A AndersS skrev:
Men då är vi överens, I TS fall tillför inte folie, plast, etc, något mera än en extra kostnad utifrån "Tvivlar på att dessa byggen hadde överlevd bättre utan folie. (Sannolikt inte dåligare heller)".;)
Det är ju så, det enda är väl att man kanske får en bastu som värms fortare och håller värmen lite bättre.
Resten är mera teoretiskt.
Mvh
Sakke

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Davidbagare
E Erixzon89 skrev:
Byggde en liten bastu med relax utanför i somras.
Efter mycket undersökning om bästa väggkonstruktion så valde jag panel- luftspalt-vindduk- 95 regel med isolering sen liggande bastupnel direkt på reglarna. Som golv är det vanlig trall.

Bastun kommer att användas några få gånger under sommaren och kommer att stå kall den större delen av året.

Tror det bästa är för en kall stuga om det inte är något som kan stänga inne fukten i väggen.
Lägger in en extra laddning med ved när man bastat klart så det får torka ur.

Så får återkomma om några år och se om jag har en fuktskadad byggnad eller om den klarat sig.

(Tar inget ansvar om någon bygger sin bastu lika som mig och får problem)
Tänkte bygga samma konstruktion som dig. Funkar den fortfarande bra efter dessa år?
Nåt du hade gjort annorlunda?
Funkar trall som golv bra?

Davidbagare Davidbagare skrev:
Tänkte bygga samma konstruktion som dig. Funkar den fortfarande bra efter dessa år?
Nåt du hade gjort annorlunda?
Funkar trall som golv bra?
Den fungerar fortfarande bra. Inga tendenser till fuktproblem.
Trallen fungerar bra som golv men ute i relaxdelen ligger det numera en balkongmatta över för att slippa frysa om fötterna när man sitter där.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Davidbagare
E Erixzon89 skrev:
Den fungerar fortfarande bra. Inga tendenser till fuktproblem.
Trallen fungerar bra som golv men ute i relaxdelen ligger det numera en balkongmatta över för att slippa frysa om fötterna när man sitter där.
Tror jag bygger golv utan springor just i relaxdelen. Annars är ju matta bra vintertid.
Vart satte du till/ och frånluft?

Tror jag bygger golv utan springor just i relaxdelen. Annars är ju matta bra vintertid.
Vart satte du till/ och frånluft?
Tilluft vid aggregatet och frånluft under laven.

Davidbagare
E Erixzon89 skrev:
Tilluft vid aggregatet och frånluft under laven.
Ingen extra frånluft närmre taket för extra ventilation när det ska torkas ut efter bastubadet?

Ingen extra frånluft närmre taket för extra ventilation när det ska torkas ut efter bastubadet?
Jo en ventil som går att öppna för att vädra ur efter bastun. Brukar stoppa in något vedträ när man bastat klart för att torka ut lite.

• Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.