BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 696 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 696 inlägg
Jag tycker det verkar som att du har fått tag på en bra leverantör som kan komma med bättre förslag än standardtråkiga gallermönster på spottarna utan verkligen har tänkt till var gångstråken är och var belysningen gör mest nytta.
Här är några frågetecken dock.
Om du inte har överskåp med underliggande spottar/ljuslister i köket så måste det finnas belysning rakt ovanför arbetsbänkarna, det går inte att ha den enda belysningen ovanför gångstråken för då kommer den person som står vid bänken att skugga diskhon, skärbrädan osv. och inte se vad hen gör.
Jag ser att det står att det också finns en taklampa ovanför soffbordet men det behövs förstås också taklampa ovanför matbordet.
Om det finns någon särskild spegelbelysning i badrummet tycker jag inte att det behövs en spott ovanför handfatet och om det inte finns någon så tycker jag att spotten ska placeras närmare väggen så att personen som står där får ljus i ansiktet och inte ovanpå huvudet.
Här är några frågetecken dock.
Om du inte har överskåp med underliggande spottar/ljuslister i köket så måste det finnas belysning rakt ovanför arbetsbänkarna, det går inte att ha den enda belysningen ovanför gångstråken för då kommer den person som står vid bänken att skugga diskhon, skärbrädan osv. och inte se vad hen gör.
Jag ser att det står att det också finns en taklampa ovanför soffbordet men det behövs förstås också taklampa ovanför matbordet.
Om det finns någon särskild spegelbelysning i badrummet tycker jag inte att det behövs en spott ovanför handfatet och om det inte finns någon så tycker jag att spotten ska placeras närmare väggen så att personen som står där får ljus i ansiktet och inte ovanpå huvudet.
Produkter som diskuteras: "arbetsbänkarna"

Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 809 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tips på ritprogram för placering av hus på tomt
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Tips om placering av spotlights i nya kök
Belysning -
Tips och råd om placering av uttag för kyl och frys önskas
El -
Tankar/tips om placering av LLVP i garage.
Värmepumpar -
Hur gör ni? Nån som har nåt bra tips räkna ut placering av väggreglar?
Lösvirke & Timmerhus