Hej!

Jag börjar med att säga att jag är en total amatör, men jag har ändå tänkt försöka ge mig på att bygga bastun själv.

Den ska placeras inomhus, i ett spa i källaren.

Jag har hört mycket om bastulav, bastupanel, och så vidare. Jag har även sett att det är väldigt dyrt jämfört med "vanligt" virke (gran?).

Jag undrar om det går bra att bygga bastun av det istället? Vad jag lyckats läsa mig till är att virke gjort för bastu (asp, al?) inte blir lika varmt; är det verkligen ett stort bekymmer? Går det inte bra om man har en handduk under sig?

Finns det andra nackdelar med att inte använda sig av asp/al? Blir inte lika snyggt kanske..

Tanken är även att lyxa till det och montera en TV på väggen på utsidan av bastun. Men inte blir väl utsidan varm? Det ska förstås isoleras i bastuväggarna.

Och på tal om isolering; måste jag isolera mot taket? Det befintliga taket är isolerat med kutterspån, Är det tillräckligt?

Tacksam för svar!

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Om du använder vanligt barrvirke innuti bastun måste du räkna med att det kommer fram kåda, det är obehagligt att sitta på eller luta sig emot.

F fribygg skrev:
Om du använder vanligt barrvirke innuti bastun måste du räkna med att det kommer fram kåda, det är obehagligt att sitta på eller luta sig emot.
Tack för svar!
Med denna informationen sökte jag runt lite och hittade att man kan använda gran till allt men helst använda asp/al till laven, så att man får en behaglig sittyta. Däremot läste jag ett mardrömsinlägg här om att det droppade kåda från väggar och tak från en medlems bastu. Där framkom det att det var furu. Är det värre med kådan i furu än i gran?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det skulle jag tro, tall kvistarna är ofta större och virket kådrikt.
Själv sågade jag panel av björk till inredningen och gjorde lavarna av asp.

Har inte påbörjat bastun än pga lite ändrade prioriteringar, men det jag har läst mig till, och via kompisar som har byggt bastu, fått bekräftat, så skall man använda gran till panelen och gran, al eller asp till laven. Där gran är "budgetalternativet"

Furu pasar inte med dom temperaturerna utan kommer kåda sig

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Både gran och furu kommer att släppa kåda och bli mer eller mindre kladdigt. Man kommer inte undan det genom att välja det ena eller det andra. Man kommer undan genom att ha tur eller välja något annat än gran och furu.

Droppande kåda från väggar och tak är inte trevligt men det upphör om man bastar mycket.
Jag vet inte när min bastu är byggd men det är fullt med torkad kåda både tak och väggar.
Det var mjukt i början och kunde tom släppa nån droppe men det upphörde snabbt.
Gissar att dom som bodde före mig inte bastade så ofta som jag.
Skulle jag bygga den ny idag skulle jag nog inte välja nått som släpper så mycket kåda men ville bara dela med mig att det upphör sen :D

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T ToppeA skrev:
Hej!

Jag börjar med att säga att jag är en total amatör, men jag har ändå tänkt försöka ge mig på att bygga bastun själv.

Den ska placeras inomhus, i ett spa i källaren.

Jag har hört mycket om bastulav, bastupanel, och så vidare. Jag har även sett att det är väldigt dyrt jämfört med "vanligt" virke (gran?).

Jag undrar om det går bra att bygga bastun av det istället? Vad jag lyckats läsa mig till är att virke gjort för bastu (asp, al?) inte blir lika varmt; är det verkligen ett stort bekymmer? Går det inte bra om man har en handduk under sig?

Finns det andra nackdelar med att inte använda sig av asp/al? Blir inte lika snyggt kanske..

Tanken är även att lyxa till det och montera en TV på väggen på utsidan av bastun. Men inte blir väl utsidan varm? Det ska förstås isoleras i bastuväggarna.

Och på tal om isolering; måste jag isolera mot taket? Det befintliga taket är isolerat med kutterspån, Är det tillräckligt?

Tacksam för svar!
Det har ingen betydelse! Släpper lite kåda i början. Har du otur blir du kladdig i tjärten men det går att skrapa bort. Du kan tom. köra 28x70 glespanel som lavar om du sorterar bort värsta kvistarna. Man sitter jö oftast på en handduk. lycka till!

har byggt 3 stycken med vanlig furu men sitt delen av asp billigt och bra

• Gilla
YELMO och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Både gran och furu kommer att släppa kåda och bli mer eller mindre kladdigt
Granpanel är väldigt vanligt i bastu. Jag har det och den släpper i princip ingen kåda. Jag påstår att furu är mycket sämre ur den aspekten i en bastu.

Lavarna skulle jag kosta på mig asp. Jämfört med väggar och tak går det inte åt mycket.

• Gilla
YELMO och 2 till
  • Laddar…
Jag letade rätt på några justa trallbrädor i lärk utan särskilt mycket kvistar. de blev utmärkta till sittlavar (gran funkar säkert bra men är sällan trallhyvlat). Tätvuxet barrvirke har oftare mer kåda, ffa furu (det finns en anledning att man hittar törestubbar efter tall, och att de är grunden till tjärved för att bränna till tjära). Kärnvirke av furu kan släppa kåda länge men visst slutar det efter flitigt bastande när kådan sinar.

J
Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Jag letade rätt på några justa trallbrädor i lärk utan särskilt mycket kvistar. de blev utmärkta till sittlavar (gran funkar säkert bra men är sällan trallhyvlat). Tätvuxet barrvirke har oftare mer kåda, ffa furu (det finns en anledning att man hittar törestubbar efter tall, och att de är grunden till tjärved för att bränna till tjära). Kärnvirke av furu kan släppa kåda länge men visst slutar det efter flitigt bastande när kådan sinar.
Du har inte så varmt i din bastu, för lärk och gran blir så satans varma att sitta på!

J Jansson69 skrev:
Du har inte så varmt i din bastu, för lärk och gran blir så satans varma att sitta på!
Kanske inte, vedeldad ca 80 grader är väl lagom om man vill sitta en längre stund. Det är klart att abachi är ljusare och inga kvistar (har lite sånt i bastun också och känner ingen skillnad att sitta på - använder inte handduk eller annat mellan laven och huden att sitta på hemma). Värmen brukar duga till att kasta vatten med ett rejält stenmagasin men jag kanske haft tur med lärk, eller är en mesig bastubadare (har dock gärna badet i isvak). Vad tycker du är bäst om man vill ha högre temperatur utan handduk?

Dock haft varmt nog att en enstaka list i tätt furu vid dörren kådat i 30 år (men avtagande).
Väggarna i gran bastupanel har fungerat utan att kvistarna kådar, och väggen blir inte heller oerhört varm ens högst upp. Så jag vet inte om barrträ generellt ackumulerar mer värme än andra träslag, men det är klart att kompakta material troligen känns varmare än mer poröst virke.

Tusen tack för alla svar! Det blir att bygga den i gran, men laven i asp.

• Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
Jag har en bastu som jag byggde helt i gran. Allt. Väggarna av råspont och golv och lavar i ytterpanel (22x95) som jag hyvlade och slipade kanterna på så de blev rundade, mjuka och sköna. Inte en droppe kåda någonstans, och lavarna blir inte överdrivet varma, sitter ändå på handduk. Jag va dock väldigt selektiv när jag valde virket på brädgårn för att minimera kvistarna. En bastu byggd i gran med rundade kanter, en vattenskopa och ett vedeldat aggregat fylld med stenar syns i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Norrtull och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.