Davidbagare
Jag ska bygga en bastustuga på tomten där uppbyggnaden från jorden blir Bärlina-skruvreglar-bastugolv.

Bärlinan är jag på det klara med att den blir i impregnerade reglar. Sen va första tanken att allt bli obehandlat därifrån och upp.

Men nu börjar funderingarna gå mot att skruvreglarna kanske också kan/bör göras i impregnerat?

Vad tror ni bastubyggare därute? Blir det risk för lukt eller utsöndring av kemikalier om skruvregeln är impregnerad? Eller är det så lite värme så långt ner i konstruktionen att det inte påverkas? Och är det kanske till och med dumt att inte ha impregnerade skruvreglar?

Hört om folk som till och med har bastugolvet i impregnerat trä, men det golvet har jag redan löst, så den diskussionen kan vi hoppa :)

Mvh, Davidbagare
 
Redigerat:
Davidbagare
Inga åsikter?
Läste en annan tråd där de byggt lavarna i impregnerat virke och tyckte det var ok. (Vilket det såklart inte är)
Men är min frågeställning en föör dum fråga kanske? Tankar? :)
 
Impregnerat skit behövs enbart om det är nära fuktig mark. På lavar kör man helst asp, nästan kvistfritt.
 
Davidbagare
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Impregnerat skit behövs enbart om det är nära fuktig mark. På lavar kör man helst asp, nästan kvistfritt.
Jo, så mycket förstår jag. Men borde både bärlina och skruvreglar vara impregnerat? Eller endast bärlina som såklart är närmast marken.
 
Ingen av dom om det inte är väldigt nära mark. Ingen bygger hus med impregnerade reglar!
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Davidbagare
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen av dom om det inte är väldigt nära mark. Ingen bygger hus med impregnerade reglar!
Ok. Tack för dina åsikter.

Nån annan?
 
Davidbagare
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen av dom om det inte är väldigt nära mark. Ingen bygger hus med impregnerade reglar!
Jag blir lite tveksam till ditt svar då du skrev detta till någon som var orolig för impregnerat virke i sin gemensamma föreningsbastu:
Inlägg från användaren Jonatan79 som ifrågasätter oro över impregnerat virke i en föreningsbastu, svarar att farligheten inte är bevisad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Jag blir lite tveksam till ditt svar då du skrev detta till någon som var orolig för impregnerat virke i sin gemensamma föreningsbastu:
[bild]
Jo, det stämmer. Det är inte ett dugg farligt att sitta på impregnerat på bara stjärten heller. Det var lite giftigt på 80-talet och tidigare om jag minns rätt. Det är bara onödigt att köpa impregnerat när det inte gör någon nytta. Det väger lite mer också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Davidbagare
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo, det stämmer. Det är inte ett dugg farligt att sitta på impregnerat på bara stjärten heller. Det var lite giftigt på 80-talet och tidigare om jag minns rätt. Det är bara onödigt att köpa impregnerat när det inte gör någon nytta. Det väger lite mer också.
Fast det gör ju nytta i rätt sammanhang.
Och vikten är oväsentlig i denna frågan.

Jag tackar för dina synpunkter, men hade nog önskat svar från någon med mer erfarenheter av bastubyggen. 👍🏻
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Fast det gör ju nytta i rätt sammanhang.
Och vikten är oväsentlig i denna frågan.

Jag tackar för dina synpunkter, men hade nog önskat svar från någon med mer erfarenheter av bastubyggen. 👍🏻
Hur nära mark kommer bärlinan och vad är det för mark/jord, fuktig? Vad ska du ha för golv i bastun? Kommer du basta finskt med massor av skvätt eller svennebanan?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Davidbagare
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur nära mark kommer bärlinan och vad är det för mark/jord, fuktig? Vad ska du ha för golv i bastun? Kommer du basta finskt med massor av skvätt eller svennebanan?
Bärlinan kommer vara ett par cm från sandjord.

Jag blir nyfiken på vad dina andra frågor har för koppling till om skruvreglarna ska vara impregnerade eller inte?

Edit: ska inte ha något tätskikt eller isolering i bastugolvet, utan fritt ovan skruvreglarna.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Bärlinan kommer vara ett par cm från sandjord.

Jag blir nyfiken på vad dina andra frågor har för koppling till om skruvreglarna ska vara impregnerade eller inte?
Tänkte mer bastu i allmänhet.
 
Davidbagare
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tänkte mer bastu i allmänhet.
Bygget i allmänhet har jag koll på. Det är just impregnerade skruvreglar eller inte jag funderar på.
 
Jag föreslår en annan golvkonstruktion, anser att bjälklaget bör upp i luften åtminstonde en dm
1. Plint
2. Syllpapp
3. Golvregel
4. Golvbräda

När jag byggde bastu la jag lecablock på grusbädd, syllpapp, golvbjälklag, golvbräda, jag anser att vanligt sågat virke duger utmärkt och ser ingen anledning att använda tryckimpregnerat
 
  • Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
F fribygg skrev:
Jag föreslår en annan golvkonstruktion, anser att bjälklaget bör upp i luften åtminstonde en dm
1. Plint
2. Syllpapp
3. Golvregel
4. Golvbräda

När jag byggde bastu la jag lecablock på grusbädd, syllpapp, golvbjälklag, golvbräda, jag anser att vanligt sågat virke duger utmärkt och ser ingen anledning att använda tryckimpregnerat
Tack för svar och synpunkter. Jag har dock inte marginalerna att höja bärlinan så mycket från marken, därav att den blir i impregnerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.