Hej

Jag har planer på att bygga en bastu på ett berg som sluttar brant ner mot vattnet och undrar om någon har erfarenhet av ett liknande bygge. Tanken är att byggnaden ska bli relativt osynligt ovanifrån men öppna ut sig med mer eller mindre ett enda stort fönster ut mot vattnet. Det är ju en ganska stor volym under lavarna som inte behövs för själva bastun och genom att bygga på detta sätt så får jag samma funktion men med en mindre volym i basturummet och låter bastun smälta in i miljön. Inser att det är lite krångligare att bygga så men det är ju en kul utmaning :) Tanken är att bygga på plintar som jag gjuter direkt på berget och då kan regnvatten från berget ovanför rinna vidare rakt ner i sjön. Vad tror ni kan det vara ett bra sätt att bygga på? Tips och idéer?

• Skiss av en bastu byggd på en sluttande bergssida, med stora fönster mot vatten och en rökpelare som stiger upp från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
J
C carl16gustaf skrev:
Hej

Jag har planer på att bygga en bastu på ett berg som sluttar brant ner mot vattnet och undrar om någon har erfarenhet av ett liknande bygge. Tanken är att byggnaden ska bli relativt osynligt ovanifrån men öppna ut sig med mer eller mindre ett enda stort fönster ut mot vattnet. Det är ju en ganska stor volym under lavarna som inte behövs för själva bastun och genom att bygga på detta sätt så får jag samma funktion men med en mindre volym i basturummet och låter bastun smälta in i miljön. Inser att det är lite krångligare att bygga så men det är ju en kul utmaning :) Tanken är att bygga på plintar som jag gjuter direkt på berget och då kan regnvatten från berget ovanför rinna vidare rakt ner i sjön. Vad tror ni kan det vara ett bra sätt att bygga på? Tips och idéer?
Spännande projekt.
Det finns inga gränser bara du är medveten om att det är lite mer tidskrävande..

Du får dubba plintarna ordentligt i berget med tex. Rostfria 20-25mm järn eller 25mm galvade gängstång eller liknande..
Som man borrar 200-400mm ned i berget och injekteras fast..

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D
C carl16gustaf skrev:
Hej

Bra idé!

• Gilla
carl16gustaf
  • Laddar…
C carl16gustaf skrev:
Hej

Kul idé vänd taket på andra hållet (gaveln mot sjön) så får du bättre utsikt. Tänk på att förankra plintar med dubb i berget.

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Kul idé vänd taket på andra hållet (gaveln mot sjön) så får du bättre utsikt. Tänk på att förankra plintar med dubb i berget.
Tack, ja det är en bra idé med taket. Ev blir det pulpettak istället med höga delen ut mot sjön för att öppna upp lite mer ut mot vattnet.

• Gilla
mejner och 1 till
  • Laddar…
D
Ska du ha brygga för att kunna hoppa ut i nog djupt vatten?

D datja skrev:
Ska du ha brygga för att kunna hoppa ut i nog djupt vatten?
Japp, bryggan finns redan på plats. Nu saknas bara bastun :)

Är standskyddsregler och bygglov nått du tänker ta hänsyn till?

D
Hur många vill du max ska få plats?

Har du tänkt dig något förrum?

F fribygg skrev:
Är standskyddsregler och bygglov nått du tänker ta hänsyn till?
Bra synpunkt och det är hanterat.

D datja skrev:
Hur många vill du max ska få plats?

Har du tänkt dig något förrum?
Jag tänker mig en relativt liten bastu utan förrum med plats för typ 6 pers (tre på varje lav) och fler om man känner varandra väl :)

• Gilla
  • Haha
datja och 2 till
  • Laddar…
C carl16gustaf skrev:
Bra synpunkt och det är hanterat.
Om man inte besväras av regelverken och vill följa bergets form tycker jag det låter som en kul ide, tänker du dej ett plintpar eller tre plintar för varje lave?

J
C carl16gustaf skrev:
Jag tänker mig en relativt liten bastu utan förrum med plats för typ 6 pers (tre på varje lav) och fler om man känner varandra väl :)
Du får gärna ha en tråd med bilder på ditt projekt👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.