Jag ska bygga en bastustuga på tomten där uppbyggnaden från jorden blir Bärlina-skruvreglar-bastugolv.
Bärlinan är jag på det klara med att den blir i impregnerade reglar. Sen va första tanken att allt bli obehandlat därifrån och upp.
Men nu börjar funderingarna gå mot att skruvreglarna kanske också kan/bör göras i impregnerat?
Vad tror ni bastubyggare därute? Blir det risk för lukt eller utsöndring av kemikalier om skruvregeln är impregnerad? Eller är det så lite värme så långt ner i konstruktionen att det inte påverkas? Och är det kanske till och med dumt att inte ha impregnerade skruvreglar?
Hört om folk som till och med har bastugolvet i impregnerat trä, men det golvet har jag redan löst, så den diskussionen kan vi hoppa
Mvh, Davidbagare
Bärlinan är jag på det klara med att den blir i impregnerade reglar. Sen va första tanken att allt bli obehandlat därifrån och upp.
Men nu börjar funderingarna gå mot att skruvreglarna kanske också kan/bör göras i impregnerat?
Vad tror ni bastubyggare därute? Blir det risk för lukt eller utsöndring av kemikalier om skruvregeln är impregnerad? Eller är det så lite värme så långt ner i konstruktionen att det inte påverkas? Och är det kanske till och med dumt att inte ha impregnerade skruvreglar?
Hört om folk som till och med har bastugolvet i impregnerat trä, men det golvet har jag redan löst, så den diskussionen kan vi hoppa
Mvh, Davidbagare
Redigerat:
Jo, det stämmer. Det är inte ett dugg farligt att sitta på impregnerat på bara stjärten heller. Det var lite giftigt på 80-talet och tidigare om jag minns rätt. Det är bara onödigt att köpa impregnerat när det inte gör någon nytta. Det väger lite mer också.Davidbagare skrev:
Fast det gör ju nytta i rätt sammanhang.Jonatan79 skrev:
Och vikten är oväsentlig i denna frågan.
Jag tackar för dina synpunkter, men hade nog önskat svar från någon med mer erfarenheter av bastubyggen. 👍🏻
Hur nära mark kommer bärlinan och vad är det för mark/jord, fuktig? Vad ska du ha för golv i bastun? Kommer du basta finskt med massor av skvätt eller svennebanan?Davidbagare skrev:
Bärlinan kommer vara ett par cm från sandjord.Jonatan79 skrev:
Jag blir nyfiken på vad dina andra frågor har för koppling till om skruvreglarna ska vara impregnerade eller inte?
Edit: ska inte ha något tätskikt eller isolering i bastugolvet, utan fritt ovan skruvreglarna.
Jag föreslår en annan golvkonstruktion, anser att bjälklaget bör upp i luften åtminstonde en dm
1. Plint
2. Syllpapp
3. Golvregel
4. Golvbräda
När jag byggde bastu la jag lecablock på grusbädd, syllpapp, golvbjälklag, golvbräda, jag anser att vanligt sågat virke duger utmärkt och ser ingen anledning att använda tryckimpregnerat
1. Plint
2. Syllpapp
3. Golvregel
4. Golvbräda
När jag byggde bastu la jag lecablock på grusbädd, syllpapp, golvbjälklag, golvbräda, jag anser att vanligt sågat virke duger utmärkt och ser ingen anledning att använda tryckimpregnerat
Tack för svar och synpunkter. Jag har dock inte marginalerna att höja bärlinan så mycket från marken, därav att den blir i impregnerat.F fribygg skrev:Jag föreslår en annan golvkonstruktion, anser att bjälklaget bör upp i luften åtminstonde en dm
1. Plint
2. Syllpapp
3. Golvregel
4. Golvbräda
När jag byggde bastu la jag lecablock på grusbädd, syllpapp, golvbjälklag, golvbräda, jag anser att vanligt sågat virke duger utmärkt och ser ingen anledning att använda tryckimpregnerat

