3 763 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Bygga utebastu, isolera? Vindskydd? etc
"Fusktimmer" är nog lite tungt pga tjockleken och ofta vill man väl hålla nere vikten om man bygger en flyttbar bastu.R Rewrap skrev:
Såja, en liten uppdatering på mitt projekt. Hämtade hem hästtransporten för 2v sedan. Då såg den ut så här:
Efter lite meck så rev jag ut allt i trä, då såg det ut så här:
Och nu har jag lagt i glesgolv i form av trall som jag hade liggandes sen ett tidigare projekt. Har fäst trallen i båda ändarna med farmarskruv som jag försänkt ner i trallen ca 5mm. 4,8mm skruv och borrat hål i det galvade på 4mm:
Nu i dagarna ska jag införskaffa mig ett lass med 20x95 rillad råspont i gran. Tanken är att bygga väggarna med det.
Letar fortfarande efter fönster. Vart lite inne på pvc-fönster. Eller om jag meckar något eget med plexiglas. Inte bestämt mig än. Vad skulle ni gjort? Tänker mig 2 fönster till vänster.
Fortsättning följer!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter lite meck så rev jag ut allt i trä, då såg det ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och nu har jag lagt i glesgolv i form av trall som jag hade liggandes sen ett tidigare projekt. Har fäst trallen i båda ändarna med farmarskruv som jag försänkt ner i trallen ca 5mm. 4,8mm skruv och borrat hål i det galvade på 4mm:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu i dagarna ska jag införskaffa mig ett lass med 20x95 rillad råspont i gran. Tanken är att bygga väggarna med det.
Letar fortfarande efter fönster. Vart lite inne på pvc-fönster. Eller om jag meckar något eget med plexiglas. Inte bestämt mig än. Vad skulle ni gjort? Tänker mig 2 fönster till vänster.
Fortsättning följer!
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Alltså har du glesgolv så att det är "öppet" ner? Då kommer det bli iskallt om fötterna.R Rewrap skrev:
Frånluftsventil behöver du inte till bastubadet, däremot tillluft. Bäst bad får du om du har tilluft i höjd med stenarna så nära stenarna du kommer. Frånluftsventil högt upp kan användas för att lufta ut efteråt. Absolut inte under bastubad. Brinner det i kaminen så har du frånluftsfläkt så det räcker och blir över i och med att elden suger åt sig luft.
Ang val av M3 så tror jag det blir för litet. Harvia säger att har du oisolerade ytor så ska man räkna den ytan dubbelt, när man räknar storlek. Och då menar dom en bastu inomhus där det är normalt 22 grader utanför bastun. Nu ska du ha oisolerat och minus grader utanför bastun..
Trall är inte heller så hälsosamt. I och med allt impregnering som kommer "förångas" som du sedan kommer andas in.R Rewrap skrev:Såja, en liten uppdatering på mitt projekt. Hämtade hem hästtransporten för 2v sedan. Då såg den ut så här:
[bild]
Efter lite meck så rev jag ut allt i trä, då såg det ut så här:
[bild]
Och nu har jag lagt i glesgolv i form av trall som jag hade liggandes sen ett tidigare projekt. Har fäst trallen i båda ändarna med farmarskruv som jag försänkt ner i trallen ca 5mm. 4,8mm skruv och borrat hål i det galvade på 4mm:
[bild]
Nu i dagarna ska jag införskaffa mig ett lass med 20x95 rillad råspont i gran. Tanken är att bygga väggarna med det.
Letar fortfarande efter fönster. Vart lite inne på pvc-fönster. Eller om jag meckar något eget med plexiglas. Inte bestämt mig än. Vad skulle ni gjort? Tänker mig 2 fönster till vänster.
Fortsättning följer!
Men du kan ju resonera att tiden du tillbringar i rummet inte är så lång, jag hade dock inte använt impregnerat virke på annan plats än en altan. Hur hälsosamt och utan gift än tillverkarna säger att det är.
Jag har försökt räkna ut värmebehovet. Både vad bastun "tappar" genom väggarna samt vad det skulle krävas i energi för att värma upp. Håller dock med om golvet. Lite inne på att lägga thermofolie (biltema) under, det tål vatten och skyddar även mot vind.F frankbolsoy skrev:Alltså har du glesgolv så att det är "öppet" ner? Då kommer det bli iskallt om fötterna.
Frånluftsventil behöver du inte till bastubadet, däremot tillluft. Bäst bad får du om du har tilluft i höjd med stenarna så nära stenarna du kommer. Frånluftsventil högt upp kan användas för att lufta ut efteråt. Absolut inte under bastubad. Brinner det i kaminen så har du frånluftsfläkt så det räcker och blir över i och med att elden suger åt sig luft.
