Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 624 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 624 inlägg
Jag har inte läst alla inlägg, men det är möjligt att konstruera en lampa som lyser olika starkt beroende på åt vilket håll kontakten (med endast två stift) vänds! Den behöver dock elektronik (med bl a minne) och batteri, och vilket håll som kommer ge vilken styrka går nog inte att bestämma i förväg.
Bästa svaret
Hur menar du att det skulle gå till?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 624 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 624 inlägg
Jag tänker mig att lampan innehåller en klocka som synkroniseras till (t ex) positiva halvan av 50 Hz-vågen första gången den kopplas in. När strömmen ansluts igen så jämför den tiden för vågen med vad den "borde" vara och kan då komma fram till om den har fasvänts 180 grader eller inte. Detta förutsätter förstås att klockan är tillräckligt noggrann och att nätfrekvensen inte avviker för mycket från 50 Hz så det kommer nog inte fungera om det går lång tid mellan inkopplingarna (då blir det ett slumpmässigt läge istället).D Daniel 109 skrev:
REDIGERING: Det blir förstås även knas om man kopplar in den till någon annan av de tre faserna nästa gång istället för att bara vända kontakten i samma uttag.
Nätfrekvensen är inte så stabil. Om du tar ut kontakten och vänder funkar det nog. Men om du släcker en stund så har den ingen aning om vilket håll den sitter åt.
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 624 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 624 inlägg
Hm, ja du har rätt. Om frekvensen är 49.9 Hz tar det bara 10 sekunder innan en hel period "saknas". Bör dock kunna fås att fungera aningen bättre genom att aktuell frekvens mäts upp medan lampan är inkopplad, istället för att alltid förutsätta 50 Hz.D Daniel 109 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 624 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 624 inlägg
Okej, så detta är en egen tråd nu... Det är inte så att det jag föreslår är något som skulle vara direkt användbart, särskilt inte 2019 med alla andra styrmöjligheter som finns. Det var endast ett svar på att någon skrev att det var totalt omöjligt att en lampa kunde bete sig så.
Klicka här för att svara