Bastu
Matti_75: En lav på 450mm och en på 900mm höjd. Det ska vara lägre takhöjd i en bastu så du får sitta i värmen
kulmedbygg: Intressant, jag ahr gjort exakt samma sak :D Fick du någon återkoppling av folk? Skriv gärna direkt till mig! Mvh
Joel Bladh: Hur gjorde du? Nyfiken då jag går i samma tankar
Filip.jansson75: Tack för varningen! Ja, jag tror jag fått till det :) Jag tog det säkra före det osäkra och köpte skyddsplåt som var gjord för att ställa aggregat på samt ett ordentligt gnistskydd framför
Herbet: Nu är gips och spånskivan borta. Plasten får sitta kvar. Gjorde ett test med en bit plast i ugnen 115 grader hände inget med den så den får sitta kvar. Det blir 28*70 som luftspalt på detta och liggande panel. Beställde precis en Harvia 16 den borde ju räcka till, till dom ~12 kbm som blir. Hur ska man tänka med rökröret? Bara släppa det en bit ovanför nock eller styr kaminen
Kashew: Om dina panelhörnor ligger dikt an lär det bli svårt att få in de där. Aster hörnorna ut hade jag skippat det där. Alternativet är att köra trekantslist.
Rewrap: [citat] Jag har bara lagt ullen ovanpå. Tror inte det är så kinkigt. Tänk hur bastun i vildmarken görs. Har den målat råsponten med trälasyr på utsidan. Använder plexiglas som fönster som jag limmat dit med fönsterkitt och fäst med en skruv på vardera hörn. Enkelt. Ser helt okej ut. Men framförallt funktionellt 😄
JoxarJonny: Sant, kanske sällan blir kallt i Skåne. Har inte så bra koll på så sydliga breddgrader 😅 Jag drar mina erfarenheter enbart utifrån att ha bastat i otaliga bastus, och även i dom fall då ventilen går rakt ut från bastun och utrymmet utanför bastun är ~20 grader så blir det väldigt fuktigt från kondesen. Men så öser vi generellt 1-2 hinkar per session och går in och ut ur
Bastarn: Byter golv i vedeldad bastu typ friggebod (väggisolerad) men pga innerpanelen blir det glipor mellan bastupanel o golv (dvs 3-4 cm) vi vill täta innan vi skruvar slätsponten och sätter golvlist. Funderade på att dreva med gulisolering men ett lättare (och tätare) alternativ är fogskum för att slippa djur, t ex de enorma spindlar som gärna bor i bastun.. någon som vet om fogskum skulle
Varannan: Ska bygga bastu i en fristående uteförråd, väggarna är murade. Luftspalt på väggarna förståss under panelen, men hur är det med taket, behövs luftspalt? Befintliga innertaket är av trä. Höjden är 2m, det blir lite lågt om man lägger ny panel med luftspalt 2cm ovan den befintliga..? - Riva den gamla för att spara på höjden?- Eller kan taket vara som det är?
AmatörsnickareNr1: Hej, Jag ska installera ett ångaggregat denna vecka och jag behöver dra in ångutloppet i duschhörnan, aggregatet står i tvättstugan som är vägg i vägg med duschhörnan/duschen. Då röret för ångutloppet kommer upp i ungefär 95-98 grader är jag lite orolig i hur man ska installera detta säkert igenom väggar och tätskikt. Vanliga PEX rör klarar ju inte den värmen så det måste
Grönahuset2.0: [citat] Men det är ett förrum innan bastu med dörr in till själva bastun som inte kan låsas så tror det ska vara ok
Gullliver: [citat] Nej inga alls. Har man bra ventilation blir det inte alls så fuktigt förutom under själva användningen. Jag har visserligen vedeldad bastu och jag kastar in en pinne efter jag är klar och allt är snustorrt en timme senare. Jag törs till och med spola vatten på väggar och lavar innan jag bastar om de är lite skräpiga.
