Hej.
Jag tänkte sätta in IKEA's spottar HÄGGUM i mitt uterum.
Frågan jag har då är:
Kan jag seriekoppla hur många jag vill?
Hade tänkt ha 12 st ungefär.
Hur vet jag då vilken transformator jag behöver till detta?
Tranformator och dylikt lämnar jag ju givetvis till en elektriker men tänkte ändå hur jag tar reda på vad jag behöver.

Med vänlig hälsning
Andreas

Det är en 230 V spot. Dessa parallellkopplas, ej seriekoppling. Kräver ej någon transformator
Du kan ha så många du vill så länge du inte överskrider max belastning på din elgrupp, ca 2300 W.
12 st är inget problem.

• Gilla
zaandra
  • Laddar…
Missade jag helt att det 230v.
Men hur vet jag har mycket min elgrupp pallar?
Hade nämligen tänkt koppla ett par uttag på samma kopplingsdosa om det var möjligt.

Vanligtvis har du en 10A säkring för gruppen, det motsvarar en belastning på ca 2300 W.
Drar du mer effekt än så, går säkringen efter några minuter.

Det ska inte vara någon transformator, det är eventuell dimmer som avgör hur många spotar du kan koppla in.
12st ska inte vara några problem.

Okej okej.
Men låt säga att jag väljer att ta 12v istället. Och ska ha 12 stycken. Vilken transformator kommer jag behöva då? Hade tänkt LED-spottar med så blir det ju inte särskilt många W.

Edit. Dimbar ska den ju vara med. Spelar väl viss roll också?

Det beror ju på den effekt dessa spottar har och vilken typ av spottar (konstantström kontra konstantspänning)

En LED lampa vill i sitt grundutförande ha konstant ström, ex. 700 milliAmpere. En LED driver för en sådan lampa ställer in sig på en lämplig spänning som ger exakt 700mA.

Det finns armaturer med inbyggd driver, som drivs av antingen 230V eller ex. 12V. Den inbyggda drivern omvandlar då till konstant ström.

Om den skall gå att dimma så måste du för det första välja en LED lampa som det anges att den är dimbar. Sedan hitta en lämplig dimmer eller Driver med inbyggd dimmer. En lampa som inte är dimbar, har ofta en inbyggd driver som försöker ge samma jämna ljusstyrka oavsett hur dålig matningsspänning den får. Så när dimmern hackar upp matningsströmmen för att dimma lampan, så jämnar drivern ut det och lampan lyser lika starkt.

Det kan vara struligt att hitta en kombination dimmer/lampa som fungerar. Försök välja kombinationer som rekommenderas av lamptillverkaren.

Ett förslag, skaffa passande spottar för GU10-ljuskällor (230 V), ex något liknande (pris ca 120 kr):
187142-44-12f5cdce4c51381888ee065ce3553399_f229.jpg
Sedan köper du dimbara GU10-spottar. Dessa är billiga, kan dimmas och bytas vid behov. Det går även att få GU10 som är "smarta" och kan fjärrstyras.

Okej.
Vad är för/nackdelar med 12v kontra 230v?

Tja, 12 V kräver något drivdon/trafo för att fungera. 230 V-typ är hopbyggd med nätdel, kanske lättare att installera.
Kräver dock elektriker för att få på plats och korrekt isolation med slang rör.

12 V-typ kan du dona med själv (under vissa effektnivåer).

Kanske finns där någon prisskillnad, orkar ej kolla upp detta.

Tack för alla svaren.
Men nu har jag en fråga till. Har suttit och sökt igenom vartenda sida jag kan hitta som säljer downlights. Hittar inte det jag söker.
Det jag söker är 12v, dimbara och GU10-anslutning.
Finns det? Jag hittar ingenting någonstans.

O Onden skrev:
Tack för alla svaren.
Men nu har jag en fråga till. Har suttit och sökt igenom vartenda sida jag kan hitta som säljer downlights. Hittar inte det jag söker.
Det jag söker är 12v, dimbara och GU10-anslutning.
Finns det? Jag hittar ingenting någonstans.
Svar nej.
Det går inte att ha samma sockeltyp för två så olika spänningar. Risk för förväxling.

E etompau skrev:
Svar nej.
Det går inte att ha samma sockeltyp för två så olika spänningar. Risk för förväxling.
Finns/fanns 12v 24v E27 sockel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.