Hejsan!

Jag undrar var i sverige man hittar billig jordkabel, bor på åland så det ska väl finnas nånstans i norrtälje/stockholmstrakten?

Jag har grävt 110m dike för att lägga kabeln i för ca 10-12 lampstolpar, 3x2.5 borde ju räcka.

någon som har bra tips? :)

Ja, billig och billig... N1XV är i alla fall kabeln du ska ha.

//Patrik

tackar! :)

Mikael_L
Välkommen till forumet f.ö. :)

Man tackar! Har nog hängt på forumet länge och läst en massa bra tips! Men måste ju fråga ibland :)

En ytterligare fråga.

Tror ni att 3g1.5 räcker för belysning när det blir ca 150m kabel? hur blir det med spänningsfallet? (som någon påpekade åt mig.) räcker det eller borde man ta 3g2.5?

Mikael_L
Jag tror 3g1,5 räcker.
MEN troligtvis får du inte avsäkra med mer än max 6A och om det är automatsäkringar B-karaktäristik.
Ev måste du gå ner till 4 eller 2 A säkring.

Edit, någon som har Elvis på sin dator kan väl kolla vad förimpendans man klarar med 6A -B och 150 meter 3g1,5?

Redigerat:
Mikael_L
Med Krillew's eldim har jag hackat fram lite siffror.

Med 10A och C-dvärg går det inte alls, max ledningslängd verkar hamna runt 75 meter.
Med 10A och B-dvärg funkar det ifall man har elbolagets transformatorstation i sitt garage. Förimpedans behöver vara ca 0,01ohm, vilket väl är en praktisk omöjlighet.

Så det blir krav på 6A och B-kar säkringar, och då beroende på vilken förimpedans det är.
6A B ger att förimpedansen får vara nästan 3 ohm, vilket alltid borde funka.
6A C verkar inte heller fungera.

Så, ja du kan använda 150 1,5 mm2 ledning ifall du säkrar av den med 6A dvärg med B-karaktäristik.

Och bli inte förvånad ifall elektrikern du tar dit inte har en aning själv eller kan räkna på detta själv. :)
Det är bara vi el-nördar utan behörighet som sitter och häckar på detta forum som är intresserade av alla konstiga regler. :D

hehe! tack massor! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.