Hej!

Jag tänkte byta ut våra gamla fd. vita strömbrytare till ett par nya. Jag har därför kollat videor osv om hur jag ska göra det.

Sammanfattningsvis har jag fått intrycket att man tar loss befintlig strömbrytare, noterar vilka kablar som går var och sedan göra på motsvarande koppling på den nya.

Den nya strömbrytare saknar dock samma beteckning som den befintliga.

Befintlig:

En hand som håller en ny strömbrytare med blå och gul kabel ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nya:

En hand som håller en ny strömbrytare utan kåpa, synliga skruvanslutningar och terminaler.
Skapa konto

Jag tänker att den gula ska in på N, den röda på F (där det står N F i övre vänstra hörnet på den sista bilden) och den blåa på ett av hålen i nedre höger hörn på bilden. Är det korrekt?

EDIT: Jag har testat ta bort den gråa kåpan på den nya strömbrytare för att se om det fanns fler beteckningar gömd under den. Det fanns det inte.

Den nya strömbrytaren är en 1 trapp brytare (står på förpackningen ser dock inte att det står 1 eller 6 på själva brytaren dock)

B=blindplint. Kabel ansluten här används ej av brytaren. Det syns inte om din nya brytare har en sådan blindplint.
De övriga två kablarna är fas och tändtråd.

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
E etompau skrev:
B=blindplint. Kabel ansluten här används ej av brytaren. Det syns inte om din nya brytare har en sådan blindplint.
De övriga två kablarna är fas och tändtråd.
Tack för svar! Det innebär att röd ska till F på den nya brytare och den blåa till nedre höger hörn (alltså där det är ett ---> tecken fast lodrätt)?

Edit: om jag inte hittar B på den nya brytare ska jag bara låta den "hänga fritt" och helt enkelt inte koppla i den någonstans?

Huset är byggt 2005 för övrigt. Jag kan kanske vara till hjälp. :)

Edit: när jag kollar runt på forum tolkar jag det som att:

F och L är samma. I mitt fall alltså att röd ska till F på den nya strömbrytaren.

B och N är samma. I mitt alltså att gul ska till N på den nya strömbrytaren.

Och att blå alltså ska till någon av hålen markerade med pilar.

Låter detta rätt ?

Jag laddar upp en ny bild för att den förra blev så mörk

Närbild på baksidan av en ny strömbrytare med märkningar för kabelfärger.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Du virrar runt för mycket. Kabeln som idag går till B (är den gulgrön?) ska inte användas i kopplingen. Det ser inte ut som din nya brytare har någon blindplint. Då måste du isolera denna ledare.

Din nya brytare ser ut att ha pilsymboler, pil in och pil ut, det stämmer inte riktigt med en trappomkopplare. Är det någon lågprisgrej du har köpt?

Möjligtvis sluter brytaren mellan pil in och pil ut.

• Gilla
Cenderze
  • Laddar…
Jag ser bara pilar på samtliga 4 anslutningar. Ser konstigt ut. Finns det inga mer synliga symboler någonstans? Vad är det för fabrikat på brytare?

• Gilla
Cenderze
  • Laddar…
C Cenderze skrev:
Huset är byggt 2005 för övrigt. Jag kan kanske vara till hjälp. :)

Edit: när jag kollar runt på forum tolkar jag det som att:

F och L är samma. I mitt fall alltså att röd ska till F på den nya strömbrytaren.

B och N är samma. I mitt alltså att gul ska till N på den nya strömbrytaren.

Och att blå alltså ska till någon av hålen markerade med pilar.

Låter detta rätt ?

Jag laddar upp en ny bild för att den förra blev så mörk

[bild]
Som sagt du virrar mycket och därför låt bli att koppla in tråden du kallar gul den är gul/grön och ska bara användas som jord och har därför inte på brytaren att göra lämna den isolerad och lös. Dina beteckningar med bokstäver ger heller inget du får gå på pilar in/ut istället. Av de två trådar brun och blå du ska koppla in lägger du tex brun på pil in höger eller vänster sida och sen blå på samma sida fast pil ut upptill.

Brytaren verkar vara en korsomkopplare eller ev en trapp med udda anslutningar (4 st) för pil in.

E etompau skrev:
Du virrar runt för mycket. Kabeln som idag går till B (är den gulgrön?) ska inte användas i kopplingen. Det ser inte ut som din nya brytare har någon blindplint. Då måste du isolera denna ledare.

Din nya brytare ser ut att ha pilsymboler, pil in och pil ut, det stämmer inte riktigt med en trappomkopplare. Är det någon lågprisgrej du har köpt?

Möjligtvis sluter brytaren mellan pil in och pil ut.
Tack för svar!

Du har rätt i att det är en lågprisvariant från Biltema. Det står enkel trapp på förpackningen av strömbrytaren.

Det var de enda svarta strömbrytarna som vi hittade i stan, men vi ska ta och undersöka lite mer om vi hittar andra. Allt kändes så logiskt då jag kollade instruktionsfilmer osv men sedan stämde det inte alls när jag kollade på baksidan av den nya strömbrytaren.

Är blindplintar någonting som dyrare märken brukar ha men som inte Biltema har?

H hempularen skrev:
Jag ser bara pilar på samtliga 4 anslutningar. Ser konstigt ut. Finns det inga mer synliga symboler någonstans? Vad är det för fabrikat på brytare?
Det är Biltemas märke på strömbrytaren

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Clas olhlsson säljer ju ex. den här:

[länk]

Känt kvalitetsmärke.

Bor du där det finns ett Hornbach varuhus, så har de också en del att välja på.
Tackar för tips!

Hellre lite dyrare men att det blir rätt!

Kan man på något vis se på beteckningar att det finns plats för tex blindplint så man inte öppnar upp ännu en och ser att det saknas grejer? Eller är det bara billigare märken som brukar avvika från den markeringen som var på min gamla strömbrytare?

Närkontakt av en elektrisk vägguttagsbaksida utan täckplatta med synliga ledningsanslutningar.
Skapa konto

• Gilla
Cenderze och 1 till
  • Laddar…
C Cenderze skrev:
Tackar för tips!

Hellre lite dyrare men att det blir rätt!

Kan man på något vis se på beteckningar att det finns plats för tex blindplint så man inte öppnar upp ännu en och ser att det saknas grejer? Eller är det bara billigare märken som brukar avvika från den markeringen som var på min gamla strömbrytare?
Du behöver som sagt ingen blindplint låt den tråden vara lös och isolerad i dosan. Använd brytaren du skaffat den duger gott bara följ Finndjävels instruktiva bild i #13 alternativt kan du lägga det lika på vänster sida istället.

Märkningen på din är inte dålig eller konstig det finns betydligt värre exempel.

Jag misstänker att det bara är den vänstra ”pil in” som är aktiv, detta med anledning av att man ser metall i dessa öppningar (grönt inringat),

Eluttag interiör markerad med grön ring runt misstänkt aktiva 'pil in' öppningar.
Skapa konto

• Gilla
Cenderze och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.