Byggahus.se

Uplights Dimbara?

1. Nobbe_1
    Medlem · Västernorrland · 836 inlägg

Nobbe_1

Medlem
    Jag gör trådar lite här och där efter det nya husköpet och jag hoppas jag inte skriver för mycket här i forumet :seenoevil:

Nu är det i alla fall lite belysning på är på tapeten...eller rättare sagt så ska jag ha den på en takbjälke. Jag är ute efter utanpåliggande downlights (som ska sitta på ovansidan takbjälken och belysa taket). Jag kör själv både NEXA och Tellstick för hemautomation så ni får säga till om jag skriver i fel forum:oops:.

Det ska vara 5-6 LED spottar som ska vara dimbara, drivdon, sedan om jag förstått det rätt så måste jag inhandla en "puck" från NEXA som heter NEXA LED-dimmer 1-10V LDR-1303. Jag vill också kunna ha en manuell trådlös brytare på vägg (NEXA MWST-1809 Brytare med dimmerfunktion).

Är det någon/några som kan ge mig lite tips om vart jag ska handla på nätet för bra priser samt även vad det är jag SKA köpa för att det ska bli rätt :dizzy: Känner att det är en djungel och att jag lurar mig själv om jag tror jag vet och beställer något:lying:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Takbjälke.JPG
    Uplight.JPG
    Drivdon dimbart.png
    NEXA Dimmer.png
    Strömbrytare Dimbar NEXA.JPG

2. E
    Medlem · Skåne · 9 987 inlägg

etompau

Medlem
    LDR-1303 verkar vara utgående. Du bör kunna använda Nexa LDR-230 som drivs av 230 V och ger styrspänning 0-10 V till ditt drivdon.

Drivdonet du har tittat på är av sk. konstantströmstyp, du måste då välja spottar av denna typ och sedan koppla dom i serie.

Notera också att dimmerfunktionsstyrningen från väggbrytaren blir lite trixig. Man får starta en dimningscykel och sedan stoppa den vid önskad ljusnivå.
    Prismässigt tycker jag Netonnet brukar ligga bäst till på nexa-grejorna.
    upload_2019-10-24_9-17-13.png

Redigerat 24 okt 2019 09:32
    • Laddar…
  3. Nobbe_1

Nobbe_1

Medlem
    Tack för ett väldigt utförligt svar. Men då kvarstår frågan: Jag kan väl inte söka på konstantström downlights? Ska jag välja annat drivdon och i så fall vilket (vilken typ)? Ska jag välja en annan lösning för priset och att det ska bli lättare? Vad är det jag ska titta efter i specifikationen när jag väljer spottar och drivdon:oops:?

Törs jag säga att min bortgångne far var elektriker under sina yrkesverksamma år och min bror är det ännu idag...:crysmile: Å andra sidan inga problem att "dra" vanlig ström samt sätta in en kronbrytare här och där. När det gäller hemautomationen har jag endast haft on/off tidigare så dom är det ju ingen konst att koppla in:)

4. E

etompau

Medlem
    Här har du ett exempel på en konstanströmsspot:
    https://malmbergs.com/Products/9974441

Den kräver 350 mA, vilket du då ställer in ditt drivdon för.

Jag håller med att det är lurigt det här med hur spottarna ska matas, men kollar du i specifikationerna så ska det framgå vilken typ av drivning en spot behöver. Anges en ström, ex 350 mA eller 700 mA så är det konstantström som gäller. Anges det en spänning, typiskt 12 V så är det konstantspänning.

5. Nobbe_1

Nobbe_1

Medlem
    Konstanström....konstantspänning: Skillnad? Jag förstår nog inte så mycket mer ändå tyvärr. Är det så att om det anges en spot behöver en viss drivning (säg 350 mA) så ska jag ställa drivdonen på 350mA om jag endast har en spot jag ska driva? Är det annorlunda om det är fler och hur räknar jag då?

Om det endast anges 12 V på spotten kan jag då ta vilken tranformator som helst som omvandlar från 220 V till 12 V?

Jag var tvungen att bli kund och logga in för att se pris på den där :( Såg du priset?

6. E

etompau

Medlem
    I en seriekoppling går det samma ström genom spottarna oavsett om det är en eller flera spottar du har.
    Drivdonet justera efter behov, så att inställd ström går genom dioderna.
    Du får säkerställa att spottarnas total effekt (W) inte överstiger drivdonets kapacitet.

Konstanstpänning, då kopplas spottarna parallellt och får 12 V "över sig".

Nix, såg ej priset, men marknaden är full av konstantströmsspottar, det finns mycket att välja på.

• Laddar…
  7. Nobbe_1

Nobbe_1

Medlem
    Då tror jag att jag förstår lite bättre :geek:

8. S
    Medlem · Östergötland · 4 inlägg

SweOllO

Medlem
    Kanske är lite sent ute nu men kan det inte vara en bättre lösning att köra med en led-list där uppe om det ska fungera som ett uppljus? Finns även drivdon som kan reglera led-lister via 0-10V.

• Laddar…
  9. Nobbe_1

Nobbe_1

Medlem
    Det är aldrig försent med bra lösningar :D(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.