crickano: Jag ska montera ett oisolerat rökrör genom yttervägg enligt bilder. Får man montera enligt bild??? Hur gör man med regnskydd på utsidan, ska man ha ngn typ av metallstos på utsida och i genomföring i vägg. Är det bara att såga upp ett runt hål i storlek med isoleringen och sticka ut det genom väggen och bygga på med utvändig oisolerad skorsten? Stämmer det att skorstenen måste
Husägare75: Det stämmer den är inomhus. Tilluft är som du skriver från springan från bastudörren. Ingen annan tilluft. Tidigare ägare har öppnat de två små fönsterrutorna som finns efter bastubad. Jag tänker att när varmluft leds ut under kallare temperaturer bör det skapa kondens och påverkan negativt på den delen av taket som hänger över de två fönsterrutorna. Ska som sagt lägga om
Nötegårdsgubben: [citat] Vedeldat med skorsten? Då behöver du ingen separat frånluftsventil.
Rickard Trulsson: Bastu på terassen Hej. Har jag långtgående planer på att bygga en bastu som är 2x2x2 (bxdxh) med en 45 gradig vinkel mot ena fönstet för ljusinsläpp. Nämnas bör att bastun kommer att ha samma panel och färg för att smälta in i möjligaste mån. Vad tror ni om bygglov (har förstått förslag på avsevärda förenklingar i bygglov 1 okt) godkännande utan bygglov osv, utfall? fråga
Rolf_johnny: Hej! Jag tänkte bygga en bastu och vill helst slippa en skorsten på taket. Tanken var att köpa ett aggregat med inbyggd vattenvärmare och dra ut skorstenen genom väggen bakom aggregatet. MEN nu har jag fått ett Harvia M3 och då känns det vettigt att använda det. Så min dumma fråga är: - Kan man montera vattenvärmare och därefter en 90 graders böj ut genom väggen?
ketill hjartarson: [citat] Funderar på ett likande projekt så undrar hur det gick med ditt? :) [/QUOTE]
HasseTeknik: Jag har en heltimrad bastu med relaxrum och duschkabin https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-har-vi-byggt-vara-fristaende-bastuar.297312/post-2737597 . Golvet har ventilerande springor i båda rummen. Efter badet, så öppnar jag fönstret i bastun och öppnar dörren mellan relax och bastu. Har inga mögelproblem.
ToppeA: [citat] Tack för svar! Då vet jag att värmen inte är några bekymmer i alla fall. Då ska jag kolla om det funkar med elektrikern.
Ursviken: [citat] Jag förberedde med kortlingar i regelverket ifall jag skulle behöva förstärka med en snedsträva i mitten men det har inte varit nödvändigt.
Robert 5642: Hej, Gick det att fixa manöverpanelen? Har en Saunatec/Helo med samma fel. Det går inte att köpa en ny manöverpanel som reservdel. Manöverpanel har fungerat ibland att starta med on/off knappen och sedan den förinställda knappen. Det efter att man tagit bort och återanslutit kontakterna till bandkablarna, blir då konstiga bokstäver/siffror, men starta med on/off knappen och sedan trycka
JohnyS: Jajjemän, två 60cm lavar blir en 120 sängbotten, eller plattform för ett par solstolar.
Mr_redecorating: Hej! Det blev en fast klinkersvägg istället. Orkade inte prova något okonventionellt och sedan tror jag att glasad dusch och glasad vägg mot bastu hade blivit lite för mycket. Liksom inget att fästa blicken på när allt är genomskinligt. Sedan privataspekten som nämns innan. Efter användning en period märker man att det är skönt att kunna duscha utan att vara uttittad.
OlovMa: Hej, Håller på och bygger ny bastu mot nytt badrum. Just nu består min vägg av våtrumsgips - 15 mm konstruktionsplaywood - 95 mm regel. Plattsättare kommer sätta tätskikt och kakel mot duschsidan Jag vill följa svenskt trä beskrivning men förstår inte om jag behöver bygga ytliggare 45mm regelstomme mot bastusidan? eller om jag kan isolera i befintliga 95 mm fack och sen
Håbbe01: [citat] Tilluft måste kunna komma in via överluftventil/dörrspringa nedtill via vägg till utrymme utanför badrummet
ppoonnttuuss: [citat] Läs första inlägget, duschen förvaras inne i bastun när den inte används, men står och smådroppar för att inte frysa när den tas fram bara. Badkaret töms, är ju hyffsat sporadiskt de används.