6 088 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
Driva LED 5050 Stripe 30m
Sådär! Nu mätte jag upp 2,35A på 5 meter...
Med en 12V adapter på 1,5A som drivare...
Hur hänger det ihop? Eller kan den leverera mer än vad det står så länge man inte gör det "för länge..." (Den används bara nu för test...)
Med en 12V adapter på 1,5A som drivare...
Hur hänger det ihop? Eller kan den leverera mer än vad det står så länge man inte gör det "för länge..." (Den används bara nu för test...)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Hur mycket ska 5 meter dra då? 0.82 A som nämns tidigare i tråden? Dina mätresultat förefaller heller inte logiska. Du skulle behöva mäta spänningen samtidigt. Att en adapter specad för max 1.5 A ger mer ström är naturligt, men den kanske då inte håller så länge och den ger knappast 12 V vid den strömmen.
Hej!
Nu har jag återupptagit detta projekt...
Har provkört en slinga under en lång tid med en enkel nät-adapter (12V 2A). Det har funkat fint. Så jag har även monterat upp två stycken slingor på en annan vägg.
Så nu börjar själva projetet att ta detta i hamn, med en riktig nät-del.
Jag mätte precis upp en 5 mters-slinga till 1,64A. Om jag sätter en PWM dimmer på 12V-sidan, kommer strömen att minska?
Har någon en bra ide om bra transformator att använda?
mvh
Sam
Nu har jag återupptagit detta projekt...
Har provkört en slinga under en lång tid med en enkel nät-adapter (12V 2A). Det har funkat fint. Så jag har även monterat upp två stycken slingor på en annan vägg.
Så nu börjar själva projetet att ta detta i hamn, med en riktig nät-del.
Jag mätte precis upp en 5 mters-slinga till 1,64A. Om jag sätter en PWM dimmer på 12V-sidan, kommer strömen att minska?
Har någon en bra ide om bra transformator att använda?
mvh
Sam
Visst måste det vara så att 60W är lite fel-angivet från kina...D Daniel 109 skrev:
Med mina mätvärden så får jag följande:
12V
1,64A
Det blir med lite mattematik: 19.68W, vilket är som du skriver ganska nära 60W / 3.
Visst känns detta rimligt?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 743 inlägg
Skulle tro att de angivit total effekt på LEDarna.
Inte helt omöjligt att uppnå med en optimerad uppställning.
Vad har du för spänning i början på slingan och i slutet på den?
Inte helt omöjligt att uppnå med en optimerad uppställning.
Vad har du för spänning i början på slingan och i slutet på den?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 743 inlägg
Då drar i princip allt efter första omgången LEDs mindre än de ska på grund av spänningsfallet.
Ja, så kan det ju faktiskt vara... Så om man delade upp 5Meters-slingan på fem bitar och matade dem separat, så skulle de kunna dra mer.13th Marine skrev:
Nu är detta inget problem, att jag inte får ut maximal ljusstyrka, för jag mätte precis att de 5 meters-slingan ligger på ca 0,2A om jag dimmar ner den till "rätt" nivå med en PWM (typ en sån här: https://www.dx.com/p/lson-led-dimme...e-color-light-strip-white-294814#.W9CB_Ev7RK0).
Tänker efter förra årets synpunkter INTE köra allt på en jätte lång slinga. Har lärt mig lite mer om spänningsfall..
Så max 5 meter per slinga.
Någon tipsade även om matning från två håll (+ från ena sidan och - från andra sidan) för att hålla samma spänning på hela 5 meters-längden. Men jag kan inte med ögat direkt se spänningsfallet i ljusflöde, så kanske skippar detta.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 743 inlägg
Jag hade ca 5m-slinga i köket som bänkbelysning, den matade jag i mitten för att få bättre effekt, det var märkbart sämre ljus i slutet annars.
Ja, mata från två ändar funkar också bra.
Ja, mata från två ändar funkar också bra.
De har nog snarare multiplicerat strömen genom varje diod men den totala spänningen och antalet dioder. Det är ju så de brukar speca batteripack. Då använder de gärna fatasispecar på batterierna också.S SamB skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden