Hej!

Jag håller på att planera för säkerhets/brandskydd till mitt bastubygge - bastugolvet består av glesgolv i klibbal och det kommer vara vildpanel i klibbal som sitter omlott på väggarna. Bastun är relativt liten på 5 kvdm, så behöver hitta en lösning för att aggregatet ska gå att klämma in så nära väggen som möjligt.

Efter lite googlande tänkte jag sätta fibercementskiva (8mm) bakom och under samt att det gå ut framför/sidorna enligt instruktionerna på aggregatet (klistrade in texten nedanför). Planen är att sätta skivan direkt på reglarna på väggen på 1200 mm bred och hela vägen upp till tak, på golvet tänkte jag fästa samma skiva direkt på glesgolvet på samma bredd och 400 mm framför . Sedan tänkte jag fästa klinker/kakel med Kiiltu fästmassa på både vägg och golv.

Nu till frågorna:
1. Hur ska jag tolka brandskyddet? Det står att det ska vara en betongskiva på minst 60 mm under - täcker fibercementskivan + klinker in där eller behöver jag tjockare skiva/annat skydd under?
2. Tror ni det räcker att fästa skivan direkt på reglarna, eller ska man ha någon till skiva bakom?
3. kan det bli något strul om skivan ligger direkt på glesgolvet?
4. Med både fibercementskiva + klinker/kakel - kan man räkna det som dubbelt brandskydd och följa den instruktionen och bara köra 12,5 cm från vägg enligt "with double heat insulation, the safety distances may be reduced to a quarter."

Tacksam för hjälp :)

//Ogge

Safety requirements (General fire safety requirements)​

General fire safety requirements valid in the country must be respected.
Minimum required safe distances to flammable materials:
At sides and behind the stove
500 mm
In front of the stove
1,000 mm
From top of the stove to the ceiling 1,200 mm
If heat insulation is used, then the required safety distances may be reduced to half; with
double heat insulation, the safety distances may be reduced to a quarter. If any wooden walls
(panels, boards, timbers) are closer to the stove than the minimum required safety distance,
then those wall surfaces must be protected with thermal insulation (for example with a
Termoluja board). In that case, the minimum required distance between the thermal insulation
and the sauna stove is 250 mm.
If the sauna stove is installed onto a floor made of wood or other flammable material, then a
concrete base must be cast, with the thickness of at least 60 mm and with dimensions
exceeding those of the stove by 300 mm on sides and 400 mm in front.

• Gilla
Duso
  • Laddar…
L landan81 skrev:
Tror du måste ha luftspalter mellan t.ex. väg och fibercemment skiva för att kunna halvera avståndet till vägen.

Skickar en länk som förklarar lite bättre än jag :)
[länk]
Tack för svaret! Är kanske lite drömtänkande att kunna bygga det som en egen vägg, tänkte om det möjligtvis skulle kunna vara tillräckligt.

bastun kommer vara oisolerad - så kommer ju vara luftrum bakom - kanske går om man sätter distanser bakom skivan mot reglarna?

Jag ringde och pratade med våra "lokala" sotare när jag skulle bygga bastun, han var väldigt hjälpsam på telefon med att svara på frågor.

Har inga bilder på våran bastu där jag sitter nu, men kan ladda upp till kvällen

Tack för rådet! Jag slår de en pling.

Gör gärna det - inspiration kan man aldrig få för mycket av i alla beslut.. 😅

Vägg med träpanel och små rektangulära betongplattor monterade på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kamin installerad i trärum med skorsten, trägolv och synlig altan utanför.
Skapa konto
Spis med glasdörr från Harvia, inuti en träklädd bastu med ved bredvid, eld brinner innanför glaset.
Skapa konto

Hittade inte så mycket bilder från bygget, men det går att se ungefär hur det blev

• Gilla
crla0011
  • Laddar…
L landan81 skrev:
[bild][bild][bild]

Hittade inte så mycket bilder från bygget, men det går att se ungefär hur det blev
Blev ju jättebra! Gick det att halvera avståndet från aggregat mot träväggen när du gjorde så enligt snacket med sotaren?

Japp avståndet minskade med hälften med skivorna. Samt att aggregatet står lite upphöjt på en platta, så man slipper gjuta 6cm.

L landan81 skrev:
Japp avståndet minskade med hälften med skivorna. Samt att aggregatet står lite upphöjt på en platta, så man slipper gjuta 6cm.
Topp ju! vad använde du för att höja upp aggregatet och var de några krav på höjd mellan botten och plattan?

Tack för hjälpen!

• Gilla
landan81
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.