R Rewrap skrev:
Har nu fått hem släpet och börjat måtta invändigt. Jag kommer upp i 6,7m³ volym ungefär. Antagligen lite mindre.

Då lutar jag snarare mot oisolerad till min harvia M3.

Någon aning hur tjocka plankor jag bör använda? Tänkte kanske "fusktimmer" men vet inte vart jag får tag i sånt..
"Fusktimmer" är nog lite tungt pga tjockleken och ofta vill man väl hålla nere vikten om man bygger en flyttbar bastu.
 
R
F fribygg skrev:
"Fusktimmer" är nog lite tungt pga tjockleken och ofta vill man väl hålla nere vikten om man bygger en flyttbar bastu.
Vad skulle du rekommendera att jag använder istället?
 
R Rewrap skrev:
Vad skulle du rekommendera att jag använder istället?
Jag har använt egensågad asp till bastu, det är lätt och känns därför inte hett, det är kådfritt och monterat 'fritt i luften' är det lätt kan torka ur är det röthärdigt

Vanlig gran funkar nog fint, gör lavarna i asp om möjligt.
 
R
F fribygg skrev:
Jag har använt egensågad asp till bastu, det är lätt och känns därför inte hett, det är kådfritt och monterat 'fritt i luften' är det lätt kan torka ur är det röthärdigt

Vanlig gran funkar nog fint, gör lavarna i asp om möjligt.
Snyggt! Hur tjockt virke använde du till väggarna?
 
R Rewrap skrev:
Snyggt! Hur tjockt virke använde du till väggarna?
Entumsvirke både ut och invändigt, men mitt bygge var inte på hjul
 
R
F fribygg skrev:
Entumsvirke både ut och invändigt, men mitt bygge var inte på hjul
Det kan ändå väga ganska mycket och ändå vara inom släpets begränsningar. Tidigare var väggarna av ca 2cm tjock plywood det väger ju en hel del det.
 
R
Såja, en liten uppdatering på mitt projekt. Hämtade hem hästtransporten för 2v sedan. Då såg den ut så här:
Blå bil kopplad till en vit hästtransport på en gräsplan, omgiven av träd och en röd byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite meck så rev jag ut allt i trä, då såg det ut så här:
Hästtransport med borttagna invändiga trägolv och blå cirkelsåg på marken under klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och nu har jag lagt i glesgolv i form av trall som jag hade liggandes sen ett tidigare projekt. Har fäst trallen i båda ändarna med farmarskruv som jag försänkt ner i trallen ca 5mm. 4,8mm skruv och borrat hål i det galvade på 4mm:

Hästtransport med nytt glesgolv av trätrall, fastsatt med försänkta farmarskruvar. Omgärdad av gräs och en blå bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu i dagarna ska jag införskaffa mig ett lass med 20x95 rillad råspont i gran. Tanken är att bygga väggarna med det.

Letar fortfarande efter fönster. Vart lite inne på pvc-fönster. Eller om jag meckar något eget med plexiglas. Inte bestämt mig än. Vad skulle ni gjort? Tänker mig 2 fönster till vänster.

Fortsättning följer!
 
R Rewrap skrev:
Hade tänkt glesgolv och frånluftsventil. Tror du det räcker eller behövs det mer?
Alltså har du glesgolv så att det är "öppet" ner? Då kommer det bli iskallt om fötterna.
Frånluftsventil behöver du inte till bastubadet, däremot tillluft. Bäst bad får du om du har tilluft i höjd med stenarna så nära stenarna du kommer. Frånluftsventil högt upp kan användas för att lufta ut efteråt. Absolut inte under bastubad. Brinner det i kaminen så har du frånluftsfläkt så det räcker och blir över i och med att elden suger åt sig luft.
Ang val av M3 så tror jag det blir för litet. Harvia säger att har du oisolerade ytor så ska man räkna den ytan dubbelt, när man räknar storlek. Och då menar dom en bastu inomhus där det är normalt 22 grader utanför bastun. Nu ska du ha oisolerat och minus grader utanför bastun..
 
R Rewrap skrev:
Såja, en liten uppdatering på mitt projekt. Hämtade hem hästtransporten för 2v sedan. Då såg den ut så här:
[bild]

Efter lite meck så rev jag ut allt i trä, då såg det ut så här:
[bild]

Och nu har jag lagt i glesgolv i form av trall som jag hade liggandes sen ett tidigare projekt. Har fäst trallen i båda ändarna med farmarskruv som jag försänkt ner i trallen ca 5mm. 4,8mm skruv och borrat hål i det galvade på 4mm:

[bild]

Nu i dagarna ska jag införskaffa mig ett lass med 20x95 rillad råspont i gran. Tanken är att bygga väggarna med det.

Letar fortfarande efter fönster. Vart lite inne på pvc-fönster. Eller om jag meckar något eget med plexiglas. Inte bestämt mig än. Vad skulle ni gjort? Tänker mig 2 fönster till vänster.

Fortsättning följer!
Trall är inte heller så hälsosamt. I och med allt impregnering som kommer "förångas" som du sedan kommer andas in.
Men du kan ju resonera att tiden du tillbringar i rummet inte är så lång, jag hade dock inte använt impregnerat virke på annan plats än en altan. Hur hälsosamt och utan gift än tillverkarna säger att det är.
 