Ang val av M3 så tror jag det blir för litet. Harvia säger att har du oisolerade ytor så ska man räkna den ytan dubbelt, när man räknar storlek. Och då menar dom en bastu inomhus där det är normalt 22 grader utanför bastun. Nu ska du ha oisolerat och minus grader utanför bastun..
Detta är min beräkning, du får gärna kolla om det är rimligt eller inte.
Behålla värmen:
Väggarna
- Lambda-värdet för trä:
- 0,14 W/m·K
- Beräkning av U-värde:
- dividera lambda-värdet med tjockleken för att få U-värdet:
Väggens tjocklek är 0,02 meter (2 cm). - Total värmeförlust genom väggarna:
- Med en väggarea på 10 m² och ett U-värde på 7 W/m²·K, blir förlusten 70 W per grad temperaturskillnad.
Taket
- Lambda-värdet för mineralull:
- 0,04 W/m·K
- Beräkning av U-värde för taket:
- Med en tjocklek på 0,1 meter:
- Total värmeförlust genom taket:
- För ett tak på 4,5 m²:
Total Värmeförlust
Sammanlagd värmeförlust (väggar + tak) per grads temperaturskillnad:70 W/K (väggar)+1,8 W/K (tak)=71,8 W/K
Energiförlust för en gradskillnad
- Vid en temperaturskillnad på 70°C (från 0°C till 70°C):
Total förlust=71,8 W/K×70≈5026 W - Vid en temperaturskillnad på 95°C (från -25°C till 70°C):
Total förlust=71,8 W/K×95≈6821 W
Värma upp:
- Specifika Värmekapacitet för Trä:
- Den specifika värmekapaciteten för trä är ungefär 1500 J/kg°C.
- Massan av Väggen:
- Densiteten för gran är ungefär 450 kg/m3.
- tjockleken av mitt byggmaterial (0,02 m).
- Volymen av väggarna blir då: Area×Tjocklek=10 m2×0,02 m=0,2 m3.
- Massan av väggarna: 0,2 m3×450 kg/m3=90 kg.
- Massan av Taket:
- Antag samma densitet för taket (exklusive mineralullen).
- Volymen blir: Area×Tjocklek=4,5 m2×0,02 m=0,09 m3.
- Massan av taket: 0,09 m3×450 kg/m3=40,5 kg.
- Energi för Materialen:
- Beräkna energin för att värma väggarna och taket till 95°C:
Qtak=1500⋅40,5⋅95≈5,776,250 J - Total Energiebehov för Materialen:
Qtotal=Qväggar+Qtak≈18,601,250 J - Konvertera till kWh:
Total kWh=18,601,2503600×1000≈5,17 kWh - Total Energiebehov (inklusive luft):
- Lägg till energin för att värma luften:
- Effektbehov för 45 minuter:
Effektbehov=5,380,75≈7,17 kW
Totalt går det åt cirka 10,26 kWh för att både värma upp bastun från -25°C till 70°C och hålla den varm under de 45 minuterna. Harviaaggregatet har 16,5kW i effekt. Så det borde gå, eller?
Jag tänker mig att golvet inte blir så varmt att det ska vara något problem. Samtidigt är impregnerat vattentåligt, vilket är tacksamt i en bastu tänkte jag.F frankbolsoy skrev:Trall är inte heller så hälsosamt. I och med allt impregnering som kommer "förångas" som du sedan kommer andas in.
Men du kan ju resonera att tiden du tillbringar i rummet inte är så lång, jag hade dock inte använt impregnerat virke på annan plats än en altan. Hur hälsosamt och utan gift än tillverkarna säger att det är.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 209 inlägg
Det är bara koppar i modernt tryckt virke. Inget stt vara rädd för.
Har köpt med mig thermofolie från Biltema idag som jag tänker häfta upp på undersidan av trallen. Skyddar mot kalldrag och isolerar lite också.
Ska tåla temperaturer upp till 86 grader. Har svårt att se att det ens kommer i närheten av det i golvet.
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/talt/thermofolie-06-x-75-m-45-m2-2000052346
Vad tror ni?
Ska tåla temperaturer upp till 86 grader. Har svårt att se att det ens kommer i närheten av det i golvet.
https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/talt/thermofolie-06-x-75-m-45-m2-2000052346
Vad tror ni?
Här kan du läsa om tryckt virke:R Rewrap skrev:
https://traskydd.com/bestandigt-tra/vanliga-fragor/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden