genom LK än genom Easyform, så försök hitta en butik som säljer varumärket LK Design.
Tant Blå: Just det..precis en sån manick som på sid 13. Nu ska jag försöka koppla, om hela Södermalm nu blir mörklagt - så vet vi vem...
Mattias_Jo1: bumpar den tråd igen... Nu kan man använda Nexa till LED oxå http://www.molectric.com/p1013/NEXA-Tradloes-Dimmer-RF-12-24-Volt,-foer-LED/product_info.html