R
F frankbolsoy skrev:
Alltså har du glesgolv så att det är "öppet" ner? Då kommer det bli iskallt om fötterna.
Frånluftsventil behöver du inte till bastubadet, däremot tillluft. Bäst bad får du om du har tilluft i höjd med stenarna så nära stenarna du kommer. Frånluftsventil högt upp kan användas för att lufta ut efteråt. Absolut inte under bastubad. Brinner det i kaminen så har du frånluftsfläkt så det räcker och blir över i och med att elden suger åt sig luft.
Ang val av M3 så tror jag det blir för litet. Harvia säger att har du oisolerade ytor så ska man räkna den ytan dubbelt, när man räknar storlek. Och då menar dom en bastu inomhus där det är normalt 22 grader utanför bastun. Nu ska du ha oisolerat och minus grader utanför bastun..
Jag har försökt räkna ut värmebehovet. Både vad bastun "tappar" genom väggarna samt vad det skulle krävas i energi för att värma upp. Håller dock med om golvet. Lite inne på att lägga thermofolie (biltema) under, det tål vatten och skyddar även mot vind.

Detta är min beräkning, du får gärna kolla om det är rimligt eller inte.

Behålla värmen:

Väggarna​

  1. Lambda-värdet för trä:
    • 0,14 W/m·K
  2. Beräkning av U-värde:
    • dividera lambda-värdet med tjockleken för att få U-värdet:
    U=0,140,02=7 W/m2⋅K
    Väggens tjocklek är 0,02 meter (2 cm).
  3. Total värmeförlust genom väggarna:
    • Med en väggarea på 10 m² och ett U-värde på 7 W/m²·K, blir förlusten 70 W per grad temperaturskillnad.

Taket​

  1. Lambda-värdet för mineralull:
    • 0,04 W/m·K
  2. Beräkning av U-värde för taket:
    • Med en tjocklek på 0,1 meter:
    U=0,040,1=0,4 W/m2⋅K
  3. Total värmeförlust genom taket:
    • För ett tak på 4,5 m²:
    Förlust=4,5×0,4=1,8 W/K

Total Värmeförlust​

Sammanlagd värmeförlust (väggar + tak) per grads temperaturskillnad:
70 W/K (väggar)+1,8 W/K (tak)=71,8 W/K

Energiförlust för en gradskillnad​

  • Vid en temperaturskillnad på 70°C (från 0°C till 70°C):
    Total förlust=71,8 W/K×70≈5026 W
  • Vid en temperaturskillnad på 95°C (från -25°C till 70°C):
    Total förlust=71,8 W/K×95≈6821 W


Värma upp:
  1. Specifika Värmekapacitet för Trä:
    • Den specifika värmekapaciteten för trä är ungefär 1500 J/kg°C.
  2. Massan av Väggen:
    • Densiteten för gran är ungefär 450 kg/m3.
    • tjockleken av mitt byggmaterial (0,02 m).
    • Volymen av väggarna blir då: Area×Tjocklek=10 m2×0,02 m=0,2 m3.
    • Massan av väggarna: 0,2 m3×450 kg/m3=90 kg.
  3. Massan av Taket:
    • Antag samma densitet för taket (exklusive mineralullen).
    • Volymen blir: Area×Tjocklek=4,5 m2×0,02 m=0,09 m3.
    • Massan av taket: 0,09 m3×450 kg/m3=40,5 kg.
  4. Energi för Materialen:
    • Beräkna energin för att värma väggarna och taket till 95°C:
    Qväggar=c⋅m⋅ΔT=1500⋅90⋅95≈12,825,000 J
    Qtak=1500⋅40,5⋅95≈5,776,250 J
  5. Total Energiebehov för Materialen:
    Qtotal=Qväggar+Qtak≈18,601,250 J
  6. Konvertera till kWh:
    Total kWh=18,601,2503600×1000≈5,17 kWh
  7. Total Energiebehov (inklusive luft):
    • Lägg till energin för att värma luften:
    Qluft+material≈5,17+0,21=5,38 kWh
  8. Effektbehov för 45 minuter:
    Effektbehov=5,380,75≈7,17 kW

Totalt går det åt cirka 10,26 kWh för att både värma upp bastun från -25°C till 70°C och hålla den varm under de 45 minuterna. Harviaaggregatet har 16,5kW i effekt. Så det borde gå, eller?
 
R
F frankbolsoy skrev:
Trall är inte heller så hälsosamt. I och med allt impregnering som kommer "förångas" som du sedan kommer andas in.
Men du kan ju resonera att tiden du tillbringar i rummet inte är så lång, jag hade dock inte använt impregnerat virke på annan plats än en altan. Hur hälsosamt och utan gift än tillverkarna säger att det är.
Jag tänker mig att golvet inte blir så varmt att det ska vara något problem. Samtidigt är impregnerat vattentåligt, vilket är tacksamt i en bastu tänkte jag.
 
Det är bara koppar i modernt tryckt virke. Inget stt vara rädd för.
 
  • Gilla
Rewrap
  • Laddar…
P
R Rewrap skrev:
Jag tänker mig att golvet inte blir så varmt att det ska vara något problem. Samtidigt är impregnerat vattentåligt, vilket är tacksamt i en bastu tänkte jag.
Här kan du läsa om tryckt virke:

https://traskydd.com/bestandigt-tra/vanliga-fragor/
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.