3 188 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Fästa porslinssockel som är mindre än takdosa?
Hej hopp!
Har ett litet problem som jag kan hitta på egen lösningar till, men funderar på om det finns någon känd eller färdig lösning till.
Har vanliga takdosor monterade i taket, dessa har cc-mått mellan hålen på 70mm om jag inte minns helt fel.
Har sedan köpt ett par porslinssocklar som skall agera armatur.
http://www.nackabyggnadsvard.se/p/e...lysning/armaturer/fotlamphallare-vit-rak.html bild på dessa med lite info om någon är nyfiken.
Dock är det lilla problemet att dessa har cc-mått 61mm.... finns det någon smart lösning på hur man får dessa att passa ihop? Tex konverterare, övergångar, eller doslock med olika hål?
Ni förstår problemet! Kan själv komma på alternativ som jag kan tillverka, men tar gärna emot förslag på lösningar!
Tack för hjälpen
Har ett litet problem som jag kan hitta på egen lösningar till, men funderar på om det finns någon känd eller färdig lösning till.
Har vanliga takdosor monterade i taket, dessa har cc-mått mellan hålen på 70mm om jag inte minns helt fel.
Har sedan köpt ett par porslinssocklar som skall agera armatur.
http://www.nackabyggnadsvard.se/p/e...lysning/armaturer/fotlamphallare-vit-rak.html bild på dessa med lite info om någon är nyfiken.
Dock är det lilla problemet att dessa har cc-mått 61mm.... finns det någon smart lösning på hur man får dessa att passa ihop? Tex konverterare, övergångar, eller doslock med olika hål?
Ni förstår problemet! Kan själv komma på alternativ som jag kan tillverka, men tar gärna emot förslag på lösningar!
Tack för hjälpen
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Någon färdig lösningen tror jag tyvärr inte finns, för en sån där porslinsarmatur skruvar man aldrig upp över en takdosa. Man skruvar fast den direkt på vägg/tak.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· stockholm
· 41 inlägg
Det finns inga övergångar, men det är fullt möjligt att ta ett doslock och fästa i takdosan, och sedan fästa sockeln i doslocket. De gamla dosskruvrna kan man ju ersätta med en variant med försänkt skalle och sedan måla över med tippex..
Klicka här för att